بازدید سایت : ۳۵۰۴۷
طرح‌های حمل نقل در میان پرهزینه‌ترین‌ها

سهم ۴۰ درصدی حمل و‌ نقل از طرح های عمرانی

از میان صد طرحی که بیشترین اعتبارات عمرانی را به خود اختصاص داده اند، ۴۰ طرح مربوط به حوزه حمل و نقل وجود دارد.

سهم ۴۰ درصدی حمل و‌ نقل از طرح های عمرانی

از میان صد طرحی که بیشترین اعتبارات عمرانی را به خود اختصاص داده اند، ۴۰ طرح مربوط به حوزه حمل و نقل وجود دارد. به گزارش حمل و نقل، بررسی ها نشان می دهد از میان صد طرح عمرانی که بیشترین حجم اعتبارات در سال ۱۳۹۵ را از آن خود کرده اند چهل طرح به صورت مستقیم به بخش حمل و نقل ارتباط دارند که البته بخشی از آنها مربوط به حمل و نقل عمومی درون شهری هستند.
 به گزارش تین نیوز، احداث قطار شهری در مشهد، تبریز و اصفهان و تهران، ورامین، پیشوا، گرمسار و... همگی این پروژه های را در ردیف گران ترین پروژه های اعتباری ایران قرار داده است.  ایران در فصل حمل و نقل با مشکلات متعددی روبه روست و هر چند این پروژه ها هزینه برترین پروژه های عمرانی ایران تلقی می شوند اما هنوز بخش حمل و نقل ایران با مشکلات متعددی روبه روست و یکی از مهم ترین معضلات ایران نارسایی شبکه های ریلی و شریان های جاده ای در کشور است.
 بخش عمده ای از بار حمل و نقل ایران بر دوش جاده های کشور است و حمل و نقل جاده ای در مقایسه با حمل و نقل ریلی و هوایی، روشی گران و بدون ملاحظات زیست محیطی تلقی می شود و همین امر نشان می دهد لازم است ایران تدابیر ویژه ای برای پیشبرد اهداف خود در این زمینه بیندیشد.
بررسی ها نشان می دهد از میان ۴۰ طرح راهی پرخرج در سال جاری، ۱۶ طرح به طور مشخص به حوزه جاده ای مربوط است و پس از آن طرح های مرتبط با راه آهن و طرح های احداث قطار شهری در شهرهای مختلف، بیشترین بار مالی را در حوزه حمل و نقل دارند. اعتبارات طرح های مرتبط با حمل و نقل شهری البته در اختیار سازمان شهرداری ها قرار می گیرد و این پروژه بر عهده وزارت راه و شهرسازی نیست اما بررسی ها نشان گر آن است که پروژه های راهی یکی از مهم ترین و پرهزینه ترین پروژه های عمرانی در ایران هستند.

خرج ۶ هزار میلیاردی راه در سال جاری

طبق بررسی ها سهم پروژه های مرتبط با بخش حمل و نقل، جدا از حمل و نقل شهری و گسترش قطارهای شهری، به حدود ۶ هزار میلیارد تومان می رسد. این سهم همان طور که اشاره شد بیشتر در اختیار پروژه های جاده ای و سپس در اختیار پروژه های راه آهن است و سهم حمل و نقل هوایی و ریلی از این بخش بسیار اندک است.
 مهدی تقوی کارشناس اقتصادی درباره وضعیت هزینه کرد اعتبارات عمرانی در ایران به خبرنگار ما گفت: بررسی ها نشان می دهد اعتبارات عمرانی در ایران توانایی پوشش انبوه پروژه های عمرانی را ندارد از این رو می بینیم پروژه های عمرانی کشور زمان طولانی تری از پیش بینی ها را برای اتمام به خود اختصاص می دهند.
او گفت: در این شرایط لازم است ایران نسبت به اولویت بندی پروژه های خود اقدام کند. صد پروژه پرهزینه ایران در بودجه سال ۱۳۹۵ معلوم شده است. از میان این صد پروژه، ۴۰ پروژه، پروژه راهی هستند و همین امر به ذات اهمیت این بخش از اقتصاد ایران را معلوم می کند. این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی ما بخش حمل و نقل را بررسی می کنیم می بینیم این بخش توانایی آن را ندارد که در خدمت توسعه اقتصادی کشور باشد. در ضمن لازم است اشاره کنم که حمل و نقل فراگیر تنها موجبات توسعه اقتصادی را فراهم نمی کند بلکه اتفاقا توسعه فرهنگی در کشورها را نیز موجب می شود که اهمیتی همپای توسعه اقتصادی دارد.
تقوی گفت: حمل و نقل ایمن و ارزان حجم سفرها و جابه جایی ها را بیشتر کرده و از مهاجرت تا حدی جلوگیری می کند، وقتی حمل و نقل ایمن و ارزان در دسترس باشد، کسی برای دسترسی به امکانات بهداشتی، محل اقامت خود را تغییر نمی دهد چون می داند که با حمل و نقل ارزان و پایدار هر زمان اراده کند می تواند خود را به فلان شهر برای دریافت خدمات بهداشتی برساند. این وضعیت در حوزه آموزش نیز وجود دارد. حالا ما با شرایطی مواجه هستیم که حمل و نقل ایران توانایی حمایت از توسعه اقتصادی را ندارد و باید اقداماتی در این زمینه انجام داد. این استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما می خواهیم سرمایه گذار خارجی را به ایران بیاوریم. یعنی چه؟ یعنی می خواهیم به یک سرمایه گذار بگوییم پولت را بیاور و در این کشور تولید کن، در این صورت می توانی هم بازار ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون نفری منطقه را داشته باشی و هم این امکان هست که از نیروی کار ارزان و البته انرژی ارزان استفاده کنی. حالا باید به این سؤال سرمایه گذار خارجی پاسخ دهیم که وقتی کالایش را تولید کرد، چطور می تواند به بازارهای جهانی عرضه کند.
این کارشناس نتیجه گیری کرد که باید در این فضا ایران خود را آماده یک تحول بزرگ کند، ایران بحران هایی جدی در حوزه محیط زیست و آب و حمل و نقل دارد، تا زمانی که نتواند صنعت حمل و نقل خود را سامان دهد نمی تواند امیدی به توسعه اقتصادی پایدار داشته باشد از این رو ما باید در میان صد طرحی که بیشترین اعتبارات عمرانی را به خود اختصاص می دهند، به جای ۴۰ طرح مرتبط با حمل و نقل ۸۰ طرح مرتبط با این بخش را ببینیم و البته لازم است در این میان نیز اولویت بندی دقیق تری کنیم تا روشن شود که ما نیاز داریم راه آهنمان را توسعه دهیم و شبکه ریلی را به سراسر کشور، خصوصا مبادی وارداتی و صادراتی کالا متصل نماییم.

او گفت: اگر این نتیجه در دولت یازدهم حاصل شود، می توان به پایداری رشد اقتصادی در سال های پیش رو امید داشت و اگر نشود، باید با کمال تأسف بگویم که ایران نمی تواند رشد پایدار هشت درصدی اقتصادی را داشته باشد. نگاه ما باید امروز به خارج از مرزها باشد و لازمه خروج از مرزهای ایران نیز چیزی نیست جز حمل و نقل پایدار، ایمن و ارزان که متأسفانه هنوز در کشور وجود ندارد.

تقوی آمار بالای تصادفات را مورد اشاره قرار داد و گفت: اینها طرح ضربتی می خواهد، بررسی کنید چقدر از کالاهای تولیدکنندگان در این تصادفات از میان می رود، چقدر نیروی کار در اوج جوانی از بین می روند یا زمین گیر می شوند، اینها همه ضرورت توجه به حمل  نقل است و هر چند وجود ۴۰ طرح پرهزینه در میان صد طرح پرهزینه گامی رو به سوی بهبود اوضاع است اما کافی نیست.

لینک مطلب:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/6891/

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.