◄ صنعت کشتیرانی به شرایط طبیعی بازمیگردد
مدیر بخش آسیایی گروه تحقیقی کلارکسونز لندن گفت: با وجود دیدگاه برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه صنعت کشتیرانی در یک رکود طولانی مدت باقی خواهد ماند، اما این امکان وجود دارد که این صنعت در مسیر بازگشت به شرایط عادی قرار بگیرد.
به گزارش تین نیوز و به نقل ازlloydslist، جان آنکونا مدیر آسیایی گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در کنفرانس دریایی Clyde & Co در سنگاپور گفت: رونق صنعت جهانی کشتیرانی از سال 2003 تا 2009 را نمیتوان یک دوره عادی در تاریخ این صنعت محسوب کرد، چراکه در این مدت زمان میانگین درآمد روزانه در شاخص Clarksea حدود 48 هزار و 489 دلار بوده است و در بازه زمانی 2009 تا 17 ماه می سال جاری میلادی میانگین درآمد روزانه در شاخص مذکور حدود 10 هزار و 95 دلار گزارش شده است.
بر اساس این گزارش، متاسفانه پس از بحران مالی سال 2008، مالکان کالا تصور میکردند به آسانی میتوانند نرخ کلان بازگشت سرمایهای که در بازه زمانی 2003 الی 2009 داشتند را کسب کنند، اما این یک دوره عادی نبود که بتوان تجربه مشابهای را داشت.
d'Ancona در ادامه حرفهایش اضافه کرد: به نظر میرسد بخش فله خشک پس از یک دوره طولانی که با افت نرخ کرایه حمل روبرو بوده شرایط بهبود را تجربه میکند، از طرف دیگر، بخش کشتی کانتینری که نیز شاهد چالشهای فراوانی بوده حادثهای مانند فروپاشی کشتیرانی هانجین را نیاز دارد تا به عنوان زنگ هشداری، نسبت به مسائل هشیارتر عمل کند.
اضافه بر این، در بخش فراساحل نیز برای اینکه بتوان علایمی را از بهبودی شاهد بود، نیاز به درمان بیشتری وجود دارد.
در ادامه این گزارش آمده است: جدای از مسائل ذخیره و عرضه، ظهور تکنولوژی و هوشمندسازی میتواند تغییرات عمدهای را ایجاد کند.
در واقع، از تکنولوژی اطلاعات میتوان برای به وجود آوردن ارزش در صنعت کشتیرانی استفاده کرد، چرا که این فناوری میتواند حملونقل شناورها را بهبود بخشد و تحویل کارآمدتر کارگو را تضمین کند.
صنعت کشتیرانی میتواند از دادههای بزرگتر برای بهبود تحویل و کاهش حوادث بهره ببرد و در عین حال هوشمند شدن تا حد چشمگیری میتواند به عملیات، دریانوردی، مدیریت پرسنل و سیستمهای یکپارچهسازی ناوگان کمک شایانی کند.