تکرار ماجرای دوسرباخت تأخیر پرواز و خارج نشدن مسافران از هواپیما
به گزارش مهر، تعدادی از مسافران پرواز شماره ۳۴۰۴ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در تماس با خبرگزاری مهر اعلام کردند که هواپیمای حامل مسافران نجف به تهران صبح امروز (دوشنبه ۱۱ اردیبهشت) پس از ۱۴ ساعت تأخیر وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده است.
بنا به اعلام این مسافران، هیچ یک از مدیران دفتر نمایندگی ایران ایر حاضر به پاسخگویی در این خصوص نشده اند و به همین دلیل، مسافران حاضر به ترک هواپیما نیستند.
گفتنی است بر اساس آیین نامه اعلامی سازمان هواپیمایی کشوری با عنوان «حقوق مسافر»، در صورتی که شرکت های هواپیمایی تأخیر بیش از ۴ ساعت داشته باشند، علاوه بر ارائه پذیرایی نوع دوم (وعده های غذایی روزانه به همراه محل استراحت در شأن مسافران) موظف به ارائه بلیت یک سفر مشابه از نظر قیمتی با ۳۰ درصد تخفیف هستند؛ ضمن اینکه در صورت داشتن تأخیرهای بیش از ۴ ساعت به دلیل نقص فنی، اوضاع جوی، ایرلاین مذکور موظف به استرداد کل وجه بلیت خواهد بود.
از سوی دیگر بر اساس قانون، پیاده نشدن مسافران از هواپیما به بهانه های اعتراض به تأخیر و امثال آن غیرقانونی و جرم بوده و ایرلاین ها می توانند از مسافرانی که حاضر به خروج از هواپیما نیستند، به مرجع قضایی شکایت و جریمه اخذ کنند.
زینب محمودی، کارشناس ارشد حقوق حمل و نقل ، با تأیید دو سر باخت بودن این رفتارها هم برای ایرلاین و هم برای مسافر و عدم فرهنگ سازی از سوی رسانه ها و دستگاه های سیاست گذار در این حوزه گفت: علاوه بر اینکه مسافران می بایست از حقوق خود آگاه بوده و بر اساس آیین نامه خواستار دریافت حق خود از ایرلاین ها در پی تأخیرات پروازی باشند، می بایست با حقوق شرکت های حمل و نقلی نیز آشنا بوده و از انجام رفتارهای مجرمانه و غیر قانونی همچون عدم خروج از هواپیما بپرهیزند.