بازدید سایت : ۵۳۱۴۷
در گفتگوی تین نیوز با دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران مطرح شد:

◄ 3 هزار فروند کشتی نیاز داریم اما دست روی دست گذاشته ایم!

به گفته دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران حمل ونقل دریایی کشور برای نوسازی ناوگان دریایی نیازمند 3 هزار فروند کشتی است.

3 هزار فروند کشتی نیاز داریم اما دست روی دست گذاشته ایم!
تین نیوز |

آبان ماه سال 1402 بود که سیاست های کلی توسعه دریا محور از طرف رهبر انقلاب ابلاغ شد و قوه مجریه موظف شد با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و همکاری دستگاه های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست ها را که شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم بود در مهلت شش ماهه ارائه کند اما تا کنون هیچ خبری نشده است این درحالی است که به گفته دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران حمل ونقل دریایی کشور برای نوسازی نیازمند 3 هزار فروند کشتی است.

به گزارش تین نیوز،  شهراد کوکبی؛ دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران در این رابطه به خبرنگار تین نیوز گفت: حمل ونقل دریایی در آینده ای نزدیک با یک تحول جدی رو به رو خواهد بود به خاطر سیاست های سازمان بین المللی دریانوردی یا آیمو در جهت کاهش گازهای گلخانه ای از همین حالا باید به فکر باشیم. این سیاست کلان فعالیت تمامی ابعاد حمل ونقل دریایی بویژه سه حلقه مهم  شرکت های کشتی سازی، بنادر و نیز شرکت های کشتیرانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

با استانداردهای بین المللی فاصله داریم

وی با تاکید بر اینکه نیاز به توسعه صنعت کشتی سازی در کشور از اولویت های توسعه دریامحور است؛ تشریح کرد: در این راستا اولین اقدام مهم این است که درباره وجود این صنعت در کشور نیازسنجی صورت گیرد و مدیران در سطح کلان بررسی کنند که این صنعت را نیاز داریم یا خیر؟  آیا این صنعت در سطح کلان و در راستای اهداف دولت و نظام قرار دارد. این نیازسنجی باید توسط وزرا و مدیران مرتبط تصمیم گیری شود و بدیهی است که وقتی تصمیم بگیرند که به صنعت کشتی سازی نیازمندیم اجرای اقدامات و برنامه ها الزامی است.

شهراد کوکبی
شهراد کوکبی؛ دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران

کوکبی افزود: در حال حاضر در صنعت کشتی سازی با استانداردهای بین المللی فاصله داریم و بویژه با تحولاتی که در پی سیسات های کاهش گازهای گلخانه ای در سطح بین الملل در حال انجام است کشتیرانی را پیچیده می کند و باعث می شود خریداران کشتی به هر شرکتی اعتماد کنند و این اتفاق در سطح بین المللی افتاده است.

خبر پربازدید امروز را بخوانید:

رقیبان جدید رانندگان کامیون از راه رسیدند؛ احتمال کاهش درآمد رانندگان

کشتی سازی در حال پیچیده شدن است

دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه با اشاره به اینکه کشتی سازی در حال پیچیده شدن است توضیح داد: هم اکنون 300 کارخانه کشتی سازی در سطح جهان در حال فعال هستند و 84 درصد بازار کشتی سازی در اختیار 80 کارخانه است و در حدود 16 درصد یعنی تقریبا 220 کارخانه کشتی سازی در سطح کیفی خوب هستند که بیشتر این شرکت ها  بیشتر از یکسال است که سفارشی ندارند به خاطر اینکه کشتی سازی در حال پیچیده شدن است غالبا سفارش دهندگان اعتماد کافی را ندارند . در این شرایط اگر بگوییم در ایران کشتی سازی نیاز است باید برای ورود به عرصه کشتی سازی  آماده شویم و نکته حایز اهمیت فاصله با  با معیارهای جهانی است.

وی درباره ظرفیت های ناوگان دریایی کشور با تاکید بر تقسیم بندی ناوگان کشتیرانی به  کوچک، متوسط و بزرگ توضیح داد: در حال حاضر 5درصد ظرفیت ناوگان دریایی کشور را کشتی های کوچک شامل می شود و بالای  90بالای درصد کشتی های اقیانوس پیما هستند  که این کشتی ها در اختیار دو شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) است. در شرایط کنونی بازار از نظر قیمت در اختیار کشتی های بزرگ و در این حوزه مشکل داریم و باید رسیدگی شود.

نیاز به 3 هزار فروند کشتی داریم

کوکبی با اعلام اینکه نیاز به 3 هزار فروند کشتی داریم گفت: برنامه نوسازی ناوگان دریایی در دهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی مصوب شد که بر اساس آن شرکت های کشتیرانی نیازهای خود را جهت تامین 3000 فروند کشتی با برآورد 20 میلیارد دلار مطرح کردند. قرار بود ظرف یک ماه مشخص شود که چه تعداد از این میزان را شرکت های کشتی سازی داخلی می توانند پاسخگو باشند اما در حالی که یک سال از این جلسه می گذرد هیچ اقدامی توسط متولیان امر صورت نگرفت.

وی افزود: ما از طریق انجمن یک شناسایی اولیه انجام دادیم و پیشنهاد کردیم که شرکت های کشتی سازی داخلی برای تامین این تعداد فروند کشتی مورد نیاز چه سهمی داشته باشند اما باید از متولیان امر پرسید چرا هیچ اتفاقی نیافتاد.

توسعه دریامحور در کشور متوقف است

دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران در پایان خاطرنشان کرد: بحث توسعه دریامحور در کشور متوقف است و آنچه ضرورت دارد تحقق سیاست های کلی توسعه دریا محور است. در حال حاضر مشکلات توسعه حمل ونقل دریایی کشور ریشه ای است و لازم است تحقق سیاست های کلی توسعه دریا محور طور جدی پیگیری شود. گرچه سیاست های کلی توسعه دریا محور ابلاغ و مقرر شد تا ظرف شش ماه چارچوب اجرایی سازی این سیاست ها تبیین و تدوین شود و  لوایح و قوانین آن با هماهنگی قوه قضائیه و مقننه مشخص شود اما عملا می بینیم که در حوزه توسعه دریامحور حرکتی صورت نگرفته است. بنابراین لازم است که با نگاه ریشه ای در گام نخست تحول حکمرانی دریا محقق و اجرایی شود و سپس پیرامون تحول و توسعه تک تک صنایع مرتبط با این حوزه به تفکیک برنامه ریزی صورت گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی رضا دریایی پاسخ

    دولتی که با هزار زحمت حقوق کارمندان خودش را پرداخت میکنه و تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی قرارداره، توقع داشتن ساخت کشتی بی معنا است. در ضمن کی گفته که در شرایط تحریم، مالک کشتی شدن و کالا جابجا کردن، صرفه اقتصادی داره که بیاد در این حوزه سرمایه گذاری کنه ! در ضمن آقای کوکبی بهتر بود تا مدتی را در یک شرکت کشتیرانی بخش خصوصی و یا شبه دولتی کار می کرد تا با چالش ها و دغدغه های این صنف در شرایط تحریم آشنا بشه. از طرفی آیا ساخت کشتی با توجه به اینکه بسیاری از تجهیزات آنرا باید با چند برابر قیمت نسبت به شرایط غیر تحریم وارد کشور کرد، صرفه اقتصادی داره !؟

  • محمد پاسخ

    این چی داره میگه .... سه هزار شناور ؟؟؟ چه خبره اینم شد رئیس جمهور که گفت سالی ۴ میلیون مسکن .