بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

10سال پس از ظهور تاکسی‌ اینترنتی‌ نه راننده‌ ها راضی‌ اند نه مسافران

با ورود تاکسی های اینترنتی به ایران و رشد خیره کننده آنها به ویژه در سال های 96 و 97، در عرصه حمل ونقل عمومی ایران انقلابی رخ داد، انقلابی که هم مسافران و هم رانندگان از آن راضی بودند.

10سال پس از ظهور تاکسی‌ اینترنتی‌ نه راننده‌ ها راضی‌ اند نه مسافران
تین نیوز

با ورود تاکسی های اینترنتی به ایران و رشد خیره کننده آنها به ویژه در سال های 96 و 97، در عرصه حمل ونقل عمومی ایران انقلابی رخ داد، انقلابی که هم مسافران و هم رانندگان از آن راضی بودند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، اینک که حدود یک دهه از حضور این سکوها در شهرهای بزرگ و کوچک ایران می گذرد، وضع اندکی تغییر کرده است. حالا به نظر می رسد هم مسافران و هم رانندگان رضایت چندانی از شرایط ندارند.

مسافران قیمت ها را بسیار گران و رانندگان بیش از حد ارزان می دانند. پایین بودن قیمت ها در بعضی ساعت ها رانندگان را از کار دلسرد و نجومی بودن قیمت ها در بعضی ساعات دیگر مسافران را از سفر پشیمان می کند.

روزنامه شرق نوشت:با ورود تاکسی های اینترنتی به ایران، در عرصه حمل ونقل عمومی ایران انقلابی رخ داد، انقلابی که هم مسافران و هم رانندگان از آن راضی بودند؛ خدمات 24ساعته، دسترسی بسیار آسان و شاید مهم تر از همه، قیمت مناسب. تاکسی های اینترنتی که از طریق برنامک های نصب شده روی گوشی های همراه، مسافران و رانندگان را به هم متصل می کنند، از اوایل دهه 90 در ایران شروع به فعالیت کردند. هرچند همه گیرشدن آنها و آشناشدن عموم مردم با این برنامه ها تا اواخر سال 1395 به طول انجامید و پس از آن، رشد آنها علی رغم همه موانع و مخالفت ها به شکلی خیره کننده سرعت یافت.

رشد این سکوها چنان سریع بود که خیلی زود نگرانی مشاغل و اصناف مرتبط با این حوزه را برانگیخت. در آذر 95 رئیس اتحادیه مؤسسات توریستی و اتومبیل کرایه تهران از شکایت این اتحادیه از تهیه کنندگان این برنامک ها خبر داد و اعلام کرد «حتی اداره اماکن نیز رأسا از آنها شکایت کرده است». در اسفند همان سال تجمعی از رانندگان تاکسی های تلفنی مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به فعالیت این سکوها شکل گرفت.

بااین حال رشد این شکل جدید حمل ونقل همچنان با سرعت هرچه بیشتر ادامه یافت. استان ها و شهرها از بزرگ و کوچک یکی پس از دیگری به قلمرو فعالیت تاکسی های اینترنتی اضافه شده و روز به روز به تعداد رانندگان و مسافران این سکوها افزوده شد. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم امروز دیگر زندگی در شهر را نمی شود بدون وجود تاکسی های اینترنتی تصور کرد.

تاکسی های اینترنتی توانستند به سرعت رقبای خود را پشت سر گذاشته و جای خود را در سیستم حمل ونقل عمومی تثبیت کنند. با شیوع ویروس کرونا در بهمن 1398 در ایران و با پرهیز افراد از استفاده از سامانه های حمل ونقل عمومی به دلیل ترس از ابتلا به این بیماری، تاکسی های اینترنتی برای مسافران بدل به گزینه ای بی رقیب شدند. با تداوم وضعیت اضطراری مربوط به همه گیری ویروس کرونا، برای بسیاری از افراد این سکوها به مدت بیش از دو سال تبدیل به تنها انتخاب برای جابه جایی و حمل ونقل شدند.

جایگاه بی رقیب این سکوها با پایان وضعیت اضطراری ویروس کرونا همچنان ادامه پیدا کرد؛ تا جایی که بسیاری از رانندگان تاکسی های خطی به ناوگان حمل ونقل این سکوها پیوستند. بنا بر آخرین گزارش عملکرد منتشرشده توسط شرکت اسنپ که مربوط به سال 1401 است، این سکو بیش از 64 میلیون کاربر فعال دارد. در 1401 تعداد سفرهای کاربران با این برنامه نسبت به سال 1400 نزدیک به 150 درصد افزایش داشته است. تعداد رانندگان دو شرکت اسنپ و تپسی در ایران در سال ۱۴۰۰ بیشتر از تعداد رانندگان اوبر بوده است؛ سکویی که از سال ها پیش از برنامه های مشابه ایرانی شروع به کار کرده و در بیش از 60 کشور فعال است.

این ارقام شگفت انگیز نشان می دهد اقبال و رشد این برنامه ها نه تنها در سال های اخیر کاهش نداشته، بلکه همچنان با سرعت رو به افزایش است.

اما برعکس سال های ابتدایی ورود این برنامه ها، حالا به نظر می رسد شرایط دیگر برای همه رضایت بخش نیست. شاید مهم ترین علت این نارضایتی، موضوع قیمت ها باشد. اعتراض ها به قیمت گذاری خدمات توسط این شرکت ها به اخبار راه یافته و مسئولان را به تحرک واداشته است. شوراهای شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی، سازمان تعزیرات و وزارتخانه های مختلف همگی موضع گیری هایی در این زمینه داشته اند؛ موضع گیری هایی که گاه شتاب زده و سراسیمه وار به نظر می رسند.

هم زمان دو شرکت ارائه کننده خدمات تاکسی اینترنتی، یعنی اسنپ و تپسی، در سال های اخیر تبدیل به شرکت های غول پیکری شده اند که به نظر می رسد دیگر جز یکدیگر رقیبی نمی شناسند. در چنین وضعی، مسافران از بالابودن قیمت ها و راننده ها از پایین بودن آن ناراضی هستند. به نظر نمی رسد بهار این کسب وکار گذشته باشد؛ در عوض اینک شرایط حاکی از آن است که این بهار، دیگر بهاری برای همه نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.