گلایه مسافران از توقف سیر برخی قطارهای حومه ای استان تهران
یکی از ابتکارات بسیار خوب راه آهن در یک دهه اخیر، راه اندازی قطارهای حومه ای در شهرک های اقماری تهران و در برخی شهرهای دیگر بود، اما این روزها توقف ناگهانی سیر تعداد زیادی از این قطارها، سرگردانی و گلایه مسافران را به همراه داشته است.
یکی از ابتکارات بسیار خوب راه آهن در یک دهه اخیر، راه اندازی قطارهای حومه ای در شهرک های اقماری تهران و در برخی شهرهای دیگر بود، اما این روزها توقف ناگهانی سیر تعداد زیادی از این قطارها، سرگردانی و گلایه مسافران را به همراه داشته است.
تغییرات در برنامه حرکت قطار های حومه ای تهران
به گزاش تین نیوز به نقل از ایرنا، ۲۵ خرداد امسال راه آهن در اطلاعیه ای اعلام کرد که تعدادی از قطارهای حومه ای که متعلق به شرکت رجا است جهت انجام تعمیرات لازم تا اطلاع ثانوی از سیر خارج شدند.
راه آهن اعلام کرده است: این تصمیم به دلیل نقص فنی قطارهای حومه ای شرکت رجا است که باعث ایجاد تاخیر در حرکت قطارها و نارضایتی مردم شده بود، اما عدم جایگزینی قطار در این مسیرها باعث کاهش ناگهانی سطح خدمات به مسافران و سرگردانی صدها مسافر شد. در همین راستا برخی مسافران قطارهای حومه ای در تماس با ایرنا از حذف ناگهانی قطارها و افزایش مشقت رسیدن به تهران گلایه کردند.
یکی از مسافران در این باره به ایرنا گفت: روزهای نخست که قطارهای حومه ای در شهرک های اقماری اطراف تهران راه اندازی شد، شمار بسیار کمی از مردم از این خدمت اطلاع داشتند اما کم کم اقشار مختلف مانند کارگران، دانشجویان، کارمندان با این قطارها و ساعت های حرکت آنها آشنا شدند و به دلیل امنیت بالای قطار شروع به استفاده از این خدمت کرده و به دلیل مزایای ذکر شده، کار و زندگی شان را با زمان حرکت این قطارها تنظیم کردند.
وی افزود: مسافران این قطارها از ابتدا هم با مشکلاتی مانند تاخیر تا ۲۰ دقیقه ای در رسیدن به مقصد مواجه بودند و پیوسته از طریق سامانه های ثبت شکایت راه آهن، نارضایتی خود را اعلام می کردند. با این حال، با توجه به مزایای فراوان استفاده این قطارها آن را نادیده می گرفتند و همچنان آن را خدمت بزرگی از سوی مسوولان راه آهن به اقشار کم درآمد و مستضعف قلمداد می کردند.
این مسافر ادامه می دهد: یکی از مشکلاتی که به ویژه از زمستان گذشته در بسیاری از این قطارها روز به روز بیشتر می شد، مشکل دستگاه های تهویه هوا و وسایل گرمایشی و سرمایشی برخی از این قطارها بود و این باعث اعتراض شدید مسافران می شد و گاهی به درگیری لفظی با رئیس قطار و مهمانداران نیز می انجامید. این مشکل به تازگی در برخی قطارهای حومه ای مانند گرمسار و هشتگرد شدت یافته بود، اما در دهه سوم خرداد مشکل خرابی وسایل سرمایشی قطارهای حومه ای به ویژه خط هشتگرد- تهران تشدید شد به گونه ای که رئیس قطار در چندین مورد و چندین روز اقدام به چک کردن بلیت مسافران نکرد و مردم نیز پیوسته از گرمای طاقت فرسای داخل واگن ها شکایت می کردند.به گفته این مسافر، پس از همه شکایت ها و انتقال این مشکل به مسوولان راه آهن از طرق مختلف، راه آهن به جای رفع سریع این مشکلات، در تصمیمی ناگهانی اقدام به حذف برنامه سفر بسیاری از قطارها کرد و بر اساس برنامه منتشر شده در ۳۰ خرداد، بسیاری از قطارها از اول تیر تا ۳۰ مهر از برنامه حذف شده است.
علیرضا فخاری استاندار تهران نیز ۲۰ خرداد به منظور بررسی وضعیت خدمات رسانی قطار حومه ای تهران- ورامین- پیشوا و صحبت رو در رو با مسافران، با قطار حومه ای به ورامین سفر کرد و در طول مسیر با مسافران به گفت وگو نشست و از نزدیک در جریان مشکلات مردم در استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی قرار گرفت.
در جریان این بازدید، جمعی از مردم از بی نظمی تردد قطار در مسیر تهران- ورامین گلایه داشتند و از استاندار تهران خواستند تا بر رعایت برنامه تردد قطار که از سوی شرکت راه آهن اعلام می شود تأکید کند.