بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

خسارت ۱۸۰ میلیون دلاری تاخیر ورود و خروج کالاهای اساسی در بنادر

کارشناس امور دریایی و بندری با اشاره به زیان مالی تاخیر در خروج کالای اساسی از بنادر، گفت: ناهماهنگی بین‌ دستگاهی باعث میانگین تاخیر ۲۴ روز ورود کالای اساسی به بنادر جنوبی شد.

خسارت ۱۸۰ میلیون دلاری تاخیر ورود و خروج کالاهای اساسی در بنادر
تین نیوز |

کارشناس امور دریایی و بندری با اشاره به زیان مالی تاخیر در خروج کالای اساسی از بنادر، گفت: ناهماهنگی بین‌ دستگاهی باعث میانگین تاخیر ۲۴ روز ورود کالای اساسی به بنادر جنوبی شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، بهروز آقایی اظهار کرد:‌ سال 1401 به‌دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه‌ های دولتی در تأمین ارز و پرداخت حقوق و عوارض دولتی باعث تأخیر میانگین 24/4 روز/کشتی در ورود کالای اساسی از لنگرگاه به اسکله‌ های بنادر جنوبی شد.

وی با یادآوری این‌که سال گذشته 306 کشتی سایز بزرگ حامل کالای اساسی به لنگرگاه‌ های بنادر جنوبی کشور (عمدتاً بندر امام خمینی (ره)- شهید رجایی- شهید بهشتی) وارد شد، ادامه داد: با تأخیر 24.4 روز/کشتی تقریباً بیش از 7400 روز/کشتی به‌دلیل مشکلات اسنادی (تأمین ارز و...) در آب‌های سرزمینی متوقف بود.

وی افزود: همچنین با توجه به تأخیر خروج کالای اساسی از بنادر کشور مطابق با موعد زمانی قانونی تأخیری حدود 3 ماهه برای میانگین حداقل 3 میلیون تن کالای اساسی در بنادر جنوبی با میانگین اشغال 120 انبار و سیلو بوده که با احتساب موارد مذکور و تأخیر هر روز در تخلیه کشتی‌ها به میزان 18 هزار دلار و اجاره هر انبار در بنادر جنوبی 800 میلیون تومان، باعث خسارت 138 میلیون دلاری دولت در تأخیر ورود و خروج کالای اساسی از بنادر شده است.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه خسارت در کاهش کیفیت، فسادپذیری کالا‌ها و هزینه‌های مجدد آزمایشگاهی، سمپاشی و خسارت‌های عبور از بحران‌ های فصلی در حمل و نقل را می‌توان به ازای هر کشتی به بیش از 5 میلیارد تومان برآورد کرد که با اضافه کردن به مبالغ اشاره شده میانگین خسارت دولت در تأمین کالای اساسی را  180 میلیون دلار افزایش خواهد داد.

کارشناس امور دریایی و بندری گفت: تدبیر دولت برای جلوگیری از این‌گونه ناهماهنگی‌ های با تسهیل‌گری ایجاد هم‌ افزایی در بین ارگان‌ های دولتی ضمن خروج از بحران‌های مرتبط با تأمین و توزیع کالای اساسی یکی از اصولی است که لازم است مد نظر وزارت خانه‌ های مرتبط و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مورد توجه قرار گیرد.

به گفته آقایی، مطمئناً نیازسنجی دقیق از میانگین مصرف گروه‌های کالایی در ماه‌های مختلف با لحاظ کردن برداشت‌ های فصلی کشور، برنامه ریزی خرید مستمر بر اساس نیازسنجی ماهانه یا فصلی کالای اساسی مصرفی، مناسب‌ سازی خرید و تخلیه و نگهداری بر اساس ظرفیت بنادر کشور، کاهش زمان ماندگاری با تجمیع آزمایشات تخصصی کالاها و برنامه ریزی در استمرار خروج کالای مطابق با ظرفیت ناوگان‌ های ریلی و جاده‌ ای مواردی هستند که دولت  باید در کارگروه‌های تخصصی و پژوهشگاهی در جهت جلوگیری از تحمیل این هزینه‌ها به سبد کالایی کشور مورد تأکید قرار دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.