بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

تحولات حمل ونقلی نصف جهان

بخش حمل ونقل از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد هر جامعه است که علاوه بر تحت تأثیر قراردادن فرایند توسعه اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحول می شود.

تحولات حمل ونقلی نصف جهان
تین نیوز |

مدیریت شهری ششم اصفهان مبنای فعالیت های خود را بر زیست پذیرتر شدن «شهر زندگی» و آسایش شهروندان قرار داده است تا با افزایش کیفیت خدمات به ویژه در حوزه حمل ونقل از مشکلات زیست محیطی نصف جهان بکاهد؛ به مناسبت روز «حمل ونقل و رانندگان، بخشی از دستاوردهای حمل ونقلی شهرداری در دو سال گذشته را مرور کردیم.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا،  در جهان امروز، قلب توسعه اقتصادی و پویایی افراد در زندگی شهری و روستایی در دستان ارزشمند فعالان عرصه حمل ونقل عمومی می تپد و این مهم در سایه فداکاری، ایثار و تلاش های شبانه روزی رانندگان متعهد و خدوم محقق می شود که بی وقفه در راستای پیشبرد اهداف صنعت حمل ونقل کشور قدم بر می دارند و از ارائه هیچ خدمتی به همنوعان خود در این امر دریغ نمی کنند.

بخش حمل ونقل از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد هر جامعه است که علاوه بر تحت تأثیر قراردادن فرایند توسعه اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحول می شود.

برنامه ریزی در حوزه حمل ونقل، مستلزم شناخت واقعیت ها و ظرفیت های موجود در بخش های اقتصادی شهرها است، همچنین در تدوین برنامه حمل ونقل نباید از وضعیت تناسب در تقاضا و عرضه، روان بودن جریان حمل ونقل یا وجود نارسایی ها و تنگناها غافل بود.

بیست وششم آذر، سالروز فرمان تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۲ مبنی بر تخلیه کالاهای اساسی مردم از بنادر جنوبی کشور، یادآور رشادت رانندگان عزیزی است که با صداقت مثال زدنی، در تمام مقاطع حساس، از جنگ تحمیلی دیروز تا جنگ اقتصادی امروز ایستادگی کرده اند.

این روز در هفته منتهی به یکم دی و آغاز فصل زمستان، فرصتی برای ارج نهادن به تلاش های فعالان حوزه حمل ونقل است که در ادامه به بخشی از دستاوردهای شهرداری اصفهان از ابتدای فعالیت دوره ششم مدیریت شهری می پردازیم.

برنامه ریزی برای اجرای فاز سوم خط ۲ متروی اصفهان در حال انجام است

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به دستاوردهای حمل ونقلی دوره ششم مدیریت شهری این کلان شهر اظهار می کند: توسعه حمل ونقل عمومی موضوع مهمی است که روزبه روز با توسعه شهرها و اقتصاد نقش پررنگ تری می گیرد؛ کلان شهر اصفهان در حوزه اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو فعالیت های زیادی داشته است ولی بعد از کرونا دچار رکود سنگینی شد.

وی با اشاره به تحولات ایجاد شده در بخش اتوبوس های نصف جهان می افزاید: بعد از کرونا تعداد اتوبوس های فعال در این کلان شهر به ۶۰۰ دستگاه کاهش یافت و سرفاصله این اتوبوس ها به بالای نیم ساعت رسیده بود؛ حوزه مترو نیز پیشرفت چندانی نداشت، به گونه ای که خط یک باوجود راه اندازی، به کندی پیش می رفت و خط دو سرعت خوبی نداشت.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می کند: طی دو سال اخیر تعداد ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهر اصفهان خریداری شد که بیش از ۲۰۰ دستگاه آن به ناوگان حمل ونقل اضافه شد، به همین دلیل سرفاصله بین اتوبوس ها کاهش یافت.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر هزار دستگاه اتوبوس در این کلان شهر فعال است که معمولاً تعدادی از آن ها در شرایط گارانتی، نوسازی و تعمیر قطعه قرار دارد و به همین دلیل فقط ۸۵۰ اتوبوس آماده به کار است.

نورصالحی درباره پیشرفت های حوزه مترو بیان می کند: خط یک مترو با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهد، البته قبل از شرایط کرونا، تعداد مسافران این خط در روز به بیش از ۱۲۰ هزار نفر می رسید، اما بعد از کرونا به ۲۰ هزار نفر تغییر یافت و به همین دلیل شرکت مترو، توسعه و عملیات اجرایی این خط را در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه در خط دو متروی اصفهان نیز بخش زیادی از عملیات حفاری تونل ها انجام شده و سفت کاری ایستگاه ها در حال انجام است و سازمان قطار شهری اصفهان و حومه تصمیم گرفت، خط دو را به صورت فاز به فاز فعال کند و برای راه اندازی فاز نخست حدفاصل دارک تا طوقچی تا آخر سال تلاش های بسیاری کرده است، اظهار می کند: برنامه ریزی های دقیقی برای آغاز عملیات اجرایی خط سه در سال آینده انجام داده است. البته این طرح ها برای به تأیید رسیدن و دریافت مصوبات مراجع ملی، مستلزم همکاری استان و مجموعه های ملی در وزارت کشور هستند که امید است با سرعت به نتیجه برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص تأمین ناوگان و اتوبوس برقی برای محدوده مرکزی شهر می گوید: با توجه به آلودگی هوا این موضوع اهمیت بسیاری پیدا کرده است و امیدواریم برای سال آینده تعدادی از آن ها به ناوگان حمل ونقل شهری اضافه شود.

مسئولان ملی در وزارت کشور و سازمان محیط زیست برای نوسازی تاکسی های فرسوده عزم جدی تری داشته باشند

نورصالحی با اشاره به تکمیل ناوگان مترو عنوان می کند: در حال حاضر سرفاصله حرکت قطارهای خط یک مترو ۱۱ دقیقه است که این موضوع مطلوب شهروندان نیست، به همین دلیل با افزایش تعداد رام ها، باید این سرفاصله را کاهش دهیم.

وی با اشاره به مشکلات فعلی تاکسی ها در شهر اصفهان توضیح می دهد: موضوع اصلی این ناوگان، نوسازی است تا بتواند با ارائه خدمات به مردم رغبت آن ها را برای استفاده از حمل ونقل عمومی بیشتر کند، بنابراین سازمان ذی ربط نیز باید با کمک مقامات استانی و ملی با توجه به افزایش قیمت تعمیر وسایل نقلیه، کمک های حمایتی و مالی برای رانندگان تاکسی در نظر گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نامطلوب شدن شرایط تاکسی های خطی و گردشی در سطح شهر به دلیل ورود تاکسی های اینترنتی می گوید: سازمان مربوطه باید رانندگان را حمایت کند و به آن ها وام قرض الحسنه بدهد تا باوجود افزایش قیمت خودروها بتوانند وسایل نقلیه خود را بازسازی کنند، زیرا عمر بعضی از آن ها بالای ۲۵ سال است و علاوه بر رانندگان، مردم نیز بی رغبت می شود که از تاکسی ها استفاده کنند.

وی بیان می کند: میانگین سن تاکسی های شهر اصفهان به ۱۲.۵ سال رسیده است و نشان می دهد این ارگان در شرایط مطلوبی قرار ندارد به همین دلیل باید مسئولان ملی در وزارت کشور و سازمان محیط زیست کشور و حتی صنایع بزرگ با وام های کم بهره و قرض الحسنه به این نهاد کمک کنند.

نورصالحی درباره حمل ونقل بین شهری تاکید می کند: استان اصفهان بعد از کرونا نتوانست در زمینه حمل ونقل هوایی، زمینی و ریلی به شرایط قبلی بازگردد، البته پیگیری های زیادی در این باره انجام شده است، اما شرایط جابه جایی و تأمین بلیت در بیشتر مواقع برای شهروندان مطلوب نیست و این موضوع محدود به شرایط خاص، تعطیلی ها و اوج سفرها نمی شود، بلکه در اکثر مواقع مردم با این مشکل روبه رو هستند و این مسئله ناشی از بعضی ناهماهنگی ها در مجموعه های دولتی وزارت راه و شهرسازی است که در سه حوزه هوایی، زمینی و تریلی فعالیت دارند.

حمل ونقل انسان محور به عنوان رویکرد اصلی دوره ششم مدیریت شهری اصفهان در راستای تحقق شعار «اصفهان من شهر زندگی»

حسین حق شناس، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به دستاوردهای حمل ونقلی مدیریت شهری دوره ششم بیان می کند: مجموعه اقدامات در خصوص حمل ونقل و ترافیک شهری را می توان به طور خلاصه به بهبود حمل ونقل همگانی، روان سازی ترافیک و ارتقای ایمنی تقسیم کرد که اقدامات بخش اول یعنی، بهبود حمل ونقل همگانی توسعه حمل ونقل عمومی با رویکرد هوشمندسازی، افزایش ظرفیت ناوگان، نوسازی و بهبود کیفیت خدمات در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته است.

وی با اشاره به برنامه های افزایش تعداد ناوگان اتوبوس اضافه می کند: ۱۷۳ دستگاه اتوبوس با سهم دولتی خریداری و از این تعداد، تاکنون ۴۰ دستگاه تحویل داده شده است، همچنین ۵۳ دستگاه میدل باس برای خطوط کم بازده خریداری و به بهره برداری رسیده است.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با تاکید بر مشکلات و چالش های شرکت واحد اتوبوسرانی در تأمین ناو بر (راننده) تصریح می کند: تا آذر ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۱۰ دستگاه اتوبوس فعال به شهروندان سرویس دهی می کند و استفاده ازسامانه های هوشمند از جمله AVL یا مدیریت برخط ناوگان از برنامه های مهم مهندسی خطوط است که تمام ناوگان اتوبوسرانی به این سیستم مجهز است و شهروندان با نصب اپلیکیشن اصرو روی تلفن همراه خود می توانند به هنگام از مسیر اتوبوس ها و ساعت رسیدن به ایستگاه مطلع شوند.

حق شناس با اشاره به برنامه های اجرا شده در راستای بهبود حمل ونقل همگانی همچون امکان برنامه ریزی خطوط، توزیع مناسب و بهینه ناوگان به خطوط مختلف، اطلاع رسانی به مسافران و افزایش اعتماد مسافران، می گوید: توسعه خطوط تندرو (بی آرتی)، راه اندازی خطوط گردشگری، احداث خطوط پرش، شناسایی و رفع گلوگاه های اتوبوسرانی، تشکیل قرارگاه حمل ونقل همگانی و نوسازی بالغ بر ۱۰۰۰ سرپناه ایستگاه اتوبوس از دیگر اقدامات انجام شده این سازمان است و اجرای طرح های مدیریتی ازجمله افزایش ساعات فعالیت ناوگان حمل ونقل همگانی، ایجاد و راه اندازی خطوط ویژه در مسیرها و ساعات پیک، ایجاد پیوستگی در گونه های مختلف حمل ونقل یا حمل ونقل ترکیبی از دستاوردهای اجرایی این حوزه بوده است.

وی می افزاید: در حال حاضر ناوگان های حمل ونقل همگانی و شبه همگانی اصفهان از نظر کمی و کیفی توسعه یافته و انواع گونه های حمل ونقل درون شهری و حومه طبق سیاست گذاری های مورد نظر و برنامه های حمل ونقل ترکیبی، سطح گسترده ای از شهر را پوشش می دهند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به راه اندازی نخستین خطوط ون و میدل باس در شبکه اتوبوسرانی ادامه می دهد: شش خط ون در این دوره راه اندازی و استفاده از میدل باس ها برای خطوط کم تقاضا و معابر باریک شهری برای نخستین بار تحت مدیریت شرکت واحد اتوبوسرانی مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به برنامه های گسترش و ساخت خطوط قطار شهری تاکید کرد: قرارداد تجهیزات خط ۲ قطار شهری با شرکت مپنا، منعقد و عملیات عمرانی ایستگاه ها و خط ۲ مترو در حال اجرا است، همچنین سیاست گذاری توسعه خطوط حمل ونقل همگانی انبوه در مطالعات جامع جدید و تکمیل تجهیزات خط یک قطار شهری از برنامه های اجرایی در راستای گسترش و ساخت خطوط قطار شهری است.

حق شناس با اشاره به توجه ویژه مدیریت شهری به مباحث حمل ونقلی شهروندان در دوره ششم خاطر نشان می کند: روند توسعه و ریل گذاری در این دوره به صورتی است تا ضمن افزایش سرعت حمل و نقل و تسهیل رفت وآمد شهروندان، مشوق خوبی برای کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و کاهش آلودگی هوا باشد که برای تحقق این اهداف، مدیریت شهری، ضمن برنامه ریزی برای خرید و افزایش قطار مترو نسبت به مدیریت خطوط با هدف کاهش سرفاصله حرکت اهتمام داشته است و به روزرسانی و اتمام مطالعات جامع حمل ونقل تا پایان سال جاری را می توان از اقدامات ویژه شهرداری دانست.

وی با بیان احداث و راه اندازی خط بی آرتی میدان امام علی (ع) به پایانه خرم در این دوره می گوید: عملیات اجرایی زیرسازی خط بی آرتی آتشگاه به پایان رسیده و در حال نصب ایستگاه های آن هستیم، راه اندازی این خط از برنامه های مهم در راستای توسعه و گسترش حمل نقل عمومی شرق به غرب اصفهان دانست که از پایانه جی، هشت بهشت، میدان امام حسین، آتشگاه تا سه راه درچه سرویس دهی به شهروندان را انجام می دهد.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به برنامه ارتقای خدمات تکمیل و بهره برداری از پایانه های درون شهری بیان می کند: تملک و احداث پایانه های اندیشه (منطقه ۱۳)، احد پایانه دارک (منطقه ۱۴)، شکوه (منطقه هشت)، توسعه پایانه صمدیه (منطقه دو)، پیگیری پایانه میدان استقلال (توافق با دانشگاه صنعتی اصفهان) و سه راه درچه (توافق با شهرداری درچه)، بهره برداری و نگهداری صفه (منطقه شش)، عاشق آباد (منطقه ۱۲)، آبشار (منطقه شش)، خرم (منطقه یک)، ارغوانیه (منطقه ۱۵)، باغ قوشخانه (منطقه ۱۰)، بابلدشت (منطقه ۷) و جی (منطقه چهار) در حال انجام و پیگیری است

حق شناس با اشاره به فعالیت ۸۹۰۰ تاکسی در شهر و ۷۰۰۰ سرویس مدرسه در سال تحصیلی ۱۴۰۲ بیان می کند: این سرویس ها در قالب ۴۶ شرکت به ۸۴ هزار نفر دانش آموز خدمات ارائه می دهند.

وی با اشاره به وجود مشکلات اجرایی در سال اول راه اندازی سامانه «سفیر مهر» و نبود اطلاعات دقیق و امکان نرخ صحیح از مشکلات درازمدت سرویس مدارس، می گوید: راه اندازی این سامانه موجب دستیابی به دیتا و اطلاعات دقیق سفرهای مبدا مقصد سرویس مدارس شده است که علاوه بر کاهش شکایات مردمی موجب امکان تحلیل و برنامه ریزی برای مطالعات و اقدامات مرتبط با روان سازی ترافیک شده است.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اجرای طرح شناورسازی ساعات فعالیت مدارس و ادارات با هدف توزیع حجم ترافیک در زمان و استفاده از حیاط مدارس در مناطق پرترافیک، نصب گیره های دوچرخه و استفاده از همیار پلیس ادامه می دهد: این مدیریت شهری قصد دارد با جلب همکاری آموزش وپرورش در این مسیر حرکت کند.

حق شناس با تاکید بر حمل ونقل انسان محور به عنوان رویکرد اصلی این معاونت در راستای تحقق شعار «اصفهان من شهر زندگی»، تصریح می کند: ایجاد گذرگاه های ایمن عابر پیاده و تجهیز آن به روشنایی با هدف آشکارسازی و ایجاد نیوجرسی در سطح شبکه معابر بزرگراهی، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری بالغ بر ۷۰۰ دوربین نظارت تصویری، سرعت سنج، عبور از چراغ قرمز از دیگر اقدامات برشمرد، این معاونت بخش اعظمی از گلوگاه ترافیکی در اصفهان شناسایی کرده، این گلوگاه های ترافیکی که توسط مناطق پانزده گانه آزادسازی و مشکلات آن با نصب تجهیزات ترافیکی و اصلاح هندسی و حضور عامل راهور مرتفع شده است.

وی با اشاره به رفع نقاط حادثه خیز را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در راستای حمل ونقل انسان محور در شهر اصفهان اظهار می کند: در حال حاضر نقاط حادثه خیز در شهر اصفهان از ۶۵ نقطه به ۱۴ مورد کاهش پیدا کرده و ایمن سازی معابر و گذرهای عابر پیاده در ۷۶ نقطه انجام شده است.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به کاهش مرگ ومیر ناشی از حمل ونقل عمومی تاکید می کند: تعداد جان باختگان تصادفات سال ۱۳۹۸، ۱۷۶ نفر و سال ۱۳۹۹، ۱۵۹ نفر بوده است، اما در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این آمار به حدود ۱۴۰ نفر کاهش یافته است.

حق شناس با اشاره به آموزش و فرهنگ سازی به عنوان یکی از مؤثرترین راهکارهای بهبود تردد در شهر اصفهان بیان می کند: ارتقای فرهنگ عبور و مرور، احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی و فرهنگ سازی برای استفاده از حمل ونقل پاک و همگانی و ارائه آموزش های ترافیکی برای سنین و طیف های مختلف جامعه از اقدامات این دوره است.

 به رغم اقدامات شایسته ای که در دو سال اخیر در حوزه حمل ونقلی شهر اصفهان انجام شده است، شهرداری این کلان شهر در این حوزه به شدت نیازمند کمک است و از مشارکت با بخش خصوصی برای توسعه حمل ونقل درون شهری استقبال می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.