بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

چاپ اسکناس‌های جدید با قابلیت استفاده برای نابینایان و کم‌بینایان

رئیس‌گروه نظارت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: برای امکان تشخیص مبالغ اسکناس‌ها برای روشندلان، علامت‌‌های برجسته‌ای در گوشه‌ سمت چپ پایین اسکناس‌ها برای امکان تشخیص مبالغ به این شرح به چاپ رسیده است:

چاپ اسکناس‌های جدید با قابلیت استفاده برای نابینایان و کم‌بینایان
تین نیوز |

رئیس‌گروه نظارت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: برای امکان تشخیص مبالغ اسکناس‌ها برای روشندلان، علامت‌‌های برجسته‌ای در گوشه‌ سمت چپ پایین اسکناس‌ها برای امکان تشخیص مبالغ به این شرح به چاپ رسیده است:

 

1- ۵۰۰۰ ریالی: یک خط و دو دایره برجسته زیر آن، ابعاد اسکناس: ۱۵۴ × ۷۵ میلی‌متر

2- ۱۰۰۰۰ ریالی: دو خط افقی موازی، ابعاد اسکناس: ۱۶۰ × ۷۷ میلی‌متر

3- ۲۰۰۰۰ ریالی: سه دایره برجسته، ابعاد اسکناس: ۱۶۳ × ۷۹ میلی‌متر

4- ۵۰۰۰۰ ریالی: سه دایره برجسته عمودی، ابعاد اسکناس: ۱۶۶ × ۷۹ میلی‌متر

5- ۱۰۰۰۰۰ ریالی: چهار دایره برجسته به رنگ قهوه‌ای، ابعاد اسکناس: ۱۶۶ × ۷۹ میلی‌متر

همچنین اعظم آقایی‌پور در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی و سیستم بانکی برای دسترس‌پذیری خدمات بانکی برای افراد نابینا و کم‌بینا چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: اقدامات بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات به نابینایان و کم‌بینایان شامل نصب سیستم گویا در برخی خودپردازها، استفاده از صفحه کلید برجسته در برخی خودپردازها، سطوح ویژه حرکت نابینایان (کفپوش و...)، استوانه‌های الاستیک هشداردهنده، ارائه خدمات بانکی بدون مراجعه به شعب، امکان اطلاع از موجودی حساب، پرداخت قبض و مسدودی کارت در سیستم تلفنبانک و امکان بهره‌برداری از سیستم صوتی تلفنبانک بوده است.وی تصریح کرد: همچنین ارائه خدمات متنوع از جمله انتقال وجه، افتتاح حساب، صورتحساب، پرداخت قبض، خدمات چک، حواله ارزی، خدمات تسهیلات و معاملات برخط سهام از طریق اینترنت بانک و نیز امکان بهره‌برداری از درگاه‌های پرداخت برای خرید انواع کالا و خدمات، کارت شارژ و ارسال پیامک برای مبالغ واریزی و برداشتی از دیگر خدمات بانکی برای این عزیزان است.

آقایی‌پور خاطرنشان کرد: سایر اقداماتی که در شعب بانک‌های مختلف با توجه به امکانات و شرایط موجود برای نابینایان، معلولان و جانبازان فراهم شده است شامل نصب خودپردازها در ارتفاع مناسب (ارتفاع یک متری از زمین مناسب برای افراد دارای صندلی چرخدار)، ایجاد اتوبانک و تجهیز شعب ۲۴ ساعته به درهای هوشمند که صرفا با استفاده از کارت خودپرداز باز می‌شود و ایجاد رمپ، بالابر، نصب آسانسور، تعبیه بازوی الکترونیکی برای در ورودی شعب یا در اتوماتیک برای تسهیل دسترسی معلولان به فضای شعبه می‌شود.

رئیس‌گروه نظارت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که چرا دستگاه‌های خودپرداز برای دسترسی افراد دارای معلولیت حرکتی در ارتفاع و شرایط مناسب نصب نمی‌شود و به چه دلیل این دستگاه‌ها برای کاربری مستقل نابینایان مناسب‌سازی نمی‌شود، گفت: نصب خودپرداز دارای استانداردهایی است که از طرف شرکت‌های سازنده این دستگاه‌ها اعلام می‌شود و در تمامی کشورها نصب و بهره‌برداری از این دستگاه‌ها براساس همین دستورالعمل‌ها صورت می‌پذیرد که البته در برخی مکان‌ها به‌دلیل مشکلات موجود یا عدم‌اطلاع کافی کارکنان بانک‌ها، مکان‌یابی دقیق و مناسبی برای این دستگاه‌ها صورت نگرفته است که البته درصد بسیار کمی از دستگاه‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: در برخی بانک‌ها دستگاه‌های خودپرداز به صفحه کلید برجسته و سیستم گویا تجهیز شده است که با توجه به یکسان نبودن علامات در صفحات کلید و همچنین عدم‌گویاسازی کامل بهره‌برداری از این دستگاه‌ها برای کم‌بینایان تسهیل و برای نابینایان امکان‌پذیر نیست.آقایی‌پور گفت: با توجه به درصد کم جمعیت معلولان و جانبازان به کل جمعیت و پراکندگی ایشان در کشور، هزینه بالای تبدیل تمامی دستگاه‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی (مانند خودپرداز، کیوسک و...) شبکه بانکی امکان انجام تغییر و مناسب‌سازی در تمامی دستگاه‌های نصب شده برای بهره‌برداری روشندلان را نداشته و صرفا می‌تواند در سفارش‌های آتی، خرید و نصب دستگاه‌های دارای کیفیت مناسب را مدنظر قرار دهد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.