◄ بخش اول آزادراه تهران-شمال را بهتر بشناسید
بالاخره منطقه یک آزادراه تهران-شمال تابستان امسال به بهرهبرداری میرسد. این بخش از آزادراه پرحاشیه تهران-شمال که سالهاست در دستساخت است با طول 32 کیلومتر، مسیر تهران-چالوس را 60 کیلومتر و حدود 20 دقیقه کاهش خواهد داد.
بالاخره منطقه یک آزادراه تهران-شمال تابستان امسال به بهرهبرداری میرسد. این بخش از آزادراه پرحاشیه تهران-شمال که سالهاست در دستساخت است با طول 32 کیلومتر، مسیر تهران-چالوس را 60 کیلومتر و حدود 20 دقیقه کاهش خواهد داد.
بهگزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، تا سال ۱۳۹۳، ۱۰۰ درصد عملیات اجرایی در منطقه یک آزادراه تهران-شمال توسط شرکتهای خارجی انجام میشد و از سال ۱۳۹۳ به بعد ۸۰ درصد عملیات توسط شرکتهای ایرانی و ۲۰ درصد توسط شرکتهای خارجی انجامشده است. هماکنون نیز کمتر از پنجدرصد از حجم کار در بخش مشاور به شرکتهای خارجی واگذارشده و ۱۰۰ درصد عملیات اجرایی توسط شرکتهای ایرانی درحال انجام است.
عوامل تأثیرگذار در طولانی شدن مدت اجرای آزادراه تهران-شمال بهدلیل معارضین متعدد این پروژه بود و از طرفی آزادراه تهران-شمال در سنوات گذشته در اولویت پروژههای عمرانی دولت قرار نداشت، بلکه در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یک دوره فعالیت چشمگیر صورت گرفت که منجر به احداث و بهرهبرداری از منطقه چهار شد و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز عملیات اجرایی روی منطقه یک و ۲ بدون وقفه از سال ۱۳۹۳ شکل گرفت.
سیر پیشرفت زیرسازی منطقه ۱ آزادراه تهران-شمال بهگونهای است که بدون احتساب عوارضی، دشت عقیل و سقف سر در تونلها پیشرفتی معادل ۹۹.۲۵ درصد حاصلشده است. تعداد جبهههای فعال در آزادراه نیز معادل ۱۱۷ جبهه بوده و تعداد نیروی انسانی فعال در این منطقه ۲۴۸۵ نفر هستند و تعداد ۹۲۵ دستگاه مشغول به کار هستند.
عمده فعالیتهای منطقه یک آزادراه تهران-شمال
در مورد عمده فعالیتهای انجامشده در منطقه یک آزادراه تهران و شمال نیز باید به انجام ۲۹ فعالیت ویژه برای اولین بار در پروژههای آزادراهی کشور اشاره و اعلام کرد که حفاری بیش از ۳۴.۵ کیلومتر تونلهای اصلی، سرویس و دستکها صورتگرفته و ۳۲ کیلومتر لاینینگ تونل با بهکارگیری ۲۸ قالب لاینینگ انجامشده است.
همچنین سقف دوم تونل به میزان ۱۰ کیلومتر و با بهکارگیری ۱۰ قالب، مصرف ۱۰۰ هزار تن آهنآلات و ۷۰۰ هزار تن سیمان، انجام یکمیلیون و ۸۵۰ هزار مترمکعب بتنریزی در ۳۳ کیلومتر آزادراه، انجام ۱۲ میلیون مترمکعب عملیات تراشهبرداری و خاکریزی، احداث ۲۵ دستگاه پل بزرگ که بزرگترین آن به طول ۳۲۰ متر و با دهانه ۱۵۶ متر است، اجرای ۲۵ کیلومتر دیواره حائل، اجرای سه دستگاه دیوار خاک مسلح، اجرای ۳۷ کیلومتر داکت بانک تأسیسات، احداث ساختمان عوارضی ویژه و نیز احداث سردر تونلها از دیگر اقدامات عمده انجامشده در منطقه یک آزادراه تهران–شمال است.
تغییرات عمده طرح در منطقه یک
۷۰ درصد تغییر در طراحی تأسیسات الکترومکانیکال در مقایسه با طرح اولیه برای ارتقای استانداردها، ۹۵ درصد تغییر طراحی در روسازی (روسازی آسفالتی به بتنی)، بیش از ۲۴۷ مورد تغییر طراحی عمده یا افزایش مقادیر در بخش زیرسازی، ۹۰ درصد تغییرات در ورودی و خروجی تونلها، ۸۴ مورد تغییرات در اجرای دیوارهای حائل با افزایش طول دیوارها از ۱۲ به ۲۳ کیلومتر، تغییرات در طول تونلها-گالریها- فالس تونلها به میزان ۱.۶ کیلومتر در ۱۳ مورد، ۱۰۰ درصد طراحی قطعه F برای اتصال به جاده چالوس- ۱۰۰ درصد تغییرات در طراحی سازه عوارضی، ۲۳ مورد تغییرات در عرشه پلها، تغییرات در طراحی برای ایمنسازی رودخانهها و کاهش اثرات زیستمحیطی و طراحی واریانت رانش کیلومتر ۲۸ تغییرات عمده طرح در منطقه یک آزادراه تهران شمال است.
گفتنی است که درمجموع ۴۵ درصد طراحیها در منطقه یک طی سه سال گذشته تغییر یا با طراحی جدید انجامشده است.
آزادراه تهران-شمال پروژه بزرگ راهسازی در کشور است که در چهار قطعه ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ کیلومتری شهر تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل میکند. مسیر آزادراه از تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان بهتدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشتهکوه را قطع کرده و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار میگیرد. ازآنپس مسیر بهموازات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد مییابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج، سپس با عبور از ارتفاعات البرز بهموازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و درنهایت با یک تقاطع غیرهمسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل میشود.
باید خاطرنشان کرد: قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سهراهی دشت نظیر مرزنآباد-چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است که دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمتهای فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه میشود، درحالیکه اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۱ به بهرهبرداری رسید.