پولیشدن تونلهای شهری مغایر با منافع شهروندان است

تین نیوز | عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به پولیشدن تونلهای شهری در لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری، معتقد است شهرداری زمانی میتواند بابت تردد از معابر خاص شهری عوارض دریافت کند که بخش خصوصی در این زمینه سرمایهگذاری کرده باشد.
پولیشدن تونلهای شهری مغایر با منافع شهروندان است/ شهرداری به فکر درآمدهای پایدار دیگری باشد
محمداسماعیل سعیدی پولی شدن تونلها را مغایر با منافع شهروندان دانست و تصریح کرد: شهرداری تهران نباید به خاطر شرایط رکود حاکم بر ساخت و ساز دنبال خالی کردن جیب شهروندان باشند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، اخذ عوارض از شهروندان را بابت تردد از معابر خاص شهری غیرمنطقی و غیرضروری خواند و افزود: هزینه های ساخت این معابر متعلق به شهروندان است لذا لزومی ندارد از معابری که از پول شهروندان ساخته می شود عوارض دریافت شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم، اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری را تحمیل هزینه های مضاعف به شهروندان دانست و گفت: در شرایط کنونی و با رکود اقتصادی حاکم بر کشور که معیشت شهروندان را با مشکل مواجه کرده اخذ عوارض غیرمنطقی است و باید زمانی اخذ شود که به معیشت شهروندان خدشه ای وارد نشود؛ البته اگر تمهیداتی در نظر گیرد که این عوارض از افراد با شرایط مالی مناسب دریافت شود ایرادی ندارد.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران به جای پولی کردن تونل ها باید به فکر کسب درآمدهای پایدار باشد، تصریح کرد: این سازمان باید برای برون رفت از شرایط فعلی با برنامه ریزی منسجم و استفاده از تجربیات کشورهای دیگر به دنبال راهکارهای مناسب برای کسب درآمدهای پایدار باشد که نیازی به اخذ عوارض از شهروندان نداشته باشد.
سعیدی با اشاره به واکنش فرمانداری تهران به پولی شدن تونل ها، یادآور شد: ممکن است تصویب این لایحه تبعات اجتماعی در پی داشته باشد لذا امیدواریم علاوه بر صرف نظر شهرداری، این موضوع به تایید فرمانداری تهران و وزارت کشور نیز نرسد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طبق قانون اخذ عوارض شرایطی دارد که باید در وهله اول به تایید وزارت کشور برسد؛ یعنی در واقع علاوه بر نظر فرمانداری وکمیته انطباق باید عوارض جدید به تایید وزارت کشور برسد و فرمانداری بعد از ارسال مصوبه و انجام بررسی های لازم نظر خود را بیان کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در مورد لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری، گفت: شهرداری زمانی بابت تردد از معابر خاص شهری می تواند از شهروندان عوارض دریافت کند که بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری کرده باشد.
معاون فنی و عمران فرمانداری تهران میگوید در صورت تصویب لایحه اخذ عوارض از تونل ها در شورای شهر تهران، مشکلاتی به وجود خواهد آمد؛ ضمن آنکه علاوه بر نظر فرمانداری تهران درخصوص تصویب احتمالی این لایحه، هرگونه اخذ عوارض جدید در هر شهری باید به تایید وزارت کشور برسد.