پشت بام سی و سه پل اصفهان مرمت می شود
پشت بام بنای تاریخی «سی و سه پل» پس از ۱۰ سال به صورت جامع و اساسی مرمت می شود.
مسوول پایش پل های تاریخی اصفهان گفت: پشت بام بنای تاریخی «سی و سه پل» پس از ۱۰ سال به صورت جامع و اساسی مرمت می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، هادی اللهیاری افزود: مرحله نخست مرمت از پشت بام جانب شرق این پل زیر نظر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان آغاز شده و شامل سبک سازی، اصلاح ناودان ها و آجرفرش هاست.
به گفته وی آخرین بار حداقل یک دهه پیش مرمت پشت بام سی و سه پل به صورت جامع صورت گرفت و در سال های اخیر نیز توسط گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان مرمت های موضعی و موردی انجام شده است.
اللهیاری اظهار داشت: فرسودگی آجرها و مداخله هایی که از سال های گذشته بویژه زمانی که این پل مسیر تردد خودرو بوده از دلایل انجام مرمت جامع سی و سه پل است.
وی خاطرنشان کرد: پشت بام سی و سه پل نیازمند دست کم ۲ مرحله مرمت است که پس از تکمیل این مراحل باید در گام بعدی به مرمت بدنه و درهای سی و سه پل نیز پرداخت.
مسوول پایش پل های تاریخی اصفهان افزود: پایش سی و سه پل به طور مرتب انجام و مرمت های موردی توسط گروه امانی انجام می شود اما تصمیم بر این شد که مرمت کلی و جامع در چند مرحله بر روی آن انجام شود.
وی ادامه داد: امید است بتوانیم برای چند مرحله دیگر مرمت پل، اعتبار جذب کنیم و اتفاق خوبی برای سی و سه پل صورت بگیرد.
مسوول پایش پل های تاریخی اصفهان همچنین گفت: یادگاری نویسی و شکستن درهای طبقه پایین سی و سه پل از مشکلاتی است که همیشه درگیر آن هستیم.
اللهیاری یادآور شد: با توجه به اینکه سی و سه پل، چهارباغ عباسی و بالا را در ۲ سوی زاینده رود بهم متصل می کند، تردد بالایی دارد و از این رو نسبت به سایر پل های تاریخی از جمله خواجو در معرض آسیب بیشتری قرار دارد.
به گزارش ایرنا، «سی و سه پل» طولانی ترین پل تاریخی اصفهان و بزرگ ترین بنای روی آب در ایران شمرده می شود.
عدد ۳۳ تعداد طاق هایی است که طبقه اول پل را تشکیل می دهد و طبقه دوم دارای مسیر عابر پیاده با دیوارها و رواق هایی است که برخی از آنها به فضای باز گشوده می شود.