◄ انفجار بندر رجایی به رانندگان کامیون چه درس هایی داد؟/ راهکارهایی برای نجات جان رانندگان
انفجار مهیب بندر شهید رجایی زنگ خطری جدی برای ایمنی رانندگان کامیون در بنادر و پایانهها بود. با بررسی علل کشته شدن رانندگان در چنین حوادثی می توان به نجات جان آنها کمک کرد.

انفجار هولناک صبح شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ در بندر شهید رجایی بندرعباس، کشور را در شوک فرو برد. در این حادثه دردناک، علاوه بر کارکنان بندر، تعدادی از رانندگان کامیون و تریلی که برای بارگیری یا تخلیه بار در محوطه بندری حضور داشتند نیز جان خود را از دست دادند یا مجروح شدند. انتشار فیلم های این سانحه، اهمیت توجه به ایمنی رانندگان در بنادر و پایانه ها را بیش از پیش روشن کرد.
گزارش مهم امروز را ببینید:
◄ فیلم| انفجار بندر شهید رجایی و چند سوال مهم از مسئولان
علت کشته شدن رانندگان کامیون در سوانح بندری
حضور فیزیکی در محیط پایانه های بندری به دلیل حضور محموله های خطرناک، مواد شیمیایی، سوخت و سایر بارهای ویژه، ذاتاً محیط هایی پرخطر هستند. رانندگان کامیون معمولاً ناگزیرند ساعت ها در نزدیکی این بارها منتظر تخلیه یا بارگیری بمانند. این حضور مداوم در شعاع حادثه، احتمال آسیب دیدگی را به شدت بالا می برد.
نبود آموزش های ایمنی تخصصی بسیاری از رانندگان کامیون آموزش های لازم در خصوص خطرات خاص بنادر و پایانه ها را دریافت نکرده اند. عدم اطلاع از پروتکل های تخلیه اضطراری، مسیرهای امن خروج، یا علائم هشدار دهنده، باعث می شود در لحظات بحرانی نتوانند به سرعت جان خود را نجات دهند.
ضعف مدیریت بحران در پایانه هادر بسیاری از بنادر کشور، زیرساخت های مدیریت بحران و سامانه های هشدار سریع برای رانندگان کامیون به خوبی طراحی نشده اند. این ضعف موجب می شود رانندگان از وقوع خطر مطلع نشوند یا دستورات تخلیه به موقع به آنها نرسد.
نبود امکانات امدادی ویژه برای رانندگان در حوادث بزرگ، امدادرسانی به رانندگان کامیون که در کابین خودرو یا حوالی آن گرفتار شده اند، دشوار است. بسیاری از پایانه ها فاقد تیم های واکنش سریع با تمرکز بر نجات رانندگان خودروهای سنگین هستند.
نداشتن تجهیزات فردی نجات تعداد بسیار کمی از رانندگان کامیون، وسایل فردی ایمنی مانند ماسک ضد دود، جلیقه ایمنی یا چکش های اضطراری برای خروج سریع از کابین را همراه دارند. این تجهیزات در مواقع بحرانی می توانند جان افراد را نجات دهند.
راهکارهای پیشنهادی برای حفاظت از رانندگان در بنادر و پایانه ها
۱. آموزش تخصصی ایمنی به رانندگان: برگزاری دوره های الزامی آموزش ایمنی برای همه رانندگان ورودی به بنادر، یک ضرورت است. در این دوره ها باید آموزش هایی درباره شناسایی محموله های خطرناک، نحوه واکنش به حریق یا انفجار و مسیرهای خروج اضطراری داده شود.
۲. تعیین مناطق امن برای استراحت و انتظار: باید در محوطه بندری، مناطق مشخص و ایمنی برای توقف کامیون ها در نظر گرفته شود؛ مناطقی که از محموله های پرخطر فاصله داشته و در معرض حوادث مستقیم نباشند.
۳. ایجاد سامانه های هشدار اضطراری برای رانندگان: بنادر باید سامانه هایی برای هشدار فوری به رانندگان (مثلاً از طریق پیامک، بلندگو یا سیستم های دیجیتال خودرو) راه اندازی کنند تا در لحظه حادثه، دستورالعمل های لازم به سرعت به اطلاع آنان برسد.
۴. تجهیز پایانه ها به تیم های امداد ویژه رانندگان کامیون: تشکیل تیم های تخصصی امداد و نجات برای کمک به رانندگان کامیون در شرایط بحرانی، می تواند آمار تلفات را به شدت کاهش دهد. این تیم ها باید به وسایل برش فلز، تجهیزات تنفسی و سایر لوازم نجات مجهز باشند.
۵. الزام به همراه داشتن تجهیزات فردی ایمنی: ورود به بنادر باید مشروط به داشتن تجهیزات اولیه ایمنی مانند ماسک دود، جلیقه شب نما، چکش اضطراری و چراغ قوه شود. حتی ارائه این تجهیزات به رانندگان در دروازه ورودی بندر می تواند جان های بسیاری را نجات دهد.
۶. شبیه سازی و مانورهای اضطراری: برگزاری مانورهای شبیه سازی سانحه برای رانندگان کامیون، آن ها را آماده می کند تا در صورت وقوع حادثه، سریع و صحیح عمل کنند. این مانورها باید حداقل سالی دو بار اجرا شوند.
سانحه ای که باید زنگ های هشدار را به صدا درآورد
انفجار بندر شهید رجایی، تلنگری بزرگ به مدیریت بحران در پایانه های کشور بود. رانندگان کامیون به دلیل موقعیت خاص کاری خود، جزو آسیب پذیرترین گروه ها در سوانح بندری هستند. حفاظت از جان این قشر زحمتکش، نیازمند توجه ویژه به آموزش، ایجاد زیرساخت های ایمنی، تجهیز پایانه ها و ارتقاء فرهنگ ایمنی در میان رانندگان و مسئولان است.
حوادث بندری، نه تنها خسارات جانی جبران ناپذیری ایجاد می کنند، بلکه اعتبار اقتصادی و تجاری کشور را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. از این رو باید در کوتاه ترین زمان ممکن، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در این حوزه به اجرا درآید.
انتهای پیام
باری که باید به نوبت خالی بشه رو تریلی ها توسط راننده در بنادر جابجا میکنند، نزدیکترین به حادثه رانندگان تریلی و جرثقیل ولیفتراک میباشند،مدیران وکارمندان داخل ساختمان که زیر کولر بودند هم ازاین حادثه سالم درنیومدند! پس چرت وپرت نگین،الآن شاید ۸۰ درصد رانندگان جوان کاردانی وکارشناسی دارند،ادب وانسانیت هم چیز خوبیست.
این همان شغل تفریحی است که مسئولین گفتند!
رانندگی باید جز مشاغل سخت وزیان آور بشمار بیاید
چرت و پرت نگو
مگه در کشور ما مسئولی به فکر قشر بی پناه راننده هست ببینید چقدر خسارت به ماشینها در اسکله شهید رجایی رسیده الان همه شعار میدهند در رسانه حمایت میکنند ولی متاسفانه در عمل شاخه خالی میکنند،اگه اینا خارجی بودند صددرصد حمایت همه جانبه را داشتند.
آنون شخصی که می فرمود رانندگی شغل تفریحی است باید شرمنده باشد و از این صنف زحمت کش حلالیت بطلبد ۰
بجای آموزش امکانات رو درست کنید الان اگر یه اتش سوزی در پایانه بار بندر عباس رخ دهد بخاطر کم بود پارکینگ کل خودرو ها در پارکینگ دچار حریق میشند چون راه فرار نداره این اموزش میخواد راننده یا امکانات همیشه صورت مسئله رو برعکس میفهمند این مسولین بی کفایت
لعنتی احمدینژاد کجاس که ببینه رانندگان توریستی چه حالی میکنن
بازم مخازن از رانندگان پول بگیرن مگه کلاس آموزشی چند باره بی تدبیری مسولان بدبختی رانندگان
تسلیت به جامعه فداکار وزحمت کش رانندگان سنگین سوار ولعنت به مدیران یب کفایت وپول پرست
این قدربرای راننده توجاده اتفاق افتاده که خودشان میدانند درموقع مشکل چه کاری انجام دهندحالا مشکلات خودتان راگردن راننده بندازید حالا باید به این نتیجه برسیدکه شغل رانندگی یک شغل سخت وخطرناک است نه تفریحی وگردشگری
فکر کنم حالت خوب نباشه چرت وپرت میگی...
درس مردن فلاکت بدبختی دوری هزار زهر مار دیگه
شما ب افسر هاتون بگین ب راننده ها مثل دشمن نگاه نکنن بقیهش خودمون بلدیم
تعدادی از جانباختگان راننده بودن بنده خدا این راننده هست که بدبخت از اولی که میره برای بارگیری همش تو محوطه هست نگهبان تو کایکس باسکولچی تو اتاقک خودش راننده جرثقیل تو اتاقک خوش لیفتراک همینجور ولی راننده از اول باید پیاده بشه ورودی ثبت کنه باسکول باید پیاده بشه بارگیری میکنه باید پیاده بشه پایه بزاره قلف کانتینر بزنه همه بدبختی راننده میکشه همه مسؤل ها تو اتاق خودشون زیر کولر هستن تو محوطه یا راننده بوده یا کارگر بدبخت مسؤل که تو محوطه میگشته اگر بوده سوار ماشین یا خیلی کم انگشت شمار ولی چه فایده اون راننده هم جانش هم مالش رفته ولی هیچ اسمی ازش نیست
پس از مرگ سهراب. هم عقلی وجود ندارد در دست اندر کاران
لعنت بر چین روسیه. والسلام.
چرند میگی دوره راخود کارکنان اونجا باید ببینن که چه باری را کجا وچه مسئولی را برای اون قسمت بزارن..وقتی مثل حالا منفجر اتش سوزی یک لحظه پیش میاد حتی آتش نشان ها هم جا میخورن
حرفها وتوصیه های شما متین ولی برای کشوری مناسب است که شفاف باشد نه آنکه محموله هیرقانونی وخطرناک به عنوان وسایل معمولی دربند عمدا برای پنهانکاری تخلیه وبار کامیون شود
وهیچکس جرات نکند اسم خاطی رابرزبان بیاورد
سازمانی که برایش جان انسان اهمیت ندارد ومحموله قطار نیشابور نازنین بود
تمام اصول و قوائد در زمان بحران اول امکانات شرط اول می باشد که متاسفانه در هیچ یک از گمرکات و پایانه های کشور وجود ندارد اگر همین اتفاق داخل پایانه بندر عباس یا بندر امام رخ می داد آیا وسیله نقلیه می تونست بدون آسیب جدی از پایانه خارج شود چرا حرف از زیر ساخت نمیزنید در حال حاضر اکثر رانندگان تحصیل کرده و ماشین های وارداتی کار کرده اروپایی تقریبا همه وسایل اولیه داخلشون هست مگه ماشین های چینی که داخل کشور تولید میشن فاقد وسایل ایمنی زمان بحران راننده باشن بیایید با خودمون رو راست باشیم بجای بی سواد عدم آگاهی راننده رو در تلفات فعلی تلقی کنیم.