مجمع فعالان خصوصی گردشگری تشکیل میشود
در نشستی با حضور نایب رئیس اتاق تهران و مدیران بخش خصوصی صنعت گردشگری، درباره تشکیل «مجمع فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری» بحث و تبادل نظر شد. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این نشست پیرامون اساسنامه مجمع فعالان صنعت گردشگری تبادلنظر صورت گرفت و مقرر شد در روز 24 مهر ماه سال جاری، با حضور فعالان این صنعت انتخابات هیاتمدیره این مجمع برگزار شود.
در نشستی با حضور نایب رئیس اتاق تهران و مدیران بخش خصوصی صنعت گردشگری، درباره تشکیل «مجمع فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری» بحث و تبادل نظر شد. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این نشست پیرامون اساسنامه مجمع فعالان صنعت گردشگری تبادلنظر صورت گرفت و مقرر شد در روز 24 مهر ماه سال جاری، با حضور فعالان این صنعت انتخابات هیاتمدیره این مجمع برگزار شود.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، بر اساس آنچه در بخشی از اساسنامه مجمع فعالان صنعت گردشگری آمده است، این مجمع بهمنظور ساماندهی امور مربوطه و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهرهبرداری بیشتر از سرمایهگذاری و تولید، استفاده و انتقال تجربیات علمی دستاندرکاران و بهروز کردن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در اینگونه موارد، حمایت از بهبود فضای کسبوکار و پاسخگویی به مشکلات و نارساییها در چارچوب قوانین موضوعه کشور و دفاع از حقوق و منافع مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی عضو انجمن، تشکیل میشود.
در نشست مذکور، مهدی جهانگیری، نایبرئیس اتاق تهران، در سخنانی با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه ملی به صنعت گردشگری گفت: «اگر روزی نهضت ملی نفت در این کشور اتفاق افتاد، امروز بیش از هر زمان نیازمند نهضت ملی گردشگری هستیم.» وی افزود: «درست است که ما در کشورمان، ظرفیتها و مزیتهای مختلف اقتصادی از جمله در حوزه نفت، انرژی و پتروشیمی داریم اما نباید مزیت رقابتی مهم جذابیت کشور برای مهماننوازی از گردشگران خارجی را نادیده بگیریم.» او ادامه داد: «صنعت گردشگری میتواند علاوهبر تامین بسیاری از نیازهای اقتصادی، ایجاد اشتغال و تحرک در اقتصاد ملی، امنیت و ثبات کشور را هم تامین کند.» این فعال بخش خصوصی افزود: «حل مشکلات صنعت گردشگری نیازمند اجماع ملی در سطح حاکمیت و تغییر نگاه ما به این صنعت است و اگر نگاه کلان در این حوزه تغییر کند، بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری میتواند با کمترین نیاز به تشکلها، سازمانها و ارگانهای دولتی به موتور محرکه گردشگری تبدیل شود.»
جهانگیری خاطرنشان کرد: «استقبال نمایندگان و وزرای دولت برای حضور در پارلمان بخش خصوصی و جلب حمایت فعالان اقتصادی بخش خصوصی بسیار چشمگیر است. فعالان گردشگری هم باید بتوانند با استفاده بیشتر از ظرفیتهای پارلمان بخش خصوصی، توان چانهزنی خود در سیاستگذاریهای کلان، طرح مشکلات و امکان تصمیمگیری را تا بالاترین سطح ممکن بالا ببرند و با حضور فعالتر، از تریبونهای رسمی و تاثیرگذار بهمنظور رساندن صدا و مطالبات خود بهره ببرند؛ چیزی که در حال حاضر بهرغم نقش مهم فعالان صنعت گردشگری ایران و ارزآوری بالایی که این صنعت در مقایسه با سایر صنایع دارد، به اندازه کافی دیده نمیشود و مورد توجه قرار نمیگیرد.»
این کارآفرین صنعت گردشگری ایران در ادامه، به مشکلات موجود در این حوزه و اهمیت شکلگیری مجمع صنف فعالان بخش خصوصی گردشگری پرداخت و تصریح کرد: «فراز و نشیبها و تنشها در حوزههای سیاسی بهویژه سیاست خارجی، تاثیر مستقیم و فوری بر این حوزه میگذارد. درعینحال فعالان صنعت گردشگری بهدلیل اینکه حضور کمرنگی در نهادهای سیاستگذار داشتهاند، نتوانستهاند جایگاهی را که به علت جذب 5 میلیون گردشگر در سال شایسته آن هستند، به دست آورند. در همین راستا تشکیل مجمع صنفی فعالان بخش خصوصی گردشگری میتواند گام مهمی در تحقق اهداف باشد.»
مهدی جهانگیری یادآور شد: «مجمع فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری میتواند خلأ نبود نهاد با نفوذ برای فعالان این صنعت را پر کند و لازم است حاضران در این نشست، تمام فعالان این حوزه را ترغیب به مشارکت در تاسیس این مجمع کنند تا از این مجرای قانونی بتوان در جهت تحقق اهداف استفاده کرد.» او تاکید کرد: «باید به نقطهای برسیم که با همصدایی در قالب تشکلی منسجم، دولت را قانع کنیم که جایزه صادراتی را به آن آژانسهای مسافرتی بدهند که با تلاش خود توانستهاند از حیث ارزآوری با صنعت نفت رقابت کنند و گردشگری ایران، بتواند آینده درخشان اقتصاد کشور را با حضور فعال بخش خصوصی تحقق بخشد.»
انتقاد از نبود هماهنگی
در ادامه این نشست اکبر غمخوار، از فعالان صنعت گردشگری، با اشاره به فعالیت حوزههای مختلف گردشگری در کشور از جمله هتلها و مراکز اقامتی، خدمات سفر، رستورانها و مراکز پذیرایی، مراکز آموزش گردشگری و هتلداری و دیگر بخشها، از نبود هماهنگی و تشکل رسمی و قانونی برای فعالان بخش خصوصی این صنعت انتقاد کرد و گفت: «اتاق بازرگانی تهران با توجه به نقش قانونی خود و نمایندگی فعالان این صنعت، میتواند خاستگاه و پایگاه این هماهنگی و جایگاه رسیدن به تصمیمات حساس باشد.» وی افزود: «حضور در عرصههای بینالمللی بهمنظور معرفی توانمندیهای ایران در صنعت گردشگری، تلاش برای جذب سرمایهگذاری خارجی و حمایت از فعالان صنف در مقابل نهادهای بدون تابلویی که به دنبال سودجویی در این صنعت هستند، از دیگر موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.» همچنین در جریان این نشست مدیران بخش خصوصی صنعت گردشگری و فعالان این بخش بر موضوعات و مواردی مانند پرهیز از تداخل مجامع و انجمنها، توجه به بنگاههای کوچک و استارتآپهای گردشگری و استفاده از دانش و توان فارغالتحصیلان دانشگاهی این رشته تاکید کردند.