بازدید سایت : ۴۳۲۶۲
| کد خبر ۲۹۵۵۵۰
کپی شد

◄ ورود 2 هواپیمای ایرباس به فرودگاه مهرآباد؛ چراغ سبز در آسمان، خط و نشان در زمین!

در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۴، دو فروند هواپیمای ایرباس مدل A330-200 وارد فرودگاه مهرآباد تهران شدند. این اتفاق که در پی مثبت ارزیابی شدن روند مذاکرات اخیر ایران و آمریکا در هفته گذشته رخ داد، بار دیگر امید به نوسازی ناوگان فرسوده هوایی کشور را زنده کرد.

ورود 2 هواپیمای ایرباس به فرودگاه مهرآباد؛ چراغ سبز در آسمان، خط و نشان در زمین!
تین نیوز |

ورود دو فروند هواپیمای ایرباس مدل A330-200 به فرودگاه مهرآباد که در پی مثبت ارزیابی شدن روند مذاکرات اخیر ایران و آمریکا در هفته گذشته رخ داد، بار دیگر امید به نوسازی ناوگان فرسوده هوایی کشور را زنده کرد.

خبر پربازدید امروز را بخوانید:

◄ جولان بابک زنجانی با 32 فروند هواپیمای دات وان ایر در آسمان/ هزاران کامیون و تاکسی برقی بابک هم در راه است!

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی رسانه‌های داخلی، این دو فروند هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، "هما"، هستند که به تازگی از یک شرکت هواپیمایی مستقر در هنگ‌کنگ خریداری شده‌اند. با توجه به اینکه هر دو هواپیما سنی کمتر از ۱۴ سال دارند، افزوده شدن آن‌ها به ناوگان هوایی کشور می‌تواند نقش موثری در ارتقای کیفیت پروازهای داخلی و بین‌المللی ایفا کند.


محدودیت‌های خرید هواپیما و تحریم‌های آمریکا
 

طی سال‌های گذشته، به دلیل تحریم‌های شدید آمریکا علیه صنعت هوانوردی ایران، خرید هواپیماهای نو یا حتی کارکرده برای شرکت‌های ایرانی با مشکلات جدی مواجه بوده است. محدودیت‌های بانکی، قطع همکاری شرکت‌های سازنده قطعات و ارائه نکردن خدمات پس از فروش، از جمله چالش‌هایی بود که مانع نوسازی ناوگان هوایی کشور شد.
با این حال، ایران‌ایر توانسته است در این شرایط دشوار، با ابتکار عمل و استفاده از واسطه‌های منطقه‌ای، دو فروند ایرباس A330-200 را به ناوگان خود اضافه کند. طبق گزارش‌ها، این هواپیماها پیش از این در ناوگان یک شرکت آسیایی فعال بودند و اکنون پس از بررسی‌های فنی و تغییر مالکیت، وارد خاک ایران شده‌اند.

سابقه قراردادهای هوایی ایران پس از برجام

پس از امضای توافق برجام در سال ۲۰۱۵، ایران توانست گشایشی در عرصه بین‌المللی ایجاد کرده و قراردادهای بزرگی برای خرید هواپیماهای مدرن امضا کند. شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی چون ایرباس، بوئینگ و ATR با ایران‌ایر و دیگر شرکت‌های ایرانی تفاهم‌نامه‌هایی برای فروش صدها فروند هواپیما امضا کردند.
اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و خروج این کشور از برجام در سال ۲۰۱۸، تمامی این قراردادها لغو شد و تحریم‌های سخت‌گیرانه‌تری علیه بخش هوانوردی ایران اعمال گردید. بسیاری از سفارش‌های انجام شده یا در مرحله ارسال متوقف شدند یا هیچ‌گاه به مرحله تحویل نرسیدند.


اهمیت ورود هواپیماهای جدید به ناوگان ایران


ناوگان هوایی ایران یکی از قدیمی‌ترین ناوگان‌های هوایی در سطح جهان به شمار می‌رود. سن بالای هواپیماها، هزینه‌های نگهداری سنگین، مصرف سوخت بالا و محدودیت‌های فنی، چالش‌های فراوانی برای ایرلاین‌های ایرانی ایجاد کرده است. این در حالی است که استانداردهای بین‌المللی هوانوردی، سال به سال سخت‌گیرانه‌تر می‌شود و بدون نوسازی ناوگان، رقابت با شرکت‌های منطقه‌ای و جهانی دشوار خواهد بود.
ورود دو فروند ایرباس A330-200 به ناوگان ایران‌ایر، هر چند در مقیاس کلان عدد بزرگی به نظر نمی‌رسد، اما در شرایط موجود، می‌تواند آغازگر یک روند مثبت باشد. این هواپیماها که ظرفیت بالایی در مسیرهای میان‌برد و دوربرد دارند، به هما اجازه می‌دهند پروازهای بین‌المللی خود را با کیفیت بهتری انجام دهد و بخشی از ناوگان فرسوده را جایگزین کند.


نشانه‌های مثبت در آسمان، امید به توافق روی زمین


همزمانی ورود این هواپیماها با اخبار مثبت درباره مذاکرات ایران و آمریکا، گمانه‌زنی‌هایی را درباره امکان گشایش‌های جدید در حوزه حمل‌ونقل هوایی به وجود آورده است. برخی تحلیلگران معتقدند اگر روند مذاکرات مثبت پیش برود و تحریم‌های هوانوردی کاهش یابد، شاهد ورود تعداد بیشتری از هواپیماهای نو یا کارکرده به ناوگان کشور خواهیم بود.
در واقع، صنعت هوانوردی همواره یکی از نخستین بخش‌هایی است که از تغییرات در فضای سیاسی بین‌المللی تاثیر می‌پذیرد. به همین دلیل، ورود این دو فروند ایرباس به مهرآباد را می‌توان به عنوان "چراغ سبزی در آسمان" برای ادامه مذاکرات و بهبود شرایط اقتصادی کشور تعبیر کرد.
ورود دو فروند ایرباس A330-200 به ایران، در حالی که همچنان سایه سنگین تحریم‌ها بر صنعت هوانوردی کشور سنگینی می‌کند، اتفاقی امیدبخش به شمار می‌آید. این رویداد نه تنها نشان‌دهنده توانایی ایران در دور زدن محدودیت‌های بین‌المللی است، بلکه بار دیگر اهمیت حیاتی نوسازی ناوگان هوایی برای رشد صنعت گردشگری، توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی و افزایش سطح ایمنی پروازها را یادآور می‌شود.
حال باید دید در ماه‌های پیش رو، روند مذاکرات به چه سمتی خواهد رفت و آیا چراغ سبز در آسمان، به چراغ سبز روی زمین نیز منتهی خواهد شد یا خیر.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.