بخش اعظمی از تصادفات جادهای در آذربایجان غربی ناشی از مشکلات هندسی راهها است
رئیس پلیس راهور آذربایجان غربی گفت: بخش اعظمی از تصادفات جادهای در آذربایجان غربی ناشی از نواقص و مشکلات هندسی راهها است که سالانه دهها نفر را به کشتن میدهد.
رئیس پلیس راهور آذربایجان غربی گفت: بخش اعظمی از تصادفات جادهای در آذربایجان غربی ناشی از نواقص و مشکلات هندسی راهها است که سالانه دهها نفر را به کشتن میدهد.
سرهنگ عباس فرمانی در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به وضعیت خودروهای موجود در آذربایجان غربی اظهار کرد: امسال 580 هزار و 479 وسیله نقلیه در استان داریم که با توجه به این مقدار بهازای جمعیت هر 5.5 نفر در آذربایجان غربی تعداد یک وسیله نقلیه موجود است.
رئیس پلیس راهور آذربایجان غربی بیان کرد: تعداد موتورسیکلتهای موجود در استان 187 هزار و 380 دستگاه است که این رقم نشان میدهد به ازای هر 17 نفر یک موتورسیکلت در سطح آذربایجان غربی وجود دارد و به طور کل برای هر 4 نفر یک موتورسیکلت یا خودرو در استان وجود دارد.
وی افزود: خانواده خودرو پژو 24 درصد کل تصادفات را در سطح آذربایجان غربی تشکیل میدهد و 21 درصد رانندگان استان پژو سوار هستند و 16 درصد پراید سوار هستند و پراید نیز 13 درصد تصادفات را تشکیل میدهد و 13 درصد سایپا سوار هستند که 11 درصد تصادفات را تشکیل میدهند و 9 درصد پیکان سوار هستند که 9 درصد از تصادفات را تشکیل میدهد و 5 درصد سمند سوار هستند که 8 درصد تصادفات را تشکیل میدهند و بقیه وسایل نقلیه مجموعاً 34 درصد تصادفات را تشکیل میدهند.
فرمانی گفت: در 3 ماهه اول سال یک هزار و 117 تصادف جرحی داشتیم که تعداد 2 هزار و 86 نفر در این تصادفات مجروح شدند و 101 نفر فوت کردند و لازم به ذکر است که در تعداد فوتی در مقایسه با سال قبل نیز هم همین تعداد را داشتیم و در مجروحین نیز 9 درصد افزایش داشتهایم و 446 فقره تصادف خسارتی تجربه کردهایم.
وی تصریح کرد: تعداد اعمال قانون در سال جاری 294 هزار و 242 نفر بودند و 5 هزار و 125 فقره از خودروها توقیف شدند که در مقایسه با پارسال 26 درصد افزایش داشتیم و یک هزار و 528 دستگاه موتورسیکلت نیز توقیف شد و 33 مورد از گواهینامه بالای 30 نمره منفی بالا نیز ضبط شد.
رئیس پلیس راهور آذربایجان غربی تأکید کرد: 54 درصد از تصادفات جرحی هستند و 42 درصد خسارتی هستند و 4 درصد فوتی هستند که 58 درصد تصادفات در جادههای اصلی رخ دادهاند و 20 درصد در فرعی و 12 درصد در راههای روستایی و 10 درصد در بزرگراهها به وقوع پیوستهاند و 68 درصد تصادفات در روز اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: 60 درصد از فوتیهای تصادفات در سر صحنه اتفاق میافتد و 10 درصد حین انتقال به مراکز درمانی و بیمارستان و 30 درصد در بیمارستان فوت میکنند و 38 درصد تصادفات برخورد وسیله با وسیله است و 30 درصد واژگونی و خروج از جاده است و 8 درصد برخورد وسیله نقلیه با موتورسیکلت است.
فرمانی اظهار کرد: بیشترین زمان وقوع تصادفات از 4 بعد از ظهر تا 10 شب است که 40 درصد از کل تصادفات در این بازه زمانی رخ میدهد و بیشترین ترددها در فصل تابستان و بهار است که 28 درصد در فصل تابستان انجام میشود و بیشترین تردد در تابستان در سه محور ارومیه مهاباد و میاندوآب مهاباد و ارومیه سلماس است.
وی گفت: طرح تابستان از یکم تیر تا یکم مهر است و بیشترین تصادفات و ترافیک هم در تابستان است و با توجه به وضعیت فصل تابستان از ظرفیت انتظامی استان و سایر سازمانها از جمله سازمانهای اداره کل راهداری، راه و شهرسازی، هلال احمر، ظرفیت خودرو، اورژانس، آتشنشانی، شهرداری، آموزش و پرورش، صدا و سیما، اداره کل ارشاد، مخابرات، خانواده و پلیس استفاده میشود که نقش تأثیرگذاری در تصادفات را دارند و لازم به ذکر است که حضور پلیس میتواند 6 درصد در کاهش تصادفات تأثیرگذار باشد.
رئیس پلیس راهور آذربایجان غربی بیان کرد: 45 نقاط حادثهخیز در استان داریم که متأسفانه علیرغم پیگیریها و مطالعات ولی با کمبود اعتبار اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است و در استان ما 22 درصد از تصادفات به دلیل نواقصات و مشکلات هندسی راهها در رخ میدهد و از طرفی تنها 30 درصد وسیله نقلیه استان ایمنی و استانداردهای لازم برای تردد را دارند.
وی بیان کرد: 13 درصد از تصادفات به دلیل فقدان حداقل ایمنی لازم در وسایل نقلیه است و 63 درصد تصادفات نیز به دلیل عامل انسانی و تخلفات رانندگان است.
فرمانی خاطرنشان کرد: دوربینهای ثبت تخلفات تأثیرگذار است از نظر عملیات تأثیر روانی و نصب هر دوربین 40 تا 60 درصد تصادفات را کاهش مییابد و با پیگیریهای صورت گرفته از 52 دوربین پیشرفته برخوردار شدیم و مشکلات برق این دوربینها 45 مورد برطرف شده است و بقیه نیز برطرف میشود.
وی افزود: تصادفات رخ به رخ و واژگونی در استان بیشتر به علت عدم وجود حفاظ ایمنی در حاشیه پلها و راهها است و دلیل دیگر از بین رفتن خطکشیهای جادهها و وجود پیچهای غیراستاندارد و طولی بودن استان و نبود پارکینگها و استراحتگاههای مناسب است نبود روشنایی کافی در شب و مهمتر از همه کمبود تابلو علائم و عدم کارایی چراغهای چشمک زن است.
رئیس پلیس راهور آذربایجان غربی تأکید کرد: بیشترین ساعتی که رانندگان خسته و خواب آلود میشوند یک شب تا 4 بامداد است.