پایانه ریلی شلمچه، پله اول پروژه ریلی شلمچه بصره
مسئله اتصال خط آهن شلمچه ـ بصره سابقه ۲۰ ساله دارد که کلنگ زنی احداث پایانه مرزی ریلی شلمچه، یکی از گام های رو به جلو برای تحقق اتصال ریلی دو کشور محسوب می شود.
مسئله اتصال خط آهن شلمچه ـ بصره سابقه ۲۰ ساله دارد که کلنگ زنی احداث پایانه مرزی ریلی شلمچه، یکی از گام های رو به جلو برای تحقق اتصال ریلی دو کشور محسوب می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، راه آهن شلمچه-بصره بخشی از طرح اتصال حرمین است که خط مستقیم انتقال زائران از عتبات عالیات و نجف اشرف تا آستان قدس رضوی و بالعکس را فراهم می سازد. طبق اظهارات یونس الکعبی، مدیرکل راه آهن عراق، انتقال سالانه بیش از ۳ میلیون زائر به عتبات عالیات از مسیر این خط ریلی در اهداف اولیه برنامه ریزی شده است.
علاوه بر این، کاهش بار ترافیکی جاده ها (هر قطار معادل ۶۰ تا اتوبوس است)، صرفه جویی در سوخت و کاهش تصادفات جاده ای، جابه جایی سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن کالا، پویایی تجارت در منطقه و فرامنطقه، اتصال کریدورهای بین المللی از طریق ایران به دریای مدیترانه و در نهایت دسترسی ایران به بازار کشورهای سواحل مدیترانه و شمال آفریقا، از جمله مزایای راهبردی راه اندازی راه آهن شلمچه-بصره به شمار می آیند.تجارت ایران و عراق از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۴، روند نسبتا صعودی داشته است و حتی تجارت دوجانبه ۱۰ میلیارد دلاری را تجربه کرده است.
بنا به اظهار کارشناسان، انتظار می رود با تکمیل خط ریلی شلمچه-بصره روند تسهیل مسیر ارتقای تجارت فعلی به هدف تجارت ۳۰ میلیارد دلار بین دو کشور اتفاق بیفتد.
برای اجرای راه آهن شلمچه-بصره پروژه هایی از جمله مین روبی ۱۶ کیلومتر از مسیر (تا تاریخ ۱۸ فروردین ۱۴۰۳، عملیات مین روبی بیش از دو کیلومتر در خاک عراق و یک و نیم کیلومتر در خاک ایران پیشرفت داشته است)، ساخت پل بازشو ۸۸۰ متری بر روی اروند، تکمیل و توسعه پایانه مرزی شلمچه (تاکنون به علت عدم واگذاری زمین، امکان شروع عملیات اجرایی این پایانه مرزی میسر نبود که توافقاتی بین دو کشور در چند ماه اخیر در این رابطه صورت گرفت)، تملک اراضی در ایران و عراق و تامین سرمایه پروژه های مذکور نیازمند پیگیری و اقدام هستند.
فرزانه صادق (۴ بهمن) در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث پایانه مرزی ریلی شلمچه اظهار کرد: اولین سفر کاری من بعد از اینکه از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتم، بازدید از مرزها بود که به شلمچه رسید. همچنین اولین سفری که همراه با دکتر پزشکیان به خارج از کشور سفر کردم کشور عراق بود و امروز هم به عنوان نماینده هیات دولت در خرمشهر و شلمچه هستم.
صادق با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه ریلی اتصال شلمچه-بصره گفت: در مورد پایانه مرزی ریلی از همکاران تشکر می کنم که با جدیت و با عرق کار را پیش می برند زیرا این موضوع فقط یک پروژه کالبدی یا زیربنایی معمولی نیست، بلکه موقعیت جغرافیایی و ارتباطی که ایجاد می کند بسیار مهم است.
وی تاکید کرد: پایانه مرزی ریلی شلمچه را که امروز کلنگ می زنیم، حتما در پایان سال ۱۴۰۴ افتتاح می کنیم.صادق اظهار کرد: در جریان تردد ریلی تا شلمچه با ریل باس، بر نوسازی این مسیر ریلی از خرمشهر تا شلمچه تاکید کردم و خواستار قرار گرفتن افزایش سرعت سیر در بخشی از این مسیر تا اربعین سال بعد شدم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که پایانه مرزی ریلی شلمچه به بهترین وجه شکل گرفته است، گفت: نوسازی مسیر اهواز تا شلمچه و خرمشهر را در دستور کار داریم و امیدواریم روزی برسد که اعلام کنیم مسیر مشهد-کربلا به وسیله راه آهن به هم متصل شده اند.
این پروژه با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال، دارای ۲ هکتار پایانه خطوط مسافری، ۶ هکتار محوطه سازی، یک هکتار نیز ساختمان های جانبی و ایستگاه، سه سکوی تخلیه مسافر خواهد بود و قبل از شروع عملیات اجرایی پروژه، اقداماتی از جمله مین روبی به میزان ۸۲۰۵ مین و مهمات به مسافت ۱۶ کیلومتر از مسیر ریلی صورت گرفته است.
در هفته جاری، مصطفی داودی، معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن اظهار کرده بود با باز شدن قفل خط ریلی شلمچه- بصره پس از ۲۰ سال، انتظار می رود تا پایان ۱۴۰۴، شاهد اتصال ریلی ایران و عراق باشیم.این مقام مسئول راه آهن عنوان کرده بود سفر دکتر پزشکیان به عراق، برگزاری جلسات با شیاع السودانی و همچنین حضور رئیس جمهور در بصره، به نقطه عطفی در پیشبرد این پروژه مهم بدل شد و اکنون مشکل خاصی بر سر راه اجرای این پروژه وجود ندارد.
مهدی محمدی، کارشناس ترانزیت عنوان کرد راه آهن شلمچه-بصره می تواند به عنوان پایه ای برای تمرکز بر همکاری های اقتصادی با همسایگان، تقویت روابط تجاری و غیرتجاری با عراق، برقراری ارتباط میان کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه و شمال آفریقا، افزایش تجارت دوجانبه کشورهای ذینفع و همچنین ارتقای وزن ژئوپلیتیک ایران در سطح بین المللی عمل کند.
بجای پل باید تونل می ساختن تونل مانش 50 کیلومتر رفت وبرگشت تونل سوم برای امداد تعمیرات اگر یر رودخانه که عرضش کمتر از یک کیلومتر وعمق حداکثر 50 متر هزینه کمتر وایمنی بیشتر است