بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

برقراری روابط کارگزاری با ۶۵ بانک خارجی

برقراری روابط کارگزاری با ۶۵ بانک خارجی
تین نیوز| توسعه روابط کارگزاری بانک توسعه صادرات با بانک‌های خارجی، پرداختی‌های بانک از محل منابع داخلی و صندوق توسعه ملی، کاهش نرخ سود تسهیلات صادراتی، اعمال تخفیف سود به صادرکنندگان نمونه و مواردی از این دست، از جمله موضوعاتی بود که مدیرعامل بانک توسعه صادرات، در بازدید از بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در پاسخ به سوالات خبرنگاران به آن اشاره کرد.
 
 علی صالح‌آبادی همچنین با حضور در غرفه روزنامه صمت و گسترش تجارت، در پاسخ به خبرنگار ما، به تشریح عملکرد این بانک در حوزه صادرات پرداخت و در همین رابطه با بیان اینکه این بانک توانسته طی سال ۹۴ و ۹۵ از محل سپرده‌گذاری‌هایی که از محل صندوق توسعه ملی چه به صورت ارزی و ریالی انجام شده است، بخش قابل توجهی از نیاز صادرکنندگان کشور را تامین کند گفت: به این ترتیب این بانک از ابتدای امسال تاکنون ۳هزار میلیارد ریال تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی با نرخ سود ۱۶درصد در اختیار صادرکنندگان قرار داده است.

به گفته علی صالح‌آبادی از هفته گذشته، هیات امنای صندوق توسعه ملی با کاهش نرخ سود تسهیلات صادراتی به ۱۱درصد و در مناطق محروم به ۷درصد موافقت کرده‌اند که باتوجه به این شرایط، با انجام مکاتبات لازم خواستار تخصیص منابع جدید به این بانک شده‌ایم. وی تصریح کرد: قرار است امسال صندوق توسعه ملی مبلغ ۲۰هزار میلیارد ریال نزد بانک‌های مختلف برای کمک به صادرات سرمایه‌گذاری کند که ۳هزار میلیارد ریال آن به بانک توسعه صادرات داده شده است و مبالغ باقیمانده تسهیلات با نرخ‌های ۱۱درصد و ۷درصد به صادرکنندگان اعطا می‌شود که پیش‌بینی شده تا پایان امسال هزار میلیارد ریال دیگر نیز در اختیار صادرکنندگان قرار بگیرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید براینکه یکی از ملاک‌هایی که برای تخصیص اعتبار به صادرکنندگان در نظر گرفته‌ایم میانگین صادرات ۳سال قبل آنهاست افزود: ضمن اینکه این صادرکنندگان باید اسناد صادراتی خود را در اختیار ما قرار دهند، در غیراین صورت مشمول جریمه‌های بازدارنده خواهند شد.
 
تسهیلات به صادرکنندگان نمونه با کف نرخ
مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه با اشاره به نرخ ۱۶ تا ۱۸درصدی اعطای وام به صادرکنندگان از محل منابع داخلی بانک، خاطرنشان کرد: اگر شرکتی صادرکننده نمونه باشد یا از وثیقه‌های صندوق ضمانت صادرات یا وثیقه‌های نوع یک استفاده کرده و رتبه اعتباری مطلوبی داشته باشد، مشمول تخفیف در نرخ سود خواهد شد که کف این نرخ ۱۶درصد است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اولویت بانک برای پرداخت تسهیلات به کدام کالاها تعلق دارد، گفت: اولویتی در بخش‌های مختلفی نداریم و این تسهیلات در اختیار صادرکنندگان غیرنفتی قرار خواهد گرفت، اما اگر ارزش‌افزوده بالاتری داشته باشند می‌توانند از یارانه صادرات که رقم در نظر گرفته شده برای آن ۲۲۰میلیارد ریال است نیز استفاده کنند.

 روابط کارگزاری با ۶۵ بانک خارجی
صالح‌آبادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال خبرنگار گسترش تجارت، مبنی براینکه این بانک در روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی تا چه اندازه توانسته موفق عمل کند گفت: طی ماه‌های اخیر و پس از اجرای برجام، اتفاق مثبتی که در بانک توسعه صادرات رخ داد، برقراری روابط بانکی با بانک‌های خارجی بود که با توجه به تلاش‌هایی که درحوزه بین‌المللی صورت گرفت، این بانک توانست طی این مدت در ۲۳ بانک خارجی افتتاح حساب کند و یا وجوه صادرکنندگان را نزد بانک مرکزی دریافت کند. ضمن اینکه این بانک توانست با ۶۵ کشور به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، امکان ارائه خدمات بانکی را فراهم کند. به گفته او، این خدمات شامل؛ گشایش ال‌سی، ضمانتنامه‌های ارزی، نقل و انتقال وجوه و... است که در دوره پسابرجام بین بانک توسعه صادرات با بانک‌های خارجی ایجاد شده است که این امر می‌تواند آثار مثبت زیادی را برای حوزه صادرات به همراه داشته باشد. ضمن اینکه دراین راستا صادرکنندگانی که وجوه را از طریق صادرات دریافت می‌کنند می‌توانند وجوه خود را به حساب‌های بانک توسعه صادرات در خارج واریز کنند و بانک وجوه را به مقاصد مد نظر منتقل کند. وی براین باور است که بخش عمده‌ای از مشکلات روابط بین‌الملل بانکی مرتفع شده و بانک‌های بزرگی نظیر KBC بلژیک با بانک توسعه صادرات ارتباط کارگزاری برقرار کرده‌اند اما کماکان نیازمند برقراری ارتباط کارگزاری با سایر بانک‌های بزرگ جهان هستیم. این مقام مسئول یادآور شد: بانک‌های امارات متحده عربی نیز به‌دلیل سیاست‌های داخلی خود و همچنین ارتباط نزدیک با عربستان، هنوز رابطه کارگزاری با این بانک برقرار نکرده‌اند.
 
هنوز بانک‌های خارجی از ایران می‌ترسند
 صالح‌آبادی در ادامه درباره برقراری ارتباط با بانک‌های بزرگ دنیا بعد از برجام و در ماه‌های گذشته، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: یکی از محدودیت‌هایی که طی این مدت وجود داشت برقراری ارتباط با بانک‌های بزرگ بود که البته اخیرا یکی دو بانک بزرگ مانند بانک KVC بلژیک جلو آمده و همکاری با ما را آغاز کرده است.
صالح‌آبادی با تاکید براینکه هنوز موفق به برقراری ارتباط با بانک‌های بزرگ دیگر نشده‌ایم، در پاسخ به این سوال که مانع اصلی برقراری ارتباط با بانک‌های بزرگ خارجی چیست و آیا ایران‌هراسی کماکان وجود دارد و امریکا این بانک‌ها را ترسانده است، گفت: من این حس را دارم. احساسم این است که هنوز این بانک‌ها می‌ترسند. البته فقط بانک‌های بزرگ نیستند که از ارتباط با ایران می‌ترسند بلکه کشورهای ضعیف‌تر نیز این ترس را دارند.

ساختار بانک‌های ایرانی ارتقا یابد
وی در ادامه با تاکید براینکه البته بخشی از تمایل نداشتن بانک‌های خارجی برای برقراری ارتباط با بانک‌های ایرانی به‌خاطر ضعف ساختار بانک‌های ایران است افزود: بانک‌ها امروز در دنیا با سیستم‌های پیشرفته‌تری کار می‌کنند و لازم است بانک‌های داخلی نیز با زیرساخت‌های روز دنیا ارتقا پیدا کنند. سیستم‌های تطبیق مقررات و سایر استانداردهای روز دنیا را باید در ایران داشته باشیم که البته بانک‌های داخلی با همین روال حرکت می‌کنند. وی نظارت‌های سرمایه‌ای را یکی از مهم‌ترین ابزارهای برقراری ارتباط با بانک‌های بزرگ دنیا برشمرد و گفت: بانک‌های دولتی حتما باید افزیش سرمایه بدهند. الان سرمایه بانک‌ها اصلا سرمایه مناسبی نیست. صالح‌آبادی در پاسخ به این سوال که اصلاحیه بودجه که به تازگی از سوی رییس‌جمهور ابلاغ شد تا چه میزان می‌تواند در افزایش سرمایه بانک‌ها اثرگذار باشد، تصریح کرد: اگر این اجرایی شود می‌تواند کمک کند ولی پول نقدی وارد سیستم بانکی نمی‌شود.

منابع ناکافی برای افزایش سرمایه بانک‌ها
مدیرعامل بانک توسعه صادرات در رابطه با دلایل تاخیر در افزایش سرمایه بانک‌ها اظهار کرد: به‌طور حتم اگر این منابع وجود داشته باشد اجرایی می‌شود ولی منابع لازم برای اجرای این مهم، در چند سطح دیده شده است که یکی از آنها این است که بخشی از وجوه مازاد ذخایر برای یکسان‌سازی نرخ ارز و بخشی برای بخشودگی جرایم و سودها دیده شود و مابقی به افزایش سرمایه اختصاص داده شود ولی مشخص نیست که مابقی چقدر است. وی با مثبت خواندن طرح دولت برای افزایش سرمایه بانک‌ها گفت: اگر این طرح عملیاتی شود اقدام مثبتی صورت می‌گیرد ولی این طرح جای پول نقد را نمی‌گیرد و افزایش سرمایه بانک‌ها باید واقعا انجام و سال آینده حتما باید در لایحه بودجه دیده شود. چراکه یکی از مهم‌ترین استانداردهای سطح دنیا افزایش سرمایه بانک‌هاست. 
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.