تحول در جنوب پایتخت با طرح انتقال خط آهن تهران - تبریز به «زیر زمین»
انتقال خط راه آهن تهران - تبریز به زیر زمین، پروژه ای عظیم در تاریخ شهری تهران اکنون به ثمر نشسته است و با اجرای باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) در این مسیر، شهروندان ساکن در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران نیز شاهد تحولی بزرگ در کیفیت زندگی خود خواهند بود.

انتقال خط راه آهن تهران - تبریز به زیر زمین، پروژه ای عظیم در تاریخ شهری تهران اکنون به ثمر نشسته است و با اجرای باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) در این مسیر، شهروندان ساکن در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران نیز شاهد تحولی بزرگ در کیفیت زندگی خود خواهند بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، در طول بیش از یک دهه، پروژه عظیم انتقال خط راه آهن تهران - تبریز به زیر زمین و ایجاد باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران یکی از مهمترین و پیچیده ترین پروژه های شهری این منطقه بوده است، این پروژه که در ابتدا به دلیل مشکلات اجتماعی، زیست محیطی و ترافیکی ناشی از عبور خط راه آهن از وسط محله ها مطرح شد، اکنون در آستانه تکمیل و بهره برداری قرار دارد.
پروژه انتقال خط راه آهن تهران - تبریز به زیرزمین از سال ۱۳۸۶ آغاز شد هدف اصلی این طرح، ایجاد یک مسیر زیرزمینی برای راه آهن و آزادسازی فضای فوقانی برای توسعه شهری و ایجاد فضای سبز و خدماتی بود، این خط ابتدا از حومه تهران می گذشت، به مرور زمان به داخل محله های مناطق ۱۷ و ۱۸ کشیده شد و مشکلاتی مانند آلودگی صوتی، لرزش خانه ها، تصادف های متعدد و خطرات برای ساکنان این مناطق به وجود آورد.
همچنین پیشرفت پروژه، مشکلات فراوانی از جمله برخورد با شبکه های آبرسانی، لوله های گاز، خطوط برق فشار قوی، مخابرات و دیگر معابر شهری، موجب کندی اجرای پروژه شد اما با توجه این موانع، پروژه با همکاری نهادهای مختلف همچنان ادامه یافت و در نهایت ۴۰ کیلومتر از خط راه آهن تهران - تبریز به زیرزمین منتقل شد این انتقال نه تنها به کاهش آلودگی و خطرات ناشی از عبور قطارها در سطح شهر کمک کرد، بلکه فرصت های جدیدی برای توسعه شهری و بهبود کیفیت زندگی ساکنان ایجاد کرد.