بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

برگزاری پویش نوروز 1402 بدون سوانح ترافیکی

رئیس پلیس راهور فراجا گفت:به طور متوسط هر فوتی کشور ۵ میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم دارد.

برگزاری پویش نوروز 1402 بدون سوانح ترافیکی
تین نیوز |

رئیس پلیس راهور فراجا گفت:به طور متوسط هر فوتی کشور ۵ میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سایت راهور،  سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا به نقش مهم هلال احمر در کاهش تلفات رانندگی اشاره کرد و گفت: برگزاری این نشست ها برای هم افزایی و همدلی بسیار ضروری است بررسی سوابق در کشورهای دیگر نیز حاکی از آن است که علاوه بر کار عملی به جلسات همفکری توجه بسیاری شده و سبب کاهش تصادفات شده است.

هادیان فر ادامه داد: در سال ۸۵ که من جانشین پلیس راهنمایی رانندگی بودم حدود ۲۸ هزار کشته و سالانه ۵۰۵ هزار مجروح و معلول ناشی از حوادث رانندگی داشتیم و در عرض ده الی پانزده سال این آمار کاهش محسوسی داشت و دلیل آن چیزی نبود جز دانا شدن مسئولین به مسئولیت های خود و باید اشاره کنم ۳۲ دستگاه در حوزه کاهش تصادفات نقش دارند اما بعضی از این دستگاه ها نقش خود را فراموش کرده اند و در حال حاضر حدود هشت دستگاه نقش مستقیم دارند.

وی با بیان اینکه در کشور حدود ۳۸ میلیون وسیله نقلیه تردد می کند گفت: ۹۲ درصد از ترددها در کشور زمینی است و این جابجایی ها در ۲۹۴ هزار کیلومتر راه جاده ای اتفاق می افتد؛ ۳۰ درصد از وسایل نقلیه فرسوده است که عامل تشدید تصادفات خواهد بود از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه ۱۲ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که حدود ۱۰ میلیون از آنها فرسوده است و باید اشاره کنم ۵۴ میلیون نفر از مردم کشورمان دارای گواهینامه هستند و سالانه بیش از ۱۹ میلیارد تردد در شهر و جاده ها ثبت می شود و افزایش تردد رابطه مستقیمی با تعداد تصادفات دارد به گونه ای که در نوروز مشاهده می کنیم افزایش ترددها باعث افزایش تصادفات جاده ای نیز می شود.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در بحث ترافیک همه دولت ها و سازمان ها تلاش دارند که آنرا مدیریت کنند؛ در کشورهای دیگر نیز تلاش شده تا حوادث خود را به صفر نزدیک کنند و فوتی های ناشی از تصادف را به خسارت تبدیل کند قطعاً امکان ندارد جلوی تصادف گرفته شود و وقوع تصادفات امری طبیعی است ولی اینکه چگونه مدیریت کنیم تا تصادفات حداقل شود امر دیگری است حدوداً ۳۰ تا ۵۰ میلیون نفر در دنیا به خاطر حوادث رانندگی دچار مجروحیت و معلولیت می شود.

سردار هادیانفر با بیان اینکه سالانه حدود ۹ تا ۱۱ درصد بودجه کشور صرف تصادفات می شود گفت: اگر بتوان در این موضوع مدیریت خوبی داشته باشند صرفه جویی ارزی و مالی خوبی برای کشور خواهد بود به طور متوسط هر فوتی کشور ۵ میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم دارد و بیمه ها سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت می کنند که عدد بسیار زیادی به حساب می آید.

وی با بیان اینکه تصادف امر جدی است اظهار کرد: کرونا در دنیا موجی را به راه انداخت و روزانه در حال حاضر ۵۰ نفر فوتی را به ثبت می رساند ولی روزی این بیماری تمام خواهد شد اما تصادفات هر روز به وقوع می پیوندد و باعث مجروحیت و فوتی افراد می شود؛ بسیاری از افراد شایسته و نخبه کشورمان بر اثر تصادفات از بین رفتند این نیست که بگوییم تنها خود فرد باعث این امر است در حالی که ۲۵۰۰ نفر عامل مرگ مابقی در تصادفات شده اند هر چقدر فرد قانونمند باشد راننده دیگری وجود خواهد داشت که باعث ایجاد حادثه شود ما باید سعی کنیم با اراده ملی که وجود دارد ۵۰ درصد مسئله را حل کنیم کاهش ۳۱ درصدی به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه را که در برنامه توسعه در نظر گرفته ایم را اجرایی کنیم.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: پنج عامل مهم برای تصادفات در نظر گرفته می شود اول از همه مدیریت است باید تمام وزارتخانه ها و سازمان ها پای کار باشند و یک نفر به عنوان هماهنگ کننده دستگاه ها را مکلف به انجام وظایف خود کند مورد دوم عامل انسانی است باید گفت همه مردم کاربر ترافیک هستند یا به عنوان راننده یا سرنشین خودرو و یا به عنوان عابر پیاده ۱۸ درصد نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند و ۳۴ درصد سرنشینانی که فوت می کنند اغلب کودکان و بچه ها را شامل می شوند ۵۱ درصد فوتی ها در همان لحظه وقوع حادثه فوت می کنند بنابراین دستگاه ها باید به طور مستمر به مردم آموزش بدهند نظارت داشته باشند و پیگیری های لازم را انجام دهند به عنوان مثال در سال ۸۵ طرح همیار پلیس راه افتاد و بعد از آن شاهد کاهش ۱۸ درصدی تخلفات رانندگی بودیم.

سردار هادیانفر با بیان اینکه حدود پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده های کشور وجود دارد گفت: باید اشاره کرد ۳۵ درصد تصادفات در همین نقاط اتفاق می افتد این موضوع با حرف درست نمی شود و منابع مالی نیاز دارد اگر ۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای این کار تخصیص داده شود می توان تمام نقاط حادثه خیز را اصلاح کرد.

وی اظهار کرد: عامل چهارم تصادفات خودرو است من همیشه به معنای واقعی می خواستم خودروی ملی خواسته ام ولی موافق واردات هستم واردات باعث می شود رقابت بین خودروسازهای داخلی و خودروهای وارداتی ایجاد شود به طوری که در گذشته شاهد آن بودیم که افزایش کیفیت های ایمنی در خودروهای داخلی به وقوع پیوست موضوع دیگری که در واردات سبب کاهش تلفات می شود بالا رفتن ایمنی ناوگان است که خودروهای وارداتی کیفیت نسبتاً بالاتری از خودروهای داخلی دارند وضعیت خودروی داخلی خوب نیست و ما باید این مطالبه را داشته باشیم تا خودروها کیفیت بهترین را پیدا کند.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: مورد پنجم قوانین و مقررات است باید بگویم بعضی قوانین ما بازدارنده نیستند باید تخلفات حادثه خیز مجازات جایگزین داشته باشد نه اینکه یک نفر کسی را از بین ببرد و به راحتی بگوید دیه آن را می دهم.

سردار هادیانفر با اشاره به موضوع اربعین اعلام کرد: به لطف خدا و باز شدن مرزها شاهد این هستیم که زائران به سمت استان های مرزی حرکت می کند در بازدیدی که از مرزها صورت گرفت شاهد آن بودیم نقاط حادثه خیز اصلاح شده و مسیرها پارکینگ ها بهبود یافته است است طبق ثبت نامی ها در سامانه سماح ۹۳ درصد به صورت زمینی به مرزها حرکت می کند که از این تعداد ۶۵ درصد برای مهر مرز مهران و در رتبه بعدی شلمچه و خسروی مرزهای هستند در نتیجه ما باید تمرکز خود را ابتدا روی مرز مهران و سپس شلمچه بگذاریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.