بازگشت ایرباس A۳۳۰ به چرخه پروازی هما
با تلاش متخصصان مهندسی و تعمیرات هما، ایرباس A۳۳۰ پس از تعمیرات سنگین و بازبینی (بازرسی تعمیراتی S) در تاریخ ۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ به چرخه پرواز "هما" بازگشت.
با تلاش متخصصان مهندسی و تعمیرات «هما»، ایرباس A۳۳۰ پس از تعمیرات سنگین و بازبینی (بازرسی تعمیراتی S) در تاریخ ۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ به چرخه پرواز «هما» بازگشت.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این بازبینی طبق برنامه کارخانه ایرباس، تعداد ۴۱۵ مورد بازرسی و تعمیراتی و همچنین ۴۲ مورد تعیین شده از سوی آژانس ایمنی هوانوردی اروپا در دستور کار قرار گرفت و انجام پذیرفت.
در این چک تعمیراتی، بخش های کابین، بدنه و موتورهای هواپیما به صورت اساسی بازرسی و برای نخستین بار، موتورهای ساخت شرکت رولز رویس هواپیمای IJA –EP توسط متخصصان و مهندسان «هما» باز شده و محل نگهداری موتور به بال هواپیما به وسیله آزمایش های غیرمخرب تحت بازرسی دقیق قرار گرفت.
همچنین در بازرسی کابین، تمامی صندلی ها از هواپیما خارج شد و بازبینی و اورهال صورت گرفت.
این بازرسی به طور تقریبی در بازه زمانی ۴۰ تا ۴۵ روزه صورت می پذیرد ولی با تلاش متخصصان «هما» طی ۳۳ روز، عملیات چک S با موفقیت انجام پذیرفت.
شایان ذکر است بازرسی تعمیراتی S بالاترین نوع بازرسی تعمیر و نگهداری هواپیما است که در آن تمامی قطعات هواپیما اعم از بدنه، کابین، قطعات اویونیکی و مکانیکی مورد بازرسی قرار می گیرد.
طبق دستورالعمل های شرکت سازنده ایرباس، هواپیماهای A۳۳۰ بـایــــد هر 6 سال یک بــار مورد ارزیــابــی ســــازه ای (۰۱- S) قرار بگیرند و برای اولین بار چک (۰۱- S) هواپیمای ایرباس A۳۳۰ ، یکی از سه فروند هواپیماهای نو برجامی که در سال ۱۳۹۶ وارد ناوگان “هما” شده اند، با رجیستری IJA –EP انجام شد.
ارزیابی (۰۲-S ) این نوع از هواپیماها هر دوازده سال یک بار انجام می شود.
دانش، توانمندی و تجربۀ ارزنده متخصصان مهندسی و تعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، وجود کارگاه های تخصصی موتور ، ارابه فرود، آلات دقیق، مهندسی و تعمیرات «هما» را به قطب تعمیر و نگهداری در داخل کشور تبدیل کرده است به طوری که بسیاری از خدمات تخصصی ارائه شده در بخش اویونیک صنعت هوایی منحصرا توسط "هما" ارائه می شود.