بازدید سایت : ۳۳۳۴۸

صدور کروکی آنلاین در تصادفات رانندگی به کجا رسید؟

صدور کروکی آنلاین، راننده محور شدن حق بیمه شخص ثالث، پرداخت خسارت واقعی به خودروهای غیرمتعارف و جبران افت ارزش قیمت خودرو در تصادف های رانندگی ۴ مطالبه مردم از بیمه مرکزی و دولت است و سؤال اینجاست که گره کار کجاست؟

تین نیوز |

صدور کروکی آنلاین، راننده محور شدن حق بیمه شخص ثالث، پرداخت خسارت واقعی به خودروهای غیرمتعارف و جبران افت ارزش قیمت خودرو در تصادف های رانندگی ۴ مطالبه مردم از بیمه مرکزی و دولت است و سؤال اینجاست که گره کار کجاست؟

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری، مطالبه دیگر بیمه گذاران خودرو، جبران افت ارزش وسایل نقلیه در تصادفات رانندگی است؛ چرا که براساس قانون مصوب سال۱۳۸۷ شرکت های بیمه تنها هزینه و خسارت تعمیر خودرو را پرداخت می کردند اما براساس قانون مصوب۱۳۹۵ شرکت های بیمه گر باید خسارت افت ارزش خودروها را هم بپردازند؛ اما زیر بار اجرای قانون نمی روند. چرا؟

رئیس کل بیمه مرکزی دلیل پرداخت نشدن خسارت افت ارزش خودرو را ناشی از برداشت متفاوت از قانون نزد کارشناسان بیمه و قضات کشور می داند و می گوید: نظر بیمه مرکزی این است که باید این خسارت پرداخت شود اما اختلاف اینجاست که سازوکاری برای تعیین میزان افت ارزش خودرو در قانون فعلی تعیین نشده است.

علی استادهاشمی توضیح می دهد: ما در بیمه در مقابل آن میزان ریسکی که شناسایی می کنیم یک حق بیمه ای از فرد دریافت می کنیم و در قبال آن بعدا خسارت پرداخت می کنیم. اما چون سازوکار قانونی برای تعیین افت ارزش خودرو نداریم، شرکت های بیمه به هنگام فروش بیمه نامه، حق بیمه خسارت افت ارزش خودرو را نمی گیرند که بخواهند خسارت را پرداخت کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی از بررسی پرونده خسارت افت ارزش خودرو در مجلس خبر می دهد و می گوید: طرحی در مجلس مطرح است که براساس آن افت قیمت را به قانون بیمه شخص ثالث اضافه خواهد کرد. از ما گزارش خواسته اند تا به مجلس بدهیم تا قانون اصلاح و اختلاف رفع شود تا نیازی به مراجعه زیان دیدگان به شورای حل اختلاف نباشد.

کروکی آنلاین در مرحله تست گرم

چند سالی است که بحث صدور کروکی آنلاین در تصادفات رانندگی مطرح می شود، اما سرانجام این طرح چه شد؟ مقامات بیمه مرکزی پاسخ می دهند: تبلت های کروکی آنلاین به دست پلیس رسیده و به نظر می رسد یکی از مطالبات اصلی رانندگان در حوادث رانندگی در شرف تحقق است.

به گزارش همشهری، سرانجام پس از چندین سال قرار است قوانین و مقررات بیمه ای به نفع بیمه گذاران تغییر کند و یکی از مهم ترین اتفاق هایی که در روزهای آینده قرار است رخ دهد، صدور کروکی آنلاین در حوادث رانندگی است و دیگر نیازی به تهیه کروکی کاغذی برای گرفتن خسارت از شرکت های بیمه نخواهد بود. رئیس کل بیمه مرکزی دیروز در حاشیه همایش روز ملی بیمه در پاسخ به پرسشی اعلام کرد: همه اقدامات افتتاح کروکی برخط انجام و ۲۰۰میلیارد تومان هم سرمایه گذاری شده؛ به نحوی که تاکنون ۸هزار تبلت برای کارشناسان راهنمایی و رانندگی خریداری و ۴۸۰۰تبلت از گمرک ترخیص شده و در اختیار پلیس قرار گرفته است.

او افزود: در استان قم به صورت آزمایشی کروکی برخط اجرا شده و قرار بود دیروز برای کل کشور به دست رئیس جمهوری افتتاح شود؛ ولی ایشان نتوانستند تشریف بیاورند؛ ان شاءالله در نخستین فرصت این طرح ملی را افتتاح رسمی خواهیم کرد. البته الان کار به صورت عملیاتی درحال انجام است. وزیر امور اقتصادی و دارایی هم گفت: به زودی با همکاری فراجا کروکی آنلاین برای کسانی که در جاده دچار خسارت می شوند، محقق می شود.

داستان راننده محور شدن بیمه ها

یکی دیگر از مطالبات بر زمین مانده تغییر حق بیمه از خودرومحور بودن به راننده محوری است. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، مقدمات این کار انجام شده که بعد از افتتاح و عملیاتی شدن کروکی آنلاین حتما راننده محوری نهایی می شود. علی استاد هاشمی تأکید می کند: برای شروع کار منتظر دریافت داده های نهایی از پلیس راهور هستیم.

با این تغییر، میزان حق بیمه براساس رفتار رانندگی افراد تعیین می شود و نه نوع خودرو که به گفته کارشناسان با این اقدام انتظار می رود شیوه رانندگی افراد پرخطر تغییر و رانندگان کم ریسک تشویق شوند. از سوی دیگر این امکان فراهم خواهد شد که تخفیف بیمه شخص ثالث به راحتی به خودروی دیگر منتقل شود؛ چرا که این تخفیف متعلق به دارنده وسیله نقلیه خواهد بود که می تواند به هنگام خرید وسیله نقلیه جدید تمام تخفیف خودروی قبلی را به خود یا اقوام درجه یک منتقل کند.

ماجرای غیرمتعارف ها

اما یکی از اصلی ترین مطالبات مردم، پرداخت خسارت به خودروهای غیرمتعارف در هنگام بروز تصادف است که نارضایتی زیادی به همراه داشته و پیشنهاد شرکت های بیمه و بیمه مرکزی این است که قانون باید اصلاح شود. استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی درباره دلیل تأخیر در ارسال لایحه برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث توضیح می دهد: ما برای اصلاح این قانون نزدیک به ۲سال است که اقدام کرده و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده ایم اما اولویت های دیگری در دست بررسی است؛ نظیر قانون برنامه هفتم یا لایحه بودجه سال آینده که باعث تأخیر شده است.

او می افزاید: از سال۹۵ تا کنون سقفی که برای خودروی متعارف در نظر گرفته اند معادل ۵۰درصد سقف تعهدات بدنی یا همان دیه ماه حرام است که الان حدود ۶۰۰میلیون تومان می شود و باید این سقف برداشته شود که لازمه آن اصلاح قانون است. راهکار پیشنهادی رئیس کل بیمه مرکزی اما این است که تا زمان اصلاح قانون بیمه شخص ثالث، بیمه گذاران برای خودروی خود بیمه بدنه خریداری کنند تا خسارت بیشتری را دریافت کنند و مشمول قاعده خودروهای غیرمتعارف نشوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.