عبور اولین قطار ترانزیتی هند- افغانستان از ایران تا یک ماه آینده
معاون وزیر راه و شهرسازی از تردد اولین قطار بار هند از مسیر ایران به افغانستان خبر داد و گفت: ظرف یک ماه آینده قطار ترکیبی بمبئی – بندرعباس- هرات راه اندازی می شود و اولین بار ریلی هند به افغانستان احتمالا ماه آینده از مسیر ایران عبور می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی از تردد اولین قطار بار هند از مسیر ایران به افغانستان خبر داد و گفت: ظرف یک ماه آینده قطار ترکیبی بمبئی – بندرعباس- هرات راه اندازی می شود و اولین بار ریلی هند به افغانستان احتمالا ماه آینده از مسیر ایران عبور می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت خط ترانزیتی خواف- هرات و میزان عبور محموله های افغانستان از خط ریلی ایران اظهار داشت: در حال حاضر، خط ترانزیتی خواف-هرات به سمت ترکیه فعال و قطارهای هرات یا روزنک به ترکیه فعال به طور مستمر زیر ترافیک بار ترانزیتی است و اولین قطار باری چین به روزنک هم فعال شد و پنجمین قطار چین هم به بندرعباس رسید تا بار را از مسیر ریلی به افغانستان برسد.
وی از تردد اولین قطار بار هند از مسیر ایران به افغانستان خبر داد و گفت: ظرف یک ماه آینده قطار ترکیبی بمبئی – بندرعباس- هرات راه اندازی می شود و اولین بار ریلی هند به افغانستان احتمالا ماه آینده از مسیر ایران عبور می کند. مذاکراتی که با هندی ها داشتیم و و دو طرف هند و افغانستان از این مسیر استقبال کردند و پیگیری های فعالسازی این کریدور انجام شده و همانطور که گفته شد، در یک ماه آینده اولین قطار ترانزیتی هند از مسیر ایران عبور می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید توجه داشت، حجم باری که بین افغانستان و هند جابه جا می شود قابل توجه است اما از آنجایی که مسیر جاده ای کوتاه تری فعال است، اغلب از این مسیر جاده ای استفاده می شود. اما با توجه به مزایای خاص جابه جایی ریلی، راه آهن افغانستان علاقه مند فعالسازی این کریدور ریلی است. از این رو ما هم در ایران به راه اندازی این مسیر ریلی و توسعه آن کمک می کنیم و رایزنی هایی مستمر با راه آهن افغانستان داشتیم که این مسیر ریلی افغانستان- هند را هر چه سریع تر راه اندازی کنیم.
ذاکری درباره ظرفیت خط ترانزیتی خواف- هرات اظهار داشت: حمل و نقل مانند آب جاری است و اگر مسیر خود را پیدا کند جابه جایی بار استمرار خواهد داشت کمااینکه وقتی اولین قطار افغاستان -ترکیه از مسیر ایران عبور کرد، انتظار عبور قطارهای بعدی به این سرعت را نداشتیم اما امروز قطارهای ترکیه و افغانستان پُر می آیند و پُر برمی گردند و هر هفته این قطار در خط ترانزیتی ریلی در حال عبور است.
وی تاکید کرد: در محور سنگان به شمتیغ به روزنک محدودیت ظرفیتی برای جابه جایی بار نداریم و اعداد و ارقام ظرفیت این مسیر بالاتر از باری است که الان جابه جا می شود. حجم باری که الان جذب این مسیر شده عددی در حدود 200 هزار است اما این به 2 میلیون تن می رسد.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به استقبال افغان ها از مسیر ریلی ایران تاکید کرد: سه ماه گذشته با افغان ها نشست مشترک داشتیم ودر این نشست اعلام کردند به شدت از این مسیر ریلی استقبال می کنند و بار اهدایی اروپایی به افغانستان هم از این مسیر عبور خواهد کرد.
وی افزود: افغان ها به دنبال به توسعه روابط ریلی از طریق مرزهای زابل و میلک هستند اما هنوز مسیر ریلی در این مناطق فعال نیست و افغان ها علاقه مند هستند که با واگذاری معادن سنگی دارند که دارند، شرکت های ایرانی در ساخت راه آهن در این مسیرها سرمایه گذاری کنند. در واقع به ازای ساخت راه آهن برای افغانستان، سرمایه گذاران می توانند از معادن سنگ آهن این کشور استفاده کنند و از طریق سرمایه ساخت تهاتر می شود.
ذاکری همچنین درباره فعالیت کنسرسیوم ریلی به عنوان نماینده ایران در افغانستان گفت: هیچ ابهاماتی درباره کنسرسیوم ریلی وجود ندارد و این مجموعه با قوت ترانزیت ریلی بین افغانستاون – ایران و کشورهای ثالث را انجام می دهد وعلاوه بر این، توسعه محورهای ریلی در خاک افغانستان را انجام می دهند.