صرفهجویی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی با استفاده از تاکسی های برقی در پایتخت
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه تاکسی های فرسوده بیش از ۱۰ برابر تاکسی های بنزینی نو آلاینده منتشر می کنند، گفت: بر اساس آمار سیاهه انتشار سال ۹۶ شهر تهران، ۹.۵ درصد از انتشار آلاینده های گازی و دو درصد از انتشار ذرات معلق در هوای پایتخت ناشی از تردد تاکسی هاست.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه تاکسی های فرسوده بیش از ۱۰ برابر تاکسی های بنزینی نو آلاینده منتشر می کنند، گفت: بر اساس آمار سیاهه انتشار سال ۹۶ شهر تهران، ۹.۵ درصد از انتشار آلاینده های گازی و دو درصد از انتشار ذرات معلق در هوای پایتخت ناشی از تردد تاکسی هاست.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دکتر سیدمحمدمهدی میرزایی قمی با اعلام اینکه از طریق جایگزینی هر دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی برقی، سالانه از انتشار ۹۳۳ کیلوگرم آلاینده های گازی و ۲۰۰ کیلوگرم ذرات معلق در هوای تهران کاسته خواهد شد، افزود: منافع اقتصادی این میزان کاهش در انتشار آلاینده ها برای هر دستگاه تاکسی در سال، ۲۱۰ میلیون تومان و در مجموع ۱۲ سال عمر مفید یک دستگاه تاکسی، بیش از ۲.۵ میلیارد تومان است.
وی با اشاره به اینکه با جایگزینی هر دستگاه تاکسی بنزینی فرسوده با تاکسی برقی، حدود ۷۰۰۰ لیتر و با جایگزینی هر دستگاه تاکسی دوگانه سوز فرسوده با تاکسی برقی، حدود ۲۰۰۰ لیتر در مصرف سالانه بنزین صرفه جویی می شود، اظهار کرد: صرفه جویی اقتصادی سالانه حاصل از تبدیل هر دستگاه تاکسی بنزینی فرسوده به تاکسی برقی ۴۹۰۰ دلار و هر دستگاه تاکسی دوگانه سوز فرسوده به تاکسی برقی ۱۴۰۰ دلار است.
میرزایی قمی با بیان اینکه جایگزینی هر دستگاه تاکسی بنزینی فرسوده به تاکسی برقی بر اساس نرخ روز دلار آزاد معادل ۲۴۶ میلیون تومان در سال و هر دستگاه تاکسی دوگانه سوز فرسوده به تاکسی برقی، معادل ۷۰ میلیون تومان صرفه جویی در مصرف سوخت است، تصریح کرد: به این ترتیب در طول ۱۲ سال عمر مفید هر دستگاه تاکسی فرسوده بنزینی که به تاکسی برقی تبدیل می شود، نزدیک به ۳ میلیارد تومان و هر دستگاه تاکسی فرسوده دوگانه سوز که به تاکسی برقی تبدیل می شود، ۸۴۰ میلیون تومان صرفه جویی می شود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خاتمه با تأکید بر اینکه در صورت جایگزینی ۵۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شامل ۱۴ هزار دستگاه تاکسی بنزینی و ۳۶ هزار دستگاه تاکسی دوگانه سوز با تاکسی برقی، ۱۵ درصد از انتشار ذرات معلق و ۸۰ درصد از انتشار آلاینده های گازی ناوگان تاکسیرانی کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: در صورت نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران با ۵۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، عایدی اقتصادی ناشی از کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت سالانه ۱۶ هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان و در طول ۱۲ سال عمر مفید ناوگان تاکسیرانی برقی، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان (۱۹۷ هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان) می شود.
تاکسی برقی خوب است ولی برق مصرف می کند . چرا دولت از تاکسی آب سوز استفاده نمی کند ؟ مگر ادعا نشده بودکه شخصی خودرو آبسوز تولید کرده و برخی مسئولین هم تایید کردند و حتی رییس پلیس تهران هم اعلامکرد که سه دستگاه خودرو پلیس به عنوان نمونه آبسوز شده اند ؟ یک بار باید تکلیف اینگونه ادعا ها روشن شود . اگر واقعا خودرو آبسوز تولید شده چرا دولت با وجود مشکل در تهیه بنزین و آلایندگی خووروهای بنزینی خودرو آبسوز تولید نمی کند ؟
البته اینکه چرا از کرونا یاب مستعان عملا برای تشخیص کرونا استفا ه نشد هم هنوز جای پرسش دارد . جرا تا آخرین روز برای تشخیص کرونا از کیت های آزمایشگاهی استفاده می شد ؟