بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

تصادفات جاده‌ای سومین ‌عامل مرگ‌ ومیر در ایران است

رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه سال گذشته و در زمان وقوع تصادف ۴۳.۳ درصد از افراد راننده‌ وسیله‌ نقلیه، ۲۰.۸درصد عابر پیاده و ۳۵درصد سرنشین یا ترک وسیله‌ی نقلیه بوده‌اند، گفت: این آمار نشان می‌دهد که تصادفات جاده‌ای سومین ‌عامل مرگ ‌و ‌میر در ایران است.

تصادفات جاده‌ای سومین ‌عامل مرگ‌ ومیر در ایران است
تین نیوز |

رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه سال گذشته و در زمان وقوع تصادف ۴۳.۳ درصد از افراد راننده‌ وسیله‌ نقلیه، ۲۰.۸درصد عابر پیاده و ۳۵درصد سرنشین یا ترک وسیله‌ی نقلیه بوده‌اند، گفت: این آمار نشان می‌دهد که تصادفات جاده‌ای سومین ‌عامل مرگ ‌و ‌میر در ایران است.

به گزارش تین نیوز از سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، مهدی ولی پور در پیامی به‌ مناسبت روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای این مطلب را عنوان و اظهار داشت: روز ۱۷ نوامبر به‌عنوان «یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای» نام‌گذاری شده تا با مرور آلام خانواده‌های داغ‌دیده، بر عوامل کاهش تلفات ناشی از تصادفات تاکید شود که یکی از این موارد فرهنگ‌سازی است و در واقع آموزش می‌بایست از کودکی آغاز شود تا بتوانیم فرهنگ درست رانندگی و احترام به قوانین را در جامعه گسترش دهیم و شاهد کاستن از آمار تلفات ناشی از تصادفات باشیم.

وی در ادامه این پیام آورده است: سال گذشته ۱۶ هزار و ۹۴۷ نفر در حوادث جاده‌ای جان باختند که در زمان وقوع تصادف ۴۳.۳درصد از افراد راننده‌ وسیله‌ نقلیه،  ۲۰.۸درصد عابر پیاده و ۳۵درصد سرنشین یا ترک وسیله‌ی نقلیه بوده‌اند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این پیام با بیان اینکه البته این موضوع یک بحرانِ جهانی محسوب می‌شود تصریح کرده است: با توجه به آمارهای بین‌المللی،  مرگ‌های جاده‌ای ۲۵درصد از کلِ مرگ‌های ناشی از جراحت‌ها به‌حساب می‌آیند. هرسال بیش‌از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر در حوادث رانندگی جانِ خود را از دست می‌دهند. این رقم‌ها زمانی بحرانی‌تر به‌نظر می‌آید که متوجه شویم تعداد جوانان بین ۱۵ تا ۲۹ساله که هر سال به‌علت تصادفات کُشته می‌شوند،  در مقایسه با مرگ بر اثر بیماری‌هایی مثل اچ‌ای‌وی،  ایدز، مالاریا و سل بیش‌تر است.

ولی پور در ادامه این پیام آورده است: امیدواریم با افزایش آگاهی از خسارات ناشی از حوادث جاده‌ای و پیامدهای دل‌خراشی که به‌دنبال دارد،  برای حل بحران ایمنی جاده‌ای گام‌های موثری برداریم و باعث نجات جان بسیاری از هم‌نوعان‌مان شویم و با اجرا و انجام آموزش های مرتبط بتوانیم فرهنگ دُرست رانندگی و احترام به قوانین را در جامعه گسترش دهیم و شاهد کاستن از آمار تلفات ناشی از تصادفات باشیم.  به ‌این‌ ترتیب حوادث جاده‌ای قابل ‌پیشگیری خواهند بود و این موضوع با همکاری بخش‌های دولتی و غیردولتی تحقق پیدا می‌کند.

سومین یکشنبه ماه نوامبر از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی «یادبود قربانیان حوادث جاده ای» نام گرفته است. تصادفات جاده ای در آنی روی می دهند اما علاوه بر تلفات جانی که به جای می گذارند تاثیراتش نیز مدتها خانواده‌ها را ترک نمی کند.

مجمع عمومی سازمان ملل  به منظور نجات جان میلیون ها نفر سند دهه اقدام برای ایمنی جاده ها (۲۰۲۰ - ۲۰۱۱) را تهیه و معرفی کرده که این سند شامل پنج محور اصلی است مدیریت ایمنی جاده ها، بهبود ایمنی زیر ساخت های جاده ای، وسایل نقلیه ایمن تر، بهبود رفتار افراد در جاده ها و بهبود اقدامات پس از تصادف است.

ارائه خدمات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری در زمان وقوع حوادث و سوانح، ارائه آموزش های امداد و کمک های اولیه به اقشار مختلف جامعه، برنامه ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح، ارسال محموله های کمک های بشردوستانه به کشورهای آسیب دیده و متاثر از حوادث طبیعی، غیرطبیعی و اعزام عوامل امدادی در داخل و خارج از کشور از جمله وظایف این سازمان راهبردی وابسته به جمعیت هلال احمر است.

سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه آمادگی و پاسخگویی سوانح در داخل و خارج از کشور به عنوان یکی از بخش های اصلی جمعیت هلال احمر وظیفه دارد با امکانات گسترده عملیاتی، پشتیبانی، مخابراتی، امداد هوایی، جاده ای، دریایی، کوهستان و شهری، عملیات امداد و نجات را در فصول مختلف سال و برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان و متاثرین از انواع حوادث و سوانح احتمالی در سراسر کشور اجرا کند.

نخستین عامل مرگ و میر در ایران بیماری قلبی، دومین عامل بیماری تنفسی و سومین عامل تصادفات جاده ای است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.