انحصار فروش بلیت های قطار در اختیار ۳ اپلیکیشن؛ تمام آژانس های مسافرتی بیکار می شوند؟
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت : شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران فروش بلیت های قطار را اینترنتی کرد و فروش بلیت ها را در اختیار ۳ اپلیکیشن در تهران قرار داده است.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت : شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران فروش بلیت های قطار را اینترنتی کرد و فروش بلیت ها را در اختیار ۳ اپلیکیشن در تهران قرار داده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، فرهاد دوایی اظهار داشت: شرکت راه آهن انحصار فروش بلیت قطار را در اختیار 3اپلیکیشن که یکی از آن ها علی باباست قرار داده در صورتی که شرکت راه آهن می توانست به تمام 2 هزار آژانس سراسر کشور وب سرویس بدهد تا آن ها نیز بتوانند روی سایت خود نسبت به فروش بلیت قطار اقدام کنند
وی افزود: در حال حاضر 99درصد بلیت های قطار روی سایت علی بابا قرار دارد.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: با این اقدام فروش تمام بلیت های قطار در 3اپلیکیشن انحصاری شده است؛ مشابه اتفاقی که برای بلیت های هواپیما در اربعین سال گذشته رخ داد، امسال برای بلیت های قطار رقم زدند.
دوایی بابیان اینکه شرکت راه آهن باید به تمام آژانس های مسافرتی وب سرویس می داد تا از بیکار شدن آژانس های مسافرتی جلوگیری کند خاطرنشان کرد: با این اتفاق آژانس های مسافرتی دیگر سهمی در فروش بلیت قطار نخواهند داشت و بیکار خواهند شد که به صنعت گردشگری و حمل ونقل ایران لطمه زیادی وارد خواهد کرد.
انحصار دست خان احمدی و اعلایی وامثالهم است.
تکنولوژی باعث رفع انحصار میشود باید فروش بلیت بطور کلی به هوش مصنوعی داده شود
فروش الکترونیکی، که بخشی از تجارت الکترونیکی ست مستقل از مکان است
فلذا این جمله :" فروش بلیت ها را در اختیار ۳ اپلیکیشن در "تهران" قرار داده است" احتمالا درست نیست!
ما در تهران از a تا z را از آمازون خرید می کنیم! و آمازون ،مرکز فروش و خدمات آمازون و سرور هایش در آمریکای شمالی قرار دارند.
اصل تجارت الکترونیک، بر دموکراسی در فروش و ایجاد امکان دسترسی به سرویس ها و کالا ها در تمامی نقاط جغرافیایی ست
مساله بعدی مساله عدم تمرکز Decentralisation است
این مفهوم آینده ی تمامی خدمات مبتنی بر وب را می سازد
مساله عدم تمرکز و توزیع شدگی
بسیار مهم است
حقیقت این است که ما اصلا به اپلیکیشن های کاربردی هم
برای فروش بلیط نیاز نداریم! علی بابا و بقیه دوستان ، نیاز امروز بازار فروش را نمی توانند که تامین کنند!
یک chatbot, هوش مصنوعی ، می تواند تمام کوئری های بخش فروش بلیط را پاسخگو باشد! بالاخص اینکه سهم ۱۷ درصدی از حمل مسافر در کل کشور به صورت ریلی، اصلا قابل این حرفها هم نیست
آنها قطعه کد هایی هستند که نه حقوق ماهیانه می خواهند، نه البسه و غذا و نه مکان و نه بازنشستگی و...
ظهور و بروز مدلهای بزرگ زبانی LLMs
مثل CHATGPT-4 شرکتهای حمل و نقل را بطور کلی از نیروی انسانی در بخش فروش بی نیاز می کند!
دو سال پیش طرح ارائه یک CHATBOT, بنام RAI-BOT تا مرحله پایلوت در مسافری پیش بردیم
ایده مجانی
طرح مجانی
پیاده سازی مجانی
اما متاسفانه سوگیری های شخصی
اجازه نداد تا این اتفاق مبارک به ثمر برسد
مساله ای اگر وجود داشته باشد
همین سو گیری ها و منافع شخصی و با گروهی ست
حلقه ی ایده سازی تا تجاری سازی در این سیستم، هرگز به نتیجه نخواهد رسید
باید طرحی نو را پی افکند
طرحی که در آن اثری از خرده فرهنگ های مخرب سازمانی و بایاس های شخصی نیست
شاید برای رسیدن به آنروز لازم باشد که هیچیک از "ما" نباشیم!
مایی که بدون تخصص لازم در هر بحث و هر نایتلی ابراز نظر می کنیم در حالیکه خود را دانای کل می پنداریم!اجازه ابراز نظر به کسانی که عمرشان را، خانواده شان را، سلامت شان را به حکم وظیفه
برای این ساختار فدا کردند و امروز از هر روزنه ای که فکرش را بکنید
بدنبال بازنشستگی پیش از موعد اند!!!! دربدر بدنبال فرار اند تا تجربه و ایمان و تخصص شان را بردارند و بگریزند!
جناب خوشنودی
بسیار مشعوف هستم افرادی مثل شما به این صنعت توجه دارند
اما توجه کنید هرنوع شفاف سازی باعث حذف رانت میشه می دانید چقدر آدم بخصوص امثال خان احمدی و اعلایی از این رانت استفاده میشود