ایجاد بندر خشک در بام ایران از پیشنهاد تا اجرا
واحدهای تولیدی متعددی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که تعدادی از این واحدها محصولی را تولید می کنند که در کشور منحصر به فرد است و یا جزو معدود تولیدکنندگان این محصولات در کشور هستند.
واحدهای تولیدی متعددی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که تعدادی از این واحدها محصولی را تولید می کنند که در کشور منحصر به فرد است و یا جزو معدود تولیدکنندگان این محصولات در کشور هستند. قطعا صادرات محصولات تولیدی می تواند کمک کند تا تولیدکنندگان به سود برسند و بتواند در بازارهای جهانی وارد گردونه رقابت برای فروش محصول خود شوند، اما راه و پر پیچ و خم صادرات موجب شده تا صادرکنندگان عطای آن را به لقایش ببخشند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، چهارمحال و بختیاری جزو معدود استان هایی که از شبکه ریلی بی بهره است. پروازهای فرودگاه بین المللی شهرکرد محدود به چند پرواز به پایتخت شده و شبکه حمل و نقل جاده ای استان نیز فرسوده است، همچنین این استان مرز مشترک با کشورهای همسایه ندارد و همچنین مرز دریایی نیز ندارد، این مسئله موجب شده تا صادرکنندگان این استان برای صادرات محصولات تولیدی خود با مشکلات بیش تری برای حمل و نقل و دپوی محصول در استان به علت کمبود انبار مواجه شوند.
تولیدکنندگان بزرگ چهارمحال و بختیاری عموما محصولات خود را از گمرکات مرزی اظهار می کنند و به همین دلیل آمار واقعی از میزان صادرات تولیدکنندگان در این استان وجود ندارد.
ایجاد بندر خشک در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری یکی از موضوعاتی است که به عنوان یک ایده برای کاهش مشکلات صادرکنندگان و تسهیل صادرات مطرح شده است، اما قطعا عملی شدن این ایده نیازمند یکسری زیرساخت ها، ورود سرمایه گذاران و تخصیص اعتبار است.
شبکه ریلی مهم ترین زیرساخت مورد نیاز برای راه اندازی بندر خشک است، سال هاست وعده شنیدن سوت قطار در چهارمحال و بختیاری داده شده است، اما این امر تاکنون محقق نشده است، بنابراین باید در گام اول این استان به شبکه ریلی متصل شود. لذا اجرای بندر خشک در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار می گیرد.
علی اصغر عبداللهی- سرپرست اداره کل گمرک چهارمحال و بختیاری در خصوص پیشنهاد ایجاد بندر خشک در این استان، اظهار کرد: این استان فاقد مرز زمینی با استان های همسایه است و از نعمت مرز دریایی نیز بی بهره است.
وی با بیان اینکه شرکت های تولیدی بسیاری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، توضیح داد: بنابراین به علت مشکلات ذکر شده، کالاهای تولیدی از این استان از طریق سایر گمرکات صادر می شود.
عبداللهی با بیان اینکه هیچ شرکت حمل و نقل بین المللی در چهارمحال و بختیاری فعالیت ندارد، توضیح داد: زیرا این شرکت ها قوانین و مقررات خاص خود را دارند و زیرساخت ها برای فعالیت ها آن ها پیش بینی نشده است و امروز حمل و نقل یکی از مشکلات بزرگ صادرکنندگان این استان محسوب می شود.
سرپرست اداره کل گمرک چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به پروژه راه آهن مبارکه سفیددشت به شهرکرد، گفت: این راه آهن از امتداد شرکت های بزرگ تولیدی و میانه منطقه ویژه اقتصادی در استان عبور می کند، این مسئله یک ظرفیت بزرگ برای ایجاد بندر خشک در استان محسوب می شود.
وی افزود: بندر خشک یک بندر درون سرزمینی چند منظوره است، این بندر به طور مستقیم از طریق راه آهن به سایر بنادر دریایی کشور وصل می شود و همچنین به یک مبدا برای ارسال محصولات تولیدی در چهارمحال و بختیاری به سایر نقاط کشور و جهان تبدیل خواهد شد.
عبدالهی با بیان اینکه ذخیره کالاها در بندر خشک امکانپذیر است، یادآور شد: همچنین کالا می تواند از شبکه ریلی، جاده ای و از کشتی ها به استان برای دپو در انبارهای این بندر منتقل شود، همچنین با راه اندازی این بندر یک مرکز توزیع کالا در این استان و غرب کشور ایجاد خواهد شد و از رسوب کالا در بنادر مرزی جلوگیری می شود.
سرپرست اداره کل گمرک چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ایجاد بندر خشک موجب تسهیل صادرات می شود، همچنین مزایای زیادی برای این استان دارد، باید از ظرفیت راه آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد به خوبی برای تسهیل صادرات استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از ملزومات بندر خشک وجود انبارهای متعدد برای ذخیره کالا است، خاطرنشان کرد: بنادر خشک به توسعه حمل و نقل قطارهای باری کمک می کند و هزینه حمل و نقل واحدهای تولیدی برای صادرات و واردات به شدت کاهش پیدا می کند.
عبدالهی با اشاره به اینکه استان هایی مانند یزد و تهران وجود دارد، گفت: اگر بندر خشک چهارمحال و بختیاری ایجاد شود، جزو اولین استان های دارای بندرخشک در منطقه غرب کشور خواهیم بود و این استان ها می تواند محصولات خود را از طریق این بندر اظهار و صادر کنند و تمام مزایای بنادر دریایی را دارد.
حمل و نقل یکی از مشکلات بزرگ صادرکنندگان این استان است
جمال پور- معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بزرگ صادرکنندگان این استان هزینه حمل و نقل است، اظهار کرد: همچنین حمل و نقل هزینه های بالایی را به صادرکنندگان تحمیل می کند.
وی با بیان اینکه پیشنهاد راه اندازی بندر خشک در چهارمحال و بختیاری داده شده است، گفت: این مسئله در کارگروه مربوط هنوز مطرح نشده است، اما یکی از ملزومات راه اندازی این بندر راه آهن است.
جمال پور تاکید کرد: صادرکنندگان با مشکلات بسیاری روبرو هستند، راه اندازی بندر خشک می تواند بخشی از مشکلات صادرکنندگان را به ویژه در حوزه حمل و نقل برطرف و تسهیل کند.
پروژه راه آهن مبارکه سفیددشت به شهرکرد با مشکل اعتباری مواجه است
حمید ربیعی- معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص آخرین وضعیت پروژه راه آهن مبارکه سفیددشت به شهرکرد، اظهار کرد: این پروژه با مشکل اعتباری مواجه شده است، در سفر ریاست جمهوری به استان ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه مصوب شد که تا الان به طور کامل محقق نشده است.
وی افزود: اگر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه راه آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد تامین شود تا پایان ۱۴۰۲ یا اواسط ۱۴۰۳ شاهد اتفاقات خوبی در این پروژه خواهیم بود.
ربیعی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد زیرسازی راه آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد انجام شده است، عنوان کرد: ۳۰ درصد باقی مانده مربوط به پل، لاینیگ، تونل و خرید آرماتور است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه روسازی پروژه راه آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد زمان بر نیست، گفت: این بخش به شدت هزینه بر است، برای تکمیل این پروژه نیازمند بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم که اگر اعتبار مورد نیاز به سرعت اختصاص پیدا نکند، تورم مشمول این پروژه خواهد شد و قیمت تمام شده افزایش پیدا می کند.