آغاز حرکت روان قطار تجاری افغانستان از ایران
حرکت مستمر قطارهای تجاری بین افغانستان - ایران - ترکیه آغاز شده است و موانع از سر راه عبور قطار تجاری برداشته شد و خوشبختانه صاحبان بار استقبال خوبی از این کریدور ریلی دارند و دسترسی آزاد برای انتقال بار ترانزیتی از این مسیر دارند.
حرکت مستمر قطارهای تجاری بین افغانستان - ایران - ترکیه آغاز شده است و موانع از سر راه عبور قطار تجاری برداشته شد و خوشبختانه صاحبان بار استقبال خوبی از این کریدور ریلی دارند و دسترسی آزاد برای انتقال بار ترانزیتی از این مسیر دارند.
به گزارش تین نیوز به نقل از روزنامه آفرینش، نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان گفت : حرکت مستمر قطارهای تجاری بین افغانستان - ایران - ترکیه آغاز شده است و موانع از سر راه عبور قطار تجاری برداشته شد . خوشبختانه صاحبان بار استقبال خوبی از این کریدور ریلی داشته و دسترسی آزاد برای انتقال بار ترانزیتی از این مسیر دارند .
اردیبهشت ماه امسال قطار تجاری حامل بار ترانزیتی از خاک افغانستان راهی خط آهن خواف - هرات شد اما شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران دولت سیزدهم به دلایل نامعلوم این قطار را در نقطه صفر مرزی متوقف کرد . اما با تغییر دولت و مدیرعامل راه آهن در راستای افزایش عبور بار ترانزیتی از مسیر ایران و تقویت کریدورهای ایرانی ، عبور بار ترانزیتی افغانستان از مسیر ایران تسهیل شد .
حسن میرشفیع نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان درباره آخرین وضعیت تردد قطار تجاری افغانستان از مسیر ایران گفت : مشکل تردد قطار تجاری افغانستان - ترکیه از مسیر ایران حل شد و ترددها قطارهای تجاری در حال انجام است .
وی با بیان اینکه ذاکری مدیرعامل جدید راه آهن در روز اول کاری خود در شرکت راه آهن ، مشکلات مربوط به تردد قطار تجاری افغانستان از مسیر ایران را برطرف کرد ، گفت : در این مدت چندین قطار تجاری در این مسیر تردد داشتند در روزهای گذشته هم یک قطار حامل بار ترکیه و ایران از این مسیر به افغانستان رسید . حرکت مستمر قطارهای تجاری بین افغانستان - ایران - ترکیه آغاز شده است و موانع از سر راه عبور قطار تجاری برداشته شد و خوشبختانه صاحبان بار استقبال خوبی از این کریدور ریلی دارند و دسترسی آزاد برای انتقال بار ترانزیتی از این مسیر دارند .
نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان درباره ظرفیت این مسیر ریلی برای جابجایی بار اظهار داشت : در حال حاضر بارانداز در بخش افغانستان تکمیل نشده و در صورت تکمیل باراندازها جابه جایی بار از مسیر به ٢ میلیون تن می رسد و برآوردها این است که تا پایان امسال حداقل ۵٠٠ هزار تن بار در این مسیر جابه جا خواهد شد و در سال آینده این ظرفیت به یک میلیون تن می رسد و در سال سوم به شرط تکمیل بارانداز و مسیر ریلی هرات، ظرفیت جابه جایی دو میلیون تن بار در این مسیر ایجاد خواهد شد اما به طور کلی ظرفیت این خط برای جابه جایی ٧ میلیون تن بار است .
وی همچنین از راه اندازی قطار مسافری مشهد - هرات خبر داد و گفت : یکی از موضوعاتی که مطرح شده و ایجاد این ظرفیت جزو وظایف کنسرسیوم توسعه ریلی (مجموعه کاملا ایرانی) بوده راه اندازی قطار مسافری در این مسیر است و در مرحله اول قطار مشهد - هرات راه اندازی خواهد شد . اقدامات لازم برای راه اندازی این قطار مسافری از جمله موضوعات مرزبانی و گذرنامه و ... باید انجام شود. البته باید فاصله ۴٠ کیلومتری مسیر ریلی هرات تا ایستگاه روزنک راه اندازی شود و افغان ها در حال ریل گذاری این مسیر هستند .
آغاز حرکت روان قطارهای تجاری بین افغانستان، ایران و ترکیه
اهمیت استراتژیک کریدور ریلی افغانستان-ایران-ترکیه:
این کریدور نه تنها یک مسیر تجاری ساده، بلکه یک پل ارتباطی مهم بین آسیای مرکزی و بازارهای جهانی است. با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی این سه کشور، این کریدور میتواند نقش مهمی در تحولات منطقهای و جهانی ایفا کند.
ابعاد مختلف این رویداد:
• ابعاد اقتصادی:
o افزایش تجارت منطقهای: این کریدور میتواند به افزایش تجارت بین سه کشور و همچنین با کشورهای همسایه کمک کند.
o کاهش هزینههای حمل و نقل: حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جادهای، هزینههای کمتری دارد و میتواند به کاهش قیمت تمام شده کالاها کمک کند.
o ایجاد اشتغال: توسعه زیرساختهای ریلی و افزایش حجم تجارت، میتواند به ایجاد اشتغال در منطقه کمک کند.
• ابعاد سیاسی:
o تقویت روابط بینالمللی: این کریدور میتواند به تقویت روابط بین ایران، افغانستان و ترکیه و همچنین با کشورهای همسایه کمک کند.
o افزایش نفوذ منطقهای: با توسعه این کریدور، ایران میتواند نفوذ خود را در منطقه افزایش داده و به عنوان یک بازیگر کلیدی در تجارت منطقهای مطرح شود.
• ابعاد اجتماعی:
o توسعه مناطق مرزی: توسعه زیرساختهای ریلی میتواند به توسعه مناطق مرزی و بهبود وضعیت زندگی مردم محلی کمک کند.
o تبادل فرهنگی: افزایش تعاملات بین مردم سه کشور میتواند به تبادل فرهنگی و تقویت روابط بین مردم کمک کند.
چالشها و فرصتهای پیش رو:
• چالشها:
o تامین امنیت: تامین امنیت مسیرهای ریلی و مبارزه با قاچاق کالا، یکی از مهمترین چالشها است.
o توسعه زیرساختها: نیاز به سرمایهگذاریهای کلان برای توسعه زیرساختهای ریلی در سه کشور
o هماهنگی بین دستگاههای مختلف: هماهنگی بین دستگاههای مختلف دولتی در هر سه کشور برای تسهیل حمل و نقل کالا
o رقابت با سایر کریدورهای حمل و نقل: رقابت با سایر کریدورهای حمل و نقل مانند کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب
• فرصتها:
o جذب سرمایهگذاری خارجی: توسعه این کریدور میتواند به جذب سرمایهگذاری خارجی در بخشهای مختلف مانند حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته کمک کند.
o توسعه گردشگری ریلی: توسعه گردشگری ریلی در این مسیر میتواند به جذب گردشگر و ایجاد درآمد کمک کند.
o توسعه صنایع کوچک و متوسط: توسعه صنایع کوچک و متوسط در مناطق اطراف مسیر ریلی
راهکارهای پیشنهادی برای توسعه پایدار این کریدور:
• ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده منطقهای: ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده برای مدیریت و توسعه این کریدور
• تامین مالی مشترک پروژهها: ایجاد یک صندوق مشترک برای تامین مالی پروژههای توسعه زیرساختهای ریلی
• توسعه ظرفیتهای لجستیکی: توسعه پایانههای لجستیکی و انبارهای مدرن در طول مسیر
• تسهیل تشریفات گمرکی: سادهسازی تشریفات گمرکی و کاهش زمان ترخیص کالا
• توسعه نیروی انسانی متخصص: آموزش نیروی انسانی متخصص در زمینه حمل و نقل ریلی
• ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل ریلی: افزایش آگاهی مردم و فعالان اقتصادی در مورد مزایای حمل و نقل ریلی
مقایسه با سایر کریدورهای حمل و نقل:
کریدور ریلی افغانستان-ایران-ترکیه با سایر کریدورهای حمل و نقل مانند کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب رقابت میکند. هر یک از این کریدورها مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای مثال، کریدور افغانستان-ایران-ترکیه از نظر فاصله کوتاهتر است، اما از نظر ظرفیت حمل و نقل و زیرساختها هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد.
نتیجهگیری:
آغاز حرکت روان قطارهای تجاری بین افغانستان، ایران و ترکیه یک گام مهم در جهت توسعه زیرساختهای حمل و نقل در منطقه و تقویت همکاریهای اقتصادی بین این سه کشور است. با این حال، برای بهرهبرداری کامل از این فرصت، نیاز به تلاشهای مشترک و برنامهریزی دقیق همه طرفهای ذینفع است.