◄ توسعه ناپایدار و ناترازی سیاست گذاری ها در حمل و نقل جاده ای
اصلاح برخی سیاست ها و اهرم سازی سرمایه ها و امکانات پراکنده عظیم موجود در حمل و نقل برای دستیابی به اهدفی کلان بسیار پیچیده شده است و این امر بستر توسعه ناپایدار را در حمل و نقل فراهم می کند.
با توجه به ساختار حمل و نقل جاده ای در ایران که 90 درصد ناوگان در مالکیت رانندگان و یا اشخاص حقیقی است، سیاست گذاری در حمل و نقل جاده ای بسیار پیچیده شده است ، زیرا رضایت این جمعیت قابل ملاحظه با داشتن نقش کلیدی در اقتصاد ، سیاست گذاری و اخذ تصمیمات کلیدی را تحت تاثیر قرار می دهد.
در حالیکه انتظار می رود بدلیل اولویت های توسعه اقتصادی و نام گذاری سال 1403 « جهش تولید با مشارکت مردم » تمرکز بر بهبود خدمات حمل و نقل به منظور توسعه تولید و تسهیل امور حمل و نقل ، اقتصادی تر شدن هزینه های حمل بار ، ارائه خدمات با کیفیت بهتر و ایمن تر باشد ، شاهد هستیم نیازهای صنفی رانندگان ، کامیون داران و ریسک های نارضایتی این جمعیت بزرگ مورد تمرکز قرار گرفته است.
در چنین شرایطی اصلاح برخی سیاست ها و اهرم سازی سرمایه ها و امکانات پراکنده عظیم موجود در حمل و نقل برای دستیابی به اهدفی کلان بسیار پیچیده شده است و این امر بستر توسعه ناپایدار را در حمل و نقل فراهم می کند.
از سوی دیگر وضعیت موجود نشان می دهد سیاست ها و مقررات وضع شده قبلی جوابگو نیازهای جاری نبوده و بایستی اصلاحات جدی صورت پذیرد زیرا همانطور که شاخص ها نشان می دهد علی رقم ایجاد سامانه های مختلف ، بر اساس قوانین و آیین نامه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، شاخص LPI ایران به رتبه 123 تنزل پیدا کرده و اغلب صاحبان کالا از کیفیت خدمات حمل جاده ای رضایت ندارند.
تجربه چند سال فعالیت کسب وکارهای دانش بنیان در حمل و نقل جاده ای و بررسی موانع توسعه آنها ، وضعیت موجود را بهتر نشان می دهد که در ادامه دسته بندی شده اند :
- فعالیت انجمن ها و تشکل های صنفی در اموری که بستر تضاد منافع بین ذینفعان را فراهم کرده است مثلا در برخی استان ها انجمن ها اقدام به ایجاد سالن های اعلام بار و نوبت دهی کرده اند که سبب کاهش رقابت پذیری بین شرکت های حمل و نقل، سهمیه بندی خدمات دهی و شکل گیری کسب و کارهای پنهان شده است.
- شکل گیری مصادیق تبانی جمعی، در برخی استان ها صاحبان کالا، انجمن های شرکت های حمل و نقل و رانندگان در قالب توافق و صورت جلسات رسمی و با عناوینی مانند عدالت در توزیع بار ، تبانی کرده بستر سهمیه بندی ، بومی گرایی و قوانین محلی نانوشته ایجاد کرده اند که هیچ کس جرات شکستن قوانین مذکور را ندارد و برای حفظ این تبانی ها و دادن وجاحت قانونی به آنها پای شوراهای تامین و نمایندگان سازمان راهداری و .... را به این جلسات باز کرده اند.
- شکل گیری بومی گرایی: با توجه به اینکه در برخی از مراکز تولید بار مانند کارخانجات بزرگ و معادن بدلایل مختلف مانند کاهش تولید و... تعداد ناوگان محلی برای حمل بارها از تعداد بارها بیشتر شده است، انجمن های صنفی محلی از طرق مختلف تلاش کرده اند اولویت هایی برای رانندگان و ناوگان بومی ایجاد کنند که این امر زمینه گسترش یک سر بار-یک سر خالی ، کاهش بهره وری اقتصادی و افزایش هزینه ها را ایجاد کرده است.
- به دلیل ایجاد انحصار در سامانه های صدور بارنامه بخصوص فعالیت اشخاص غیر تخصصی در امور نرم افزارهای صدور بارنامه ، شاهد فعالیت انجمن ها در نرم افزارهای حمل و نقلی هستیم که ثمره این فعالیت های غیر تخصصی، کاهش سطح اتوماسیون در حمل و نقل جاده ای و افزایش انجام امور دستی و سنتی شده است.
- هزینه های پنهان و عدم شفافیت مالی و کسب و کاری نیز یکی دیگر از نتایج شرایط کنونی در صنعت حمل و نقل است که هم رانندگان و هم صاحبان کالا از این وضعیت گلایه دارند و متاسفانه در برخی قراردادهای دولتی حتی تحت عنوان «حق مدیریت و ... » شرکت حمل و نقل به عنوان پیمانکار وجهی را به صاحب کالای کارفرما پرداخت می کند که این رویه به بخش خصوصی و غیر دولتی هم سرایت کرده و سبب شکل گیری مشکلات حقوقی تضاد منافع و پول شویی می گردد.
- با توجه به پراکندگی سرمایه ها در حمل و نقل جاده ای (90% ناوگان کشور خود مالک هستند) بدلیل نبود تعامل پذیری و تبادل داده و اطلاعات بین سامانه های مختلف اعلام بار (بازارگاه ها، سامانه اعلام بار ونوبت دهی و ....) و نبود ساز و کار رزرو بار برگشت، شاهد کاهش بهره وری راننده، ناوگان و تردد یکسرخالی هستیم.
وضعیت موجود، نتیجه اقدامات خرد و تدریجی نظام حکمرانی در سال های گذاشته از ساخت پایانه های عمومی بار بدون ایجاد انبار، دادن غرفه به شرکت های حمل و نقل، شکل گیری سالن ها و سامانه های نوبت دهی و اعلام بار فیزیکی در نقاطی که ازدحام رانندگان وجود داشته و واگذاری امور به اصناف با رویکرد کاهش تصدی دولت می باشد، اما نتیجه ، شکل گیری قوانین ناننوشته، تغییر الگو سرمایه گذاری در حمل و نقل جاده ای ، افزایش خواب ناوگان و رانندگان، کاهش بهره وری ناوگان ، افزایش هزینه های پنهان و .... بوده است .
اما برون رفت از این شرایط نیازمند اصلاح سیاست ها و برنامه ریزی جدید چند لایه و پیچیده است که در ادامه به برخی از محورهای آن ها اشاره خواهد شد ؛ البته این موارد باید در جلسات کارشناسی مورد بحث قرار گرفته و به برنامه های جامع تری تبدیل شود .
ملاحظات نظام حکمرانی در حمل و نقل جاده ای
- افزایش رقابت پذیری
- افزایش بهره وری ناوگان (کاهش تردد یکسرخالی، افزایش متوسط پیمایش پر ناوگان در کشور یا کاهش زمان بیکاری ناوگان)
- شفافیت مالی و کاهش هزینه های پنهان
- گسترش سطح اتوماسیون در حمل و نقل جاده ای و بهبود سطح پاسخ گویی
- امکان بسیج ظرفیت های حمل و نقلی کشور در شرایط خاص به منظور جلوگیری از رسوب کالا در بنادر
پیشنهادات
- اصلاح سیاست ها مانند
- سیاست های تاثیر گذار در سرمایه گذاری در حمل و نقل جاده ای
- سیاست بهبود خدمات حمل ونقل جاده به متقاضیان خدمات حمل و نقل ( تولید کنندگان ، معادن ، بازرگانان ) با توجه به نامگذاری سال «جهش تولید با مشارکت مردم»
- سیاست توسعه اتوماسیون در حمل و نقل جاده ای و کاهش امور دستی و سنتی
- سیاست های بهبود شفافیت مالی و کسب و کاری و کاهش هزینه های پنهان
- اصلاح قوانین و مقررات:
- شرایط و ضوابط فعالیت شرکت های لجستیکی (صدور مجوز شرکت های حمل و نقل با شرایط کنونی منسوخ شده است)
- اصلاح نظام رسیدگی به شکایات حوزه حمل و نقل جاده ای
- اصلاح نظام اخذ عوارض جابجایی کالا
- اتصال نظام مالیاتی و صورتحساب های الکترونیکی به اسناد حمل
- اتصال شبکه پرداخت کشور به اسناد حمل
- بهبودشاخص ها
- شاخص کارآیی عملیات های مربوط به تردد کامیون ها از مرز
- شاخص سرمایه گذاری در حمل و نقل جاده ای
- شاخص های عملکردی LPI
- شاخص رضایت خدمات گیرندگان
4 - مقررات زدایی قوانین نانوشته موجود مانند برخی مجوزهای غیر قانونی مانند مجوز اعلام بار
5 - اصلاح نظام فعالیت انجمن ها و تشکل ها در حوزه حمل و نقل جاده ای بر اساس سیاست های حکمرانی کلان
6 - تنظیم نظام فعالیت سکوهای نرم افزاری و کسب و کارهای نوین دانش بنیان
مشکلات فعلی حمل و نقل جادهای در ایران و توسعه ناپایدار ناشی از سیاستگذاریهای ناهماهنگ، باعث ایجاد ناترازی در بهرهبرداری و سرمایهگذاری در این حوزه شده است. بررسی دقیق این موضوع و ارائه راهکارهای بهبود، میتواند زمینهساز ایجاد زیرساختی پایدار و کارآمد در این صنعت گردد. در این تحلیل به نکات کلیدی مرتبط با مشکلات فعلی، سیاستگذاریهای ناکارآمد، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی این مسائل و راهحلهای اصلاحی پرداخته میشود.
1. چالشهای ساختاری و سیاستگذاریهای ناکارآمد
با توجه به این که 90 درصد ناوگان حمل و نقل جادهای در مالکیت اشخاص حقیقی یا رانندگان است، امکان بهکارگیری سیاستهای متمرکز دشوار شده و رضایت این قشر، تأثیر زیادی بر سیاستگذاریها دارد. در این راستا، میتوان به چالشهای زیر اشاره کرد:
• وابستگی به مالکیت خصوصی: حجم بالای مالکیت فردی ناوگان، باعث کاهش بهرهوری و ایجاد تضاد منافع میشود، چرا که بخش خصوصی بیشتر به سود کوتاهمدت توجه میکند تا بهبودی زیرساختهای کلان.
• نبود یکپارچگی و هماهنگی در سیاستها: سیاستهای مرتبط با مجوزدهی، تعرفهها و مقررات موجب شدهاند که بین سیاستگذاری و اجرا فاصله قابل توجهی ایجاد شود، که منجر به اتلاف منابع و نارضایتی شغلی میشود.
• نظارت ناکارآمد بر فعالیت انجمنها و اتحادیهها: انجمنهای صنفی محلی گاهی به جای کمک به افزایش بهرهوری، مانعی برای رقابت سالم میشوند.
2. اثرات اقتصادی و اجتماعی ناترازی در سیاستها
مشکلات موجود در سیاستهای حمل و نقل جادهای نهتنها موجب کاهش بهرهوری اقتصادی و افزایش هزینهها میشود، بلکه باعث نارضایتی عمومی و کاهش امنیت شغلی رانندگان نیز شده است. برخی از پیامدهای اقتصادی و اجتماعی ناترازی سیاستگذاریها عبارتند از:
شاخص=تاثیرات ناترازی سیاستگذاری
کاهش بهرهوری ناوگان=به دلیل یکسرخالی برگشتها و کاهش پیمایش ناوگان
هزینههای پنهان و عدم شفافیت مالی=منجر به افزایش هزینههای اضافی و کاهش سوددهی میشود
کاهش رقابتپذیری=به دلیل تبانیهای محلی و بومیگرایی در برخی استانها
نارضایتی و مشکلات امنیت شغلی=رانندگان و صاحبان کالا به دلیل ناکارآمدی سیستم و هزینههای بالا
3. نیازمندیها و محورهای اصلاحی در سیاستگذاری
برای بهبود وضعیت موجود، نیاز به سیاستهای اصلاحی است که با توجه به اولویتهای اقتصادی و توجه به نیازهای صنفی رانندگان تدوین شود. محورهای اصلی برای اصلاح سیاستهای حمل و نقل جادهای شامل موارد زیر است:
محور اصلاحی=راهکار پیشنهادی
بهبود شفافیت مالی و کاهش هزینههای پنهان=اتصال نظام مالیاتی به اسناد حمل و ایجاد سیستمهای اتوماسیون مالی
افزایش رقابتپذیری=حذف قوانین نانوشته و مجوزهای غیرقانونی مرتبط با اعلام بار
ارتقای بهرهوری ناوگان=ایجاد سازوکار رزرو بار برگشت و کاهش ترددهای یکسرخالی
توسعه اتوماسیون و فناوری در حمل و نقل=بهرهگیری از کسب و کارهای دانشبنیان و سامانههای هوشمند
تنظیم مجدد نقش انجمنها و تشکلها=جلوگیری از دخالت انجمنها در سیستمهای رقابتی مانند اعلام بار
4. پیشنهادات اصلاحی در سیاستگذاریهای کلان
با توجه به اهمیت نقش سیاستگذاری در بهبود عملکرد حمل و نقل جادهای، پیشنهاد میشود که اقدامات زیر در نظر گرفته شوند:
• اصلاح سیاستهای سرمایهگذاری و تسهیل سرمایهگذاری بلندمدت: این سیاست باید سرمایهگذاران را به ایجاد ناوگان یکپارچه و بهرهور تشویق کند.
• ایجاد شفافیت مالی و کاهش هزینههای پنهان: از طریق اتصال نظام مالیاتی به اسناد حمل و استفاده از فناوریهای مالی در نقل و انتقالات مالی و سامانههای صدور بارنامه.
• بهبود ساختار نظارت بر انجمنها و تشکلهای صنفی: بهگونهای که مداخلات غیرسازنده در بازار حمل و نقل را محدود کند.
• حذف انحصار و قوانین غیررسمی: حذف قوانین نانوشته و سهمیهبندیهای محلی که باعث کاهش رقابت میشوند.
• تسهیل استفاده از فناوری و اتوماسیون: از طریق حمایت از کسبوکارهای دانشبنیان، ارتقاء سیستمهای نرمافزاری برای افزایش اتوماسیون در حوزه حمل و نقل.
5. جدول مقایسه وضعیت فعلی و اصلاحات پیشنهادی
شاخص=وضعیت فعلی=وضعیت پیشنهادی پس از اصلاحات
بهرهوری ناوگان=پایین، به دلیل نبود رزرو بار برگشت=افزایش یافته با استفاده از سیستم رزرو و بارنامههای هوشمند
شفافیت مالی=پایین و پراکندگی منابع=افزایش شفافیت از طریق اتوماسیون مالی
هزینههای پنهان=بالا و بدون سازوکار نظارتی مؤثر=کاهش هزینههای پنهان و افزایش شفافیت
رضایت صنفی رانندگان=پایین و نارضایتی از سیستم فعلی=افزایش با بهبود شرایط و کاهش هزینهها
رقابتپذیری=کاهش به دلیل بومیگرایی و قوانین محلی نانوشته=افزایش از طریق حذف قوانین نانوشته و افزایش شفافیت
6. نتیجهگیری
بهطور کلی، اصلاح سیاستهای حمل و نقل جادهای نیازمند تغییرات عمیق در ساختار نظارتی، شفافیت مالی و افزایش بهرهوری است. بهرهگیری از فناوریهای نوین، تقویت رقابت و حمایت از سرمایهگذاریهای پایدار، از جمله مواردی هستند که میتوانند به تحقق توسعه پایدار و متوازن در این صنعت کمک کنند.