ضرورت تغییر نگاه راه آهن از روش سنتی به مدرن با همکاری انجمن های علمی و تخصصی ریلی
مدیرعامل راه آهن در نشست با اعضای هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران بر ضرورت تغییر نگاه راه آهن از روش سنتی به مدرن با همکاری بخش خصوصی تأکید کرد.
مدیرعامل راه آهن در نشست با اعضای هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران بر ضرورت تغییر نگاه راه آهن از روش سنتی به مدرن با همکاری بخش خصوصی تأکید کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از راه آهن، نخستین نشست هیئت مدیره جدید انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با حضور جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن روز دوشنبه ۲۱ آبان ماه جاری، در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد.
ذاکری در این نشست، با اشاره به عقب ماندگی های شدید حوزه حمل ونقل ریلی طی سال های گذشته تاکنون، گفت: از سال ۱۳۸۲ که سند چشم انداز ۲۰ساله کشور از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اهمیت حمل ونقل ریلی مورد تأکید قرار گرفت؛ اما متأسفانه در این راستا عملکرد مناسبی انجام نشد.
وی با اشاره به سقف پایین ۲۰۰ میلیون دلاری سهمیه ارزی بخش ریلی، گفت: اکنون سهم ارزی بخش ریلی در وزارت صمت و بانک مرکزی در اولویت ۲۶ قرار دارد و همین باعث محدودیت شدید ثبت سفارش برای شرکت های ریلی شده است.
ذاکری تأکید کرد: مطابق برنامه هفتم باید ۵۵۰ لکوموتیو یا تعداد زیادی واگن مسافری و باری به ناوگان ریلی افزوده شود؛ آیا باتوجه به این سقف تعیین شده، امکان تحقق چنین برنامه هایی وجود دارد؟
مدیرعامل راه آهن خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اقتصاد راه آهن بیمار است. در گذشته، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ واگن مسافری در راه آهن وجود داشت که اکنون به کمتر از یک هزار واگن رسیده است و چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، در ۱۰ سال آینده، تعداد واگن های مسافری به عدد صفر خواهد رسید.
وی با بیان اینکه مردم حق دارند تا وسیله حمل و نقل ریلی خود را بر حسب رفاه و آسایش، متناسب با بودجه مورد نظرشان انتخاب کنند، تصریح کرد: باید روزنه ای باز شود تا شرکت های ریلی مسافری باتوجه به تورم درآمد مناسب کسب کنند.
ذاکری گفت: در بخش ناوگان باری نیز همین مشکلات وجود داد و برای رفع آن، باید بین شرکت های حمل ونقل ریلی تعامل ایجاد شود تا در جهت افزایش بهره وری، همانند شریک با یکدیگر تعامل داشته باشند.
مدیرعامل راه آهن ترانزیت ریلی ۲ میلیون تن بار در سال را نامتوازن و کم دانست و گفت: تا زمانی که در راه آهن نگاه سنتی وجود داشته باشد، اوضاع به همین گونه ادامه پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه انجمن های علمی و تخصصی حمل ونقل ریلی می توانند در تغییر نگاه راه آهن از روش سنتی به مدرن، نقش مؤثر ایفا کنند، تأکید کرد: انجمن ها می توانند به عنوان نمایندگان بخش های خصوصی حمل ونقل ریلی، در کمیسیون ها و دیگر بخش های تصمیم گیر راه آهن حضور و مشارکت فعال داشته باشند.
در پایان این نشست، از سوی جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن، احکام هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل ونقل ریلی ایران طی آئینی، به اعضای هیئت مدیره جدید این انجمن اهدا شد.
لطفا خروجی این انجمن بی خاصیت را در بیست سال گذشته لیست کنید بفهمیم چه کرده اند و چرا رییس این انجمن مادام العمر تعیین شده است؟