بازدید سایت : ۳۵۹۲۰

وعده خانم وزیر برای تکمیل راه آهن شلمچه - بصره

احداث خط ریلی شلمچه - بصره که از حدود ۲۰ سال پیش فراز و نشیب های بسیاری را طی کرده است، به نظر می رسد با تخصیص اعتبار ۲۹ هزار میلیارد تومانی از منابع دولت و ۴۱ میلیون دلار از منابع ارزی که چند روز پیش برای آن مصوب شد، یک قدم به پایان نزدیک تر شده و آنطور که وزیر راه وعده داده، این پروژه تا یکسال دیگر تکمیل می شود و به بهره برداری می رسد.

وعده خانم وزیر برای تکمیل راه آهن شلمچه - بصره
تین نیوز |

احداث خط ریلی شلمچه - بصره که از حدود ۲۰ سال پیش فراز و نشیب های بسیاری را طی کرده است، به نظر می رسد با تخصیص اعتبار ۲۹ هزار میلیارد تومانی از منابع دولت و ۴۱ میلیون دلار از منابع ارزی که چند روز پیش برای آن مصوب شد، یک قدم به پایان نزدیک تر شده و آنطور که وزیر راه وعده داده، این پروژه تا یکسال دیگر تکمیل می شود و به بهره برداری می رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، آن طور که در برخی منابع گفته شده پروژه احداث راه آهن شلمچه - بصره از حدود ۴۰ سال پیش طراحی و از حدود ۲۰ سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز شده و در نهایت شهریور سال گذشته احداث این خط ریلی کلید خورده است.

احداث این خط ریلی ۳۲ کیلومتری قرار است با همکاری دو کشور ایران و عراق طی ۱۸ ماه و با احداث پلی بر روی رودخانه اروند در محل جزیره سندباد در شهر بصره، پل با دهانه بازشو با قابلیت کشتیرانی، پل بزرگ بر روی رودخانه اروند رود( شط العرب)، ۱۶ کیلومتر عملیات مین روبی و احداث پایانه مرزی عملیاتی شود.

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی  راه آهن جمهوری اسلامی ایران تا کنون ۸۲۰۵ مین و مهمات در این مسیر کشف و امحاء شده و حدود پنج کیلومتر از مسیر نیز پاکسازی شده است.

هدف از طراحی و اجرای این پروژه ریلی، اتصال دو کشور ایران و عراق با ریل به یکدیگر، امکان سفر ریلی با رفاه بالا برای زائران ایرانی عتبات عالیات و زائرین عراقی مشهد مقدس و کمک به افزایش تعاملات دو کشور است و راه اندازی این خط می تواند مزایای زیادی داشته باشد و افق جدید حمل و نقلی برای هر دو کشور ایجاد کند.

جبارعلی ذاکری - مدیرعامل شرکت راه آهن - در تشریح آخرین وضعیت راه آهن شلمچه _ بصره به ایسنا گفت: در خصوص این پروژه راه آهن ایران سه تعهد دارد. اول تکمیل ایستگاه و خطوط ایستگاهی در شلمچه است که با هماهنگی منطقه آزاد اروند، اراضی فاز اول آن منطقه تملک و در اختیار راه آهن قرار گرفته است و پیمانکار برای آماده سازی، حصارکشی و احداث خطوط آماده شده است. امیدواریم بحث احداث ساختمان ایستگاه نیز به زودی توسط پیمانکار مربوطه شروع شود. 

تاییدیه مین روبی ها به تدریج صادر می شود

وی افزود: بخش دوم کار مین روبی در طول شلمچه تا بصره است. پیش بینی های اولیه به طول ۱۴کیلومتر به عرض ۶۰ متر است و راه آهن ایران و عراق پیگیر آن هستند. تا کنون بیش از شش کیلومتر از این مسیر مین روبی شده که توسط دولت عراق تاییدیه مین روبی ها به تدریج در حال صدور است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سومین بخش نیز احداث پل در شط العرب بوده که پل بزرگی است و خوشبختانه ۲۶ شمع کوبی انجام شده است و بعد از سفر رییس جمهور به عراق نقدینگی مورد نیاز پروژه نیز تزریق شده است و امیدواریم تعهدات دولت ایران عملیاتی شود.

وی همچنین عنوان کرد که تعهدات دولت عراق نیز استقرار پیمانکار زیرسازی بوده که یک شرکت اسپانیایی قرارداد آن را بسته است و امیدواریم طی ماه آتی شاهد فعالیت اجرایی و آغاز عملیات زیرسازی در آن محور باشیم.

اختصاص ۲۹ هزار میلیارد تومان از منابع دولتی

اهمیت این پروژه ۲۰ ساله نیز در سفر رییس جمهور و هیات همراه به خوزستان در روزهای گذشته نیز بیش از پیش نمایان شد؛ به طوری که مسعود پزشکیان اخیرا اعلام کرده که ۲۹ هزار میلیارد تومان از منابع دولت و ۴۱ میلیون دلار از منابع ارزی برای مسیر شلمچه - بصره مصوب شده است.

همچنین فرزانه صادق - وزیر راه و شهرسازی - نیز که در این سفر رییس جمهور را همراهی می کرد، وعده داد که این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ یعنی حدود یکسال دیگر تکمیل خواهد شد و به بهره برداری می رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.