بازدید سایت : ۴۴۹۷۹
مشاور وزیر راه در همایش تبیین سیاست‌های دولت برای خروج از رکود:

◄ عدم توسعه اقتصادی، مانع تبدیل بخش راه و مسکن به موتور محرکه‌ای برای خروج از رکود است

◄ عدم توسعه اقتصادی، مانع تبدیل بخش راه و مسکن به موتور محرکه‌ای برای خروج از رکود است

تین نیوز | مشاور وزیر راه و شهرسازی معتقد است بخش راه و مسکن ظرفیت این را دارد که به موتور محرکه ای برای خروج دولت از رکود تبدیل شود اما عدم توسعه اقتصادی این بخش، مانع این مساله است. 

به گزارش تین نیوز، حسین عبده تبریزی در نشست تخصصی مسکن و حمل و نقل که در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود برگزار شد، اظهار کرد: برای برون‌رفت از رکود، دو سند منتشر شده که سند اول درباره چرایی رکودی است که حاکم شده و سند دوم توضیح می دهد که چه سیاست هایی برای برون ‌رفت از شرایط رکودی، بدون ایجاد تورم ممکن است. 

وی با بیان این که بدهی های دولت رقم زیادی را شامل می شود، گفت: این بدهی زیادی به صندوق بازنشستگی، بانک ها، پیمانکاران و مابقی نهادهاست که تا 250 هزار میلیارد تومان را شامل می شود که از بودجه کل کشور هم بیشتر است. 

عبده تبریزی با بیان این که دولت نمی تواند فضای کسب و کار را بهبود ببخشد بدون اینکه تکلیف بدهی های خود را مشخص کند، افزود: دولت باید چگونگی بازپرداخت بدهی های خود را مشخص کند که در این زمینه یکی از مباحث این است که دولت، مطالبات سهام عدالت را به صورت 20 درصد به صندوق بازنشستگی یا در قالب اوراق بلند مدت پرداخت کند. 

وی یادآورشد: بسیار مهم است که دولت از یک بدهکار ضعیف تبدیل به یک بدهکار قابل قبول شود. 

مشاور وزیر راه و شهرسازی تنگناهای مالی و اعتباری را از نکات دیده شده در لایحه خروج از رکود اعلام کرد و افزود: تولید، نبود پول را به شدت احساس می کند، در سال 90 نظام بانکی وام بیشتری نسبت به سال‌های 91، 92 و 93 پرداخت کرده است و در حالی که بانک باید به میزان تولید کالا و خدمات، نقدینگی فراهم کند، در سال های اخیر از این کار عاجز شده است. 

عبده تبریزی با بیان اینکه نظام بانکی نمی تواند پول پرقدرت تولید کند که بسط مالی ایجاد کند، گفت: یک علت این مساله این است که وام های بانک ها برنگشته است، این یک معضل اساسی است و بدون حل آن، جامعه امکان حرکت نخواهد داشت. 

وی با بیان اینکه نظام بانکی امکان کاهش نرخ سود را متناسب با تورم ندارد، اظهار کرد: در سال های اخیر بدهی ها به بانک ها با نرخ سود 25 تا 28 درصد بوده، اما در نهایت قیمت ها 10 تا 15 درصد بالاتر رفته بنابراین در سال آینده احتمال اینکه این افراد دچار گرفتاری شوند و جزو بدهکاران بانکی قرار گیرند، زیاد است؛ بنابراین توقع ما این است که نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم پایین برود، در حالی که در حال حاضر نرخ روزانه معاملات در بانک ها، 27 درصد است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این که اگر نتوانیم پول خلق کنیم، خروج از تورم بسیار مشکل خواهد بود، گفت: بودجه دولت در سال های 91 تا 93 کمتر از سال 90 بوده و این که دولت، کمتر پول خرج می کند، نشانه ای از رکود است. 

وی با بیان این که پیشنهاد اصلی ما به عنوان جایگزینی برای خرج نکردن پول توسط دولت، صادرات است، ادامه داد: عمدتا صادرات غیرنفتی و خدمات مهندسی مدنظر ماست. 

عبده تبریزی با بیان این که مسکن و راه می تواند به عنوان پیشران، جامعه را از رکود بیرون بیاورد، گفت: در حوزه حمل و نقل و راه، تقاضا وجود دارد اما عدم توسعه اقتصادی این بخش، مانع از این می شود که این بخش یک موتور محرکه برای خروج از رکود باشد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.