افت 38 درصدی سهم راهآهن از بودجه سال 98
در شرایطی که سازمان برنامهوبودجه اعلام کرده که کاهشی متوجه بودجه حوزه ریلی در لایحه بودجه 98 نشده است اما مقایسه سهم بودجه ریلی نسبت به بودجه کل نشان میدهد که سهم بودجه ریلی در لایحه بودجه سال 98 نسبت به سال 97 با افت 38 درصدی مواجه شده است.
در شرایطی که سازمان برنامهوبودجه اعلام کرده که کاهشی متوجه بودجه حوزه ریلی در لایحه بودجه 98 نشده است اما مقایسه سهم بودجه ریلی نسبت به بودجه کل نشان میدهد که سهم بودجه ریلی در لایحه بودجه سال 98 نسبت به سال 97 با افت 38 درصدی مواجه شده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایلنا، براساس اعداد مصوب در لایحه بودجه 98 رقم کل بودجه کشور معادل 1703 هزار میلیارد تومان و رقم بودجه تخصیص یافته به حوزه ریلی حدود 1398میلیارد تومان بوده است.
برای محاسبه سهم بودجه ریلی از کل بودجه کافی است این دو رقم را برهم تقسیم کنیم که ماحصل آن سهم بودجه ریلی در سال 98 را حدود 0.076 درصد نشان میدهد.
در مقابل این رقم، با مبنا قرار دادن بودجه 1194 هزار میلیارد کل کشور در سال 97 و رقم بودجه حوزه ریلی که حدود 1582 میلیارد تومان بوده؛ عددی حدود 0.013 بهعنوان سهم راهآهن از بودجه سال 97 حاصل میشود.
مقایسه سهم 0.013 درصد حوزه ریلی در سال 97 و سهم 0.076 درصد حوزه ریلی در سال 98 بهخوبی افت 38 درصدی سهم بودجه ریلی در بودجه سال آتی را نشان میدهد.
کاهش سهم شبکه ریلی از بودجه سال آینده در حالی است که در تمام اسناد بالادستی ازجمله برنامه ششم توسعه و سند چشمانداز 1404 توسعه راهآهن و شبکه ریلی اعم از خطوط و ناوگان در اولویت قرار دارد و توصیه رهبری هم به مدیران مربوطه در اولویت قرار دادن صنعت ریلی بوده است.
از سوی دیگر همزمان با رای اعتماد گرفتن سعید محمدزاده بهعنوان مدیرعامل وقت راهآهن در 14 آذرماه سال 95 ، رییس جمهوری با تاکید بر اولویت قرار داشتن حوزه ریلی و توسعه آن از سازمان برنامهوبودجه خواست که با حمایت بیشتری این بخش را ساماندهی کند.
در شرایطی که مهمترین مدهای حملونقل ایران یعنی حملونقل هوایی و دریایی تحت اعمال شدیدترین تحریمها قرار گرفته، حملونقل ریلی میتواند گزینه مناسب برای جبران کاهش درآمدها در بخش مسافری، باری و ترانزیت باشد اما راهآهن ایران در طول چند دهه اخیر متناسب با پتانسیلهای موجود رشد نیافته و دچار عقبماندگیها نسبت به شبکه ریلی کشورهای همسایه و قوانین و تکالیف مصوب، شده است.
همچنین طبق برنامه ششم توسعه این کشور که از قوانین در اولویت اجرا محسوب میشود سهم جابهجایی بار از طریق ریل باید حداقل به 30 درصد برسد که در حال حاضر این رقم چیزی حدود 10 الی 12 درصدی است. برای اینکه این قانون به اجرا برسد، تعداد ناوگان باری ایران باید به 55 هزار واگن برسد که 22 هزار واگن باری در ناوگان وجود دارد.
بنابراین اعداد و ارقام، دولت ایران برای رسیدن به اهداف خود در بخش ریلی نیاز به سرمایهگذاریهای کلانی دارد که البته فرصت زیادی هم برای تحقق این تکالیف باقی نمانده است.
ازاینرو اولویت دولت جذب فاینانس داخلی و خارجی جهت تامین منابع مالی برای توسعه شبکه و ناوگان ریلی است.
حال اینکه حوزه ریل و سرمایهگذاری در این بخش به دلیل دیربازده بودن آن برای شرکتهای ایرانی جذابیت ندارد و از آنجایی که سرمایهگذاری در این بخش از حملونقل با رقمهای خرد امکانپذیر نیست و بهواسطه کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار در یکسال گذشته، شرکتهای داخلی اساسا امکان سرمایهگذاری قابلتوجه در این بخش را ندارند.