بازدید سایت : ۳۶۳۶۲

وضعیتی از سفر بدون ویزا برای شهروندان ایران به ۴۴ کشور

شمار کشورهایی که ایرانی ها بدون ویزا (Visa free) و یا با ویزای هنگام ورود (VoA) می توانند به آنها سفر کنند به ۴۴ کشور رسید.

وضعیتی از سفر بدون ویزا برای شهروندان ایران به ۴۴ کشور
تین نیوز

تفاهم نامه لغو ویزا بین ایران و تاجیکستان از شنبه ۲۰ مردادماه به اجرا گذاشته شد و به این ترتیب شمار کشورهایی که ایرانی ها بدون ویزا (Visa free) و یا با ویزای هنگام ورود (VoA) می توانند به آنها سفر کنند به ۴۴ کشور رسید اما آیا تمام این کشورها برای سفر کردن جذاب، آسان و یا دردسترس هستند؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، براساس توافق ایران و تاجکیستان از ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ اوت ۲۰۲۴ شهروندان این دو کشور که با پرواز وارد تهران و دوشنبه شوند از امتیار ورود بدون ویزا (روادید) بهره مند می شوند و در هر بازه ۹۰ روزه می توانند ۳۰ روز در ایران و تاجیکستان بمانند.  

این امتیاز هنوز شامل شهروندان ایران و تاجیکستان که از راه زمینی و یا از طریق کشورهای دیگر وارد تهران و یا دوشنبه شوند، نمی شود.

ازبکستان از جمله کشورهایی است که انتظار می رود براساس توافقی که با ایران داشته است، به زودی لغو روادید را دو سویه انجام دهد.

اتباع ازبکستان از ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ برابر با ۴ فوریه ۲۰۲۴ می توانند بدون روادید به ایران سفر کنند. رئیس انجمن دوستی ازبکستان و ایران پیش تر از احتمال لغو ویزای ازبکستان برای شهروندان ایرانی خبر داده و گفته بود: قرار است این طرح از سوی مجلس عالی ازبکستان بررسی شود.

تفاهم نامه لغو روادید برای دارندگان گذرنامه سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان نیز از تاریخ ۱۲/ ۱ / ۱۴۰۲ برابر با ۱ آوریل ۲۰۲۳ میلادی،   به صورت رسمی به اجرا درآمده است. بر این اساس دارندگان گذرنامه سیاسی بدون روادید به مدت حداکثر ۳۰ روز در طول شش ماه از تاریخ اولین ورود به قلمرو طرف دیگر، می توانند سفر کنند.

کشور  تونس  نیز در راستای تحکیم روابط با ایران و کمک به رونق صنعت گردشگری دو کشور، از ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ روادید گردشگری را برای ایرانی های دارای پاسپورت عادی لغو کرده است و به این ترتیب، شهروندان ایرانی می توانند تنها با تهیه بلیت رفت و برگشت هواپیما و رزرو هتل، در هر بازه ۱۸۰ روزه به مدت ۱۵ روز در تونس اقامت داشته باشند. ایران از بهمن ماه ۱۴۰۲ روادید خود را برای شهروندان تونس لغو کرده بود.

سفر گروهی بدون ویزا بین ایران و روسیه نیز از نیمه سال ۱۴۰۲ امکان پذیر شده است. سفر بدون ویزا بین دو کشور فقط در صورتی ممکن است که گروه هایی با بیش از ۵ نفر از طریق آژانس های گردشگری مشخصی اقدام کنند.

شهروندان ایران همچنین می توانند  بدون روادید (Visa free)  به ارمنستان، گرجستان، عراق، قزاقستان، مالزی، عمان، ترکیه، میکرونزی، نیوئه (در اقیانوس آرام)، سورینام، جزایر کوک، دومینکا و ونزوئلا سفر کنند.

مدت زمان اقامت بدون ویزا در این کشورها متفاوت است و ضرورت دارد پیش از سفر و تهیه بلیت، این شرایط بررسی شود. با این وجود، براساس آخرین گزارش ها این مدت زمان بین ۱۴ تا ۹۰ روز متغییر است.

علاوه بر این، با توجه به تحولات سیاسی لازم است پیش از برنامه ریزی برای سفر به هر یک از این کشورها، مقررات ویزای آنها بررسی شود. این موضوع از آن نظر تاکید می شود که در مقطعی، آذربایجان با ایران لغو ویزا بود، اما با توجه به تحولات چند سال اخیر برخلاف توافق دوجانبه عمل کرد و به جمع کشورهایی پیوست که لازم است پیش از سفر به آن برای ویزای جمهوری آذربایجان درخواست داد. این درحالی است که شهروندان آذربایجان همچنان بدون ویزا می توانند به ایران سفر کنند. یا صربستان که شهریور ۱۳۹۶ در توافق با ایران، ویزای خود را برای شهروندان ایران لغو کرد، اما با افزایش میزان مهاجرت غیرقانونی از طریق این کشور، حدودا یک سال بعد، ویزای صربستان به وضعیت قبل برگردانده شد و حتی سختگیری هایی در صدور ویزا اعمال شد.

سوای توافق های دوجانبه میان کشورها برای لغو دو سویه روادید، برخی کشورها با هدف تسهیل رفت و آمد و گردشگری و گسترش تجارت، امکان صدور روادید در فرودگاه را فراهم کرده اند که به آن ویزای هنگام ورود یا (VoA)  گفته می شود. بر این اساس، کشورهای  لبنان، قطر، سوریه، نپال، مالدیو، سیشل، ماداگاسکار، بولیوی، بوروندی، کامبوج، جزایر کیپ ورد، جزایر کومور، جیبوتی، گینه بیسائو، ماکائو (چین)، موریتانی، موریس، موزامبیک، جزایر پالائو، رواندا، ساموآ، سیرالئون، سومالی، تیمور شرقی، تووالو و زیمباوه، امکان صدور ویزا در فرودگاه و یا هنگام ورود از مرزها را برای شهروندان ایرانی فراهم کرده اند. اعتبار ویزای این کشورها بین ۳۰ تا ۹۰ روز متغیر است.

دریافت ویزا در مرزهای ورودی اگرچه روش پیچیده ای نیست و بیشتر کشورها برای تسهیل سفر چنین تسهیلاتی را فراهم کرده اند، اما لازم است پیش از خرید بلیت و بستن چمدان، مقررات ویزای فرودگاهی هر یک از این ۲۵ کشور بررسی شود و ویزای هنگام ورود به این معنی نیست که مسافر فقط با ارائه گذرنامه معتبر اجازه ورود به این کشورها را دریافت می کند. برای ورود به بسیاری از این کشورها لازم است هزینه ویزا، عکس مناسب ویزا، مدارک سفر از جمله رزرو هتل، مدت زمان اقامت و بلیت برگشت و گاه مدارک شغلی ارائه شود.

افزون بر این ها مقررات در تمام فرودگاه ها و یا مرزهای ورودی این کشورها یکسان نیست، مثلا برای سفر به لبنان اگر ورود از فرودگاه «رفیق حریری» باشد توصیه می شود پیش از سفر و خروج از ایران برای دریافت ویزا اقدام شود. یا درباره ویزای قطر اگر مدت زمان سفر ۱۴ روز باشد ویزای ورود به این کشور در فرودگاه رایگان صادر می شود به شرط آنکه از سایت «دیسکاور قطر»، هتل رزرو شده باشد و تاییدیه آن هنگام ورود به این کشور ارائه شود. همچنین ضرورت دارد هر نفر ۱۵۰۰ دلار نقد و یا کارت اعتباری همراه داشته باشند.

برای ورود به بعضی از این کشورها لازم است فرم درخواست ویزا به صورت آنلاین تکمیل و یا در سایت های مرتبط بارگذاری شود و پرینت آن را همراه داشته باشد، نپال که مقصد دوستداران کوه و طبیعت است از جمله کشورهایی است که اگرچه نام آن در فهرست ورود با ویزای فرودگاهی آمده اما لازم است پیش از سفر مدارک آن آماده شود، علاوه بر هزینه متفاوتی که برای ویزای نپال با اعتبار ۱۵، ۳۰ و ۹۰ روز دریافت می شود، باید فرم درخواست ویزا در سایت مهاجرتی این کشور آنلاین تکمیل شود و پرینت آن همراه مسافر باشد. یا برای سفر به دو کشور مالدیو و سیشل که چندسالی است به مقصد سفرهای تفریحی و ماه عسل قشری از ایرانی ها اضافه شده، لازم است مسافر علاوه بر پرداخت هزینه ویزا هنگام ورود به این کشورها، رزرو هتل، بلیت برگشت و فرم درخواست تکمیل شده را به همراه گذرنامه معتبر ارائه دهد و گاهی هم مستنداتی دال بر تمکن مالی مسافر نیاز است.

بنابراین، کشورهایی که نام آنها در فهرست ویزای هنگام ورود قرار گرفته، الزاما از ارایه مدارک معتبر مسافرتی معاف نشده اند و نمی توان فقط با یک گذرنامه عادی وارد این کشورها شد و ضرورت دارد شرایط ورود به این کشورها برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکلی از قبل بررسی شود.

اما  نوع دیگر ویزا، اجازه نامه الکترونیکی سفر (eTA) است که شبیه ویزای الکترونیک است و مسافر باید در سایت مهاجرتی و یا صدور ویزای این کشورها مدارکی همچون تصویر پاسپورت معتبر، عکس، رزرو اقامت، شرح سفر، بیمه سفر، بلیت برگشت و دعوتنامه، بسته به مقررات کشور هدف، بارگذاری و هزینه را پرداخت کند تا مجوز الکترونیکی سفر صادر شود. توصیه شده برای دریافت این نوع ویزا پیش از سفر به اندازه کافی، زمان گذاشت. از جمله کشورهایی که شهروندان ایرانی به این شکل امکان سفر به آنها را دارند، کنیا، پاکستان، سریلانکا است.

اما یک امکان دیگر ویزا برای شهروندان دنیا وجود دارد که درحال رواج از سوی بسیاری از کشورهاست؛ ویزای الکترونیکی که مرحله مراجعه به سفارتخانه ها، کنسولگری ها و یا شرکت های صادرکننده ویزا از آن حذف شده و لازم است متقاضی، مدارک مورد نیاز برای صدور ویزا را در سایت های معتبر و مشخص شده بارگذاری کند تا پس از تایید آنها، ویزا صادر شود. ویزای الکترونیکی البته به فرایند صدور ویزای از سوی برخی کشورها سرعت بخشیده است و در هزینه ها صرفه جویی هایی داشته است اما به گفته کاربران این نوع ویزاها در بسیاری از مواقع تفاوت چندانی با شکل سنتی و کلاسیک صدور ویزا ندارد و نیاز است کشورها باگ های آن را شناسایی و برطرف کنند.

اما از میان کشورهای دنیا، روسیه، آذربایجان، ازبکستان، آلبانی، امارات، آفریقای جنوبی آنتیگوآ و باربودا، بنین، بوتساوانا، کامرون، کلمبیا، گینه استوایی، اتیوپی، گابن، گینه، قرقیزستان، لستو، مولداوی، جزیره مونتسرات، سائوتومه و پرنسیپ (در خلیج گینه)، سنت کیتس و نویس، تانزانیا، توگو، اوگاندا، ویتنام و زامبیا، کشورهایی هستند که امکان صدور «ویزای الکترونیک» را برای شهروندان ایرانی نیز فراهم کرده اند.

دشواری دریافت ویزای الکترونیک برای شهروندان ایران عموما در بخش پرداخت الکترونیکی هزینه ها بروز می کند که با توجه به تحریم و متصل نبودن به شبکه های جهانی بانکی، این امکان برای همه شهروندان ایران فراهم نیست.

مرور این فهرست بیانگر آن است که برخی از این کشورها، که صدور ویزا را لغو یا تسهیل کرده اند مقصدی برای سفر تفریحی، تجاری، کار و یا تحصیل شهروندان ایرانی نیستند و شاید نام برخی از آنها تا کنون به گوش نرسیده باشد و دسترسی مستقیم به بسیاری از آنها که حتی لغو ویزا شده اند، هنوز وجود ندارد. با این وجود، هر چه به تعداد کشورهایی که شرایط صدور ویزا را تسهیل می کنند افزود شود به عنوان یک شاخص در اعتبار پاسپورت یا گذرنامه ایران تأثیر دارد.

براساس آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی هنلی و شرکا (Henley & Partners) پاسپورت ایران با قابلیت سفر بدون ویزا و یا تسهیل ویزا به ۴۳ مقصد در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در رتبه ۹۴ قرار گرفته است. رتبه ایران در شاخص پاسپورت هنلی نسبت به سال گذشته پنج رده صعود داشته و از سال ۲۰۲۱، بار دیگر روندی صعودی را در پیش گرفته است. بهترین دوره اعتبار گذرنامه ایران به گواه همین شاخص، به اواخر دهه ۵۰ مربوط می شود که شهروندان ایران امکان سفر بدون ویزا به بسیاری از کشورها از جمله اروپا و آمریکا را داشتند.

به زعم برخی دولت ها کارایی و اعتبار گذرنامه هر کشور در تعداد سفر فرهیختگان، ورزشکاران و دانشجویان آن کشور بدون گزاره «مهاجرت غیرقانونی» است و پاسپورتی مقبولیت بیشتری دارد که صاحبان آن هنجارهای مختلف را در کشور میزبان رعایت کرده باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.