بازدید سایت : ۱۲۹۳۸۱
| کد خبر ۲۹۶۲۳۷
کپی شد

وعده های مسئولان برای ایمن سازی جاده های نهاوند در سال ۱۴۰۴ محقق می شود؟

نهاوند دارای محورهای اصلی، فرعی و روستایی حادثه خیزی است که این محورها متأسفانه سالیان زیادیست که تصادفات زیادی را رقم زده اند و مردم این شهرستان خواستار ایمن سازی و ساماندهی این محورها هستند.

وعده های مسئولان برای ایمن سازی جاده های نهاوند در سال ۱۴۰۴ محقق می شود؟
تین نیوز |

نهاوند دارای محورهای اصلی، فرعی و روستایی حادثه خیزی است که این محورها متأسفانه سالیان زیادیست که تصادفات زیادی را رقم زده اند و مردم این شهرستان خواستار ایمن سازی و ساماندهی این محورها هستند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، شهرستان نهاوند در جنوب غربی استان همدان قرار دارد و از جنوب با استان لرستان، از غرب با استان کرمانشاه، از شرق با استان مرکزی و از شمال نیز با مرکز همدان همسایه است.

این شهرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی اش نقطه اتصال غرب به مرکز کشور محسوب می شود و همچنین با قرار گرفتن این شهرستان در مسیر عبور زائران عتبات عالیات، در تمامی ایام سال شاهد تردد زیادی در این محورها هستیم.

نهاوند دارای سه محور اصلی و پرتردد شامل محورهای نهاوند_فیروزان_کرمانشاه، نهاوند_آورزمان_ملایر و نهاوند_ بروجرد است که حادثه خیز بودن این محورها در طی سال های گذشته تاکنون تصادفات منجر به جرح و فوت زیادی را رقم زده است.

علاوه بر محورهای اصلی، باید به محورهای فرعی و روستایی حادثه خیز شهرستان از جمله سه راهی فارسبان، محور دهفول به برزول و محور نهاوند به گیان و... به عنوان محورهای مهم گردشگری این شهرستان اشاره کرد که تردد بالای مسافران و گردشگران در این محورها به ویژه در فصل تابستان، هرساله باعث تصادفات زیادی می شود و بسیاری از شهروندان را به کام مرگ کشانده و خانواده های زیادی را داغدار کرده است و تاکنون وعده های زیادی برای ساماندهی این محورها داده شده است که این وعده ها محقق نشده است.

 رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور ۱۰ اسفند سال گذشته ضمن بازدید از محورهای مواصلاتی شهرستان نهاوند، بیان کرد: برخی از پروژه های راه شهرستان بنا به دلایلی به نتیجه نرسیده اند که باید روند آن ها تسریع داده شود و اعلام کرد که طی سال آینده ۱۴ پروژه راهداری در شهرستان نهاوند با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان تکمیل و زیر بار ترافیکی خواهد رفت.

وی همچنین وعده داده بود که جاده نهاوند به گیان طی سال آینده تکمیل خواهد شد و تعریض سه راهی مسیر گردشگری فارسبان تا اوایل سال آینده زیر بار ترافیکی می رود که البته این وعده نیز تاکنون محقق نشده است.

رفع خطر از پنج نقطه حادثه خیز نهاوند

رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای نهاوند درباره مشکلات محورهای مواصلاتی این شهرستان به ایسنا گفت: در این شهرستان پنج نقطه به عنوان نقاط حادثه خیز شناسایی شده که خوشبختانه طی یکی دو سال گذشته با اقدامات مختلف رفع خطر شده اند.

سید حسین موسوی با بیان اینکه در بحث وقوع تصادفات مؤلفه های مختلف همچون محیط، فرد، مسیر، وسایل نقلیه و دیگر شرایط مؤثر هستند، اظهار کرد: همه این عوامل دست به دست هم می دهند و یک اتفاق رقم می خورد با این حال اصلی ترین و مؤثرترین عامل در وقوع حوادث خود راننده یا کاربر است.

 وی تصریح کرد: با این وجود بنا به حساسیت موضوع فهرستی از نقاط حادثه خیز کشور تهیه شده که شامل حدود ۸۳۰ تا ۸۵۰  نقطه بوده و سهم استان همدان از آن چیزی نزدیک به ۵۰ نقطه است.

موسوی با بیان اینکه نقاط مذکور یا به صورت یک نقطه خاص و یا یک قطعه مسیر و یا به عنوان کل یک محور ثبت شده اند، افزود: در شهرستان نهاوند پنج نقطه به عنوان نقاط حادثه خیز شناسایی شده بودند که خوشبختانه طی یکی دو سال گذشته با اقدامات مختلف رفع خطر شده اند.

به گفته وی؛ اقداماتی مانند خط کشی، جداسازی، نصب نیوجرسی، ایجاد حفاظ، نصب سیستم روشنایی، آرام سازی ترافیک، احداث سرعت کاه، تعریض مسیر و نصب تابلوها و علائم ایمنی در این نقاط انجام شده که باعث کاهش خطر شده اند.

رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای نهاوند تأکید کرد: برای شناسایی نقطه حادثه خیز معیارهای فنی و ارزیابی های مشخصی وجود دارد به همین دلیل نمی توان صرفاً با وقوع یک حادثه آن نقطه را در فهرست مذکور قرار داد با این وجود ما معتقدیم حتی یک تصادف خسارتی هم نباید رخ بدهد چه برسد به تصادف جرحی یا فوتی، اما باید با ارزیابی کارشناسی پیش رفت.

موسوی با تأکید بر اینکه در بخش راه وظایف به سه قسمت تقسیم می شود، یادآور شد: بخشی مربوط به سازمان راه و شهرسازی، بخشی مربوط به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و بخشی هم مرتبط با نگهداری راه ها است یعنی راهی که ساخته و ایمن سازی شده در نهایت به سازمان راهداری تحویل داده می شود تا زیر بار ترافیک برود و از آن نگهداری شود.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان نهاوند با توجه به امکانات و اعتبارات موجود چند پروژه تعریف و اجرا شده اند، خاطرنشان کرد: در سال های  ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ حدود ۱۲ کیلومتر راه روستایی به بهره برداری رسیده است و درعین حال برخی از پروژه ها شامل بهسازی راه های روستایی در روستاهای اکبرآباد، امین آباد و قشلاق را نیز می توان از دیگر کارهای در دستور کار تلقی کرد.

موسوی با تأکید بر اینکه در برخی پروژه ها ۹۰درصد عملیات اجرایی انجام شده و تا مرحله قیرپاشی پیش رفته اند اما لایه نهایی آسفالت باقی مانده است (به دلیل کمبود اعتبار)، اظهار کرد: پروژه تقاطع فارسبان نیز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اکنون در مرحله اجرای بیس ریزی است و این نقاط اگرچه به صورت مصوب در فهرست نقاط حادثه خیز نبوده اند اما برای ارتقای ایمنی در آن ها اقداماتی مانند نصب روشنایی، خط کشی، نصب علائم و تعریض انجام شده است.

محدودیت اعتبارات از چالش های عمده راهداری و حمل ونقل جاده ای نهاوند

این مقام مسئول در حوزه راهداری با بیان اینکه محدودیت اعتبارات(چه ملی و چه استانی) از عمده چالش های ما است، افزود: البته با وجود تأخیر در اجرای پروژه ها، به طور قطع کارها به سرانجام خواهند رسید.

وی ادامه داد: در محور قدیم نهاوند- کوهانی اقدامات خوبی در زمینه ساخت ابنیه، تعریض پُل ها و زیرسازی انجام شده است و از طرفی قرارداد جدیدی نیز در دست اقدام داریم و درخواست تخصیص اعتبار نیز داده شده تا پیمانکار تعیین شود و کار ادامه پیدا کند.

موسوی با تأکید بر اینکه در امور جاری راهداری به صورت روزانه اقداماتی مانند خط کشی، لکه گیری، نصب علائم و هشداردهنده های سرعت و سایر اقدامات ایمنی انجام می شود، گفت: برخی مسیرها که قبلاً به صورت دوخطه بوده اند با توجه به افزایش تردد و حادثه خیز بودن چهارخطه شده اند که این ارتقا نقش مهمی در کاهش حوادث آن نقاط داشته است.

وی با این توضیح که چهارخطه شدن مسیرهای مذکور به صورت پیوسته اجرا شده اند و با نیوجرسی گذاری جداسازی محور هم انجام گرفته است، ادامه داد: تقاطع کفراج یکی از نقاط حادثه خیز بود که اقدامات خوبی در آن صورت گرفت و هم چهارخطه سازی انجام شد و هم جداسازی و ایمن سازی مسیر صورت پذیرفت.

رئیس اداره راهداری نهاوند تاکید کرد: همچنین برای این تقاطع نصب دوربین ترافیکی مصوب شده که به زودی نصب خواهد شد که البته به جز این موارد اقدامات دیگری مثل نصب رمبل(نوارهای لرزاننده)، تابلوهای هشدار دهنده و علائم ایمنی هم انجام گرفته است.

موسوی با بیان اینکه از دیگر پروژه های نقطه ای قبل از دانشگاه ملی نهاوند در کمربندی بروجرد بود که آن هم جزء نقاط حادثه خیز به حساب می آمد و سامان دهی شد، اضافه کرد: در این نقطه نیز اقداماتی مشابه شامل خط کشی، ایجاد روشنایی، نیوجرسی گذاری و نصب تابلو، چراغ های چشمک زن و علائم انجام شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مشاوری هم در نظر گرفته شده که یک طرح جامع برای ارتقای وضعیت ایمنی آن تدوین کند تا به مسیری تبدیل شود که دیگر شاهد تصادفات خسارتی در آن نباشیم.

وی افزود: پیچی اس شکل هم در کیلومتر یک محور فرعی دهفول- برزول بود که چهارخطه شده و در عین حال در آن شاهد آرام سازی نیز بوده ایم و همچنین نصب تابلو و علائم ایمنی به همراه شانه سازی در آن اجرا شده، به طوری که خوشبختانه در این نقطه طی چند سال اخیر مشکل خاصی مشاهده نشده است.

موسوی ادامه داد: نقطه بعدی تقاطع دهقان آباد چولک در محور اصلی است که این مسیر نیز چهارخطه و یک زیرگذر برای عبور محلی ها در آن ایجاد شده و اقدامات ایمنی ازجمله جداسازی، رمبل گذاری، شیارهای لرزاننده، خط کشی، شانه سازی و نصب تابلوها هم انجام گرفته است که خوشبختانه در این محور پس از اجرای اقدامات مذکور تعداد تصادفات به صفر رسیده و حتی تصادف خسارتی هم گزارش نشده است.

موسوی پروژه بعدی را تقاطع روستای «کهریز سلیم» اعلام کرد و گفت: کمی بعد از پُل حاج علی مراد تا انتهای حوزه فیروزان نیز جزء پروژه های کارگاهی شرکت ساخت محسوب می شود و در دست چهارخطه سازی است.

وی با بیان اینکه در مسیر مذکور لایه اول آسفالت اجرا شده اما لایه دوم باقی مانده که با این وجود محور زیر بار ترافیکی رفته است، افزود: پیش از آغاز پروژه چهارخطه سازی اقدامات ایمن سازی شامل اجرای سیستم روشنایی، آرام سازی، نصب تابلو و علائم، خط کشی، رمبل گذاری، ایجاد شیارهای لرزاننده، شانه سازی و آشکارسازی در این مسیر انجام شده است.

موسوی خاطرنشان کرد: علاوه بر نقاط حادثه خیز عنوان شده برخی موارد دیگر نیز هستند که گرچه جزء نقاط حادثه خیز مصوب نبودند اما با توجه به ضرورت اقداماتی در آن ها انجام شد برای مثال مسیر جاده قدیم نهاوند_ کوهانی که از میان باغات قدیمی نهاوند می گذرد و به سمت سراب گاماسیاب و چندین روستا می رود و این مسیر دارای پیچ های خطرناک است و اگرچه جزء نقاط حادثه خیز نبود اما به دلیل اهمیت داشتن اقدامات ایمنی در آن انجام شده است.

سال گذشته ۲۱ کیلومتر روکش آسفالت در سه محور اصلی نهاوند انجام شده است 

وی ادامه داد: همچنین تقاطع ورودی سراب کنگاور کهنه، چندچشمه، سراب دیگر و سراب گنبد کبود نیز اگرچه در فهرست نقاط حادثه خیز نبوده اند اما به منظور افزایش ایمنی عملیات تعریض و ایمن سازی در آن ها اجرا شده است.

به گفت موسوی؛ همچنین در تقاطع طراحی شده زرامین به سمت سراب گیان اقدامات مؤثری مانند اجرای سیستم روشنایی، شانه سازی، آرام سازی، خط کشی، نصب تابلوهای علائم، تابلوهای مسیرنما، جهت نما و آشکارسازی انجام شده که از این دست اقدامات در نقاط متعدد دیگری هم صورت گرفته است.

رئیس راهداری و حمل ونقل جاده ای شهرستان نهاوند تاکید کرد: عمده پروژه هایی که در این مدت اجرا شده اند یا به صورت پیمانی توسط پیمانکار انجام گرفته اند و یا به شکل امانی بوده اند. به عنوان نمونه پروژه های روشنایی که در پنج نقطه و پنج تقاطع اجرایی شدند کاملاً با منابع داخلی سازمان و به صورت امانی انجام گرفتند و در واقع برای این پروژه ها پیمانکاری به کار گرفته نشده و مستقیماً توسط نیروهای سازمان اجرا شده اند.

موسوی با بیان اینکه آرام سازی هایی که در برخی معابر صورت گرفته نیز به همین صورت و با اتکا به اعتبارات داخلی انجام شده است، تصریح کرد: روزانه حجم زیادی از امور اجرایی جاری را پیگیری می کنیم از جمله جابه جایی ۱۰ هزار تن مصالح، انجام عملیات شانه سازی در نقاط مورد نیاز و یا برای نمونه برداشت های حجمی پنج هزار متر مکعب خاک که تمامی این موارد نیز از محل منابع داخلی سازمان تأمین اعتبار شده اند.

وی با بیان اینکه پروژه هایی هم داریم که مشمول اعتبارات ملی می شوند مانند پروژه چهارخطه سازی محور کرمانشاه یا محور نهاوند- فیروزان که از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور پیگیری می شوند، اظهار کرد: علاوه بر این در برخی پروژه ها مانند روکش آسفالت محورها از اعتبارات ملی استفاده شده است، برای نمونه سال گذشته در محورهای بروجرد، فیروزان و آورزمان حدود ۲۱ کیلومتر روکش آسفالت انجام گرفت که همگی از محل اعتبارات ملی تأمین مالی شده اند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن پروژه هایی نیز داریم که از محل اعتبارات خاص تری مانند اعتبارات راه های روستایی تأمین مالی می شوند برای مثال در شهرستان دو راه روستایی داریم که با شرایط جمعیتی بالای ۲۵ خانوار واجد شرایط بهسازی شده اند و البته برای اجرای این نوع پروژه ها چندین پیش شرط وجود دارد از جمله بررسی های زیست محیطی و تصویب در کمیسیون ماده ۲۳ که باید مسیر اجرایی آن ها نیز طی شود.

محور نهاوند - فیروزان تا قبل از آغاز محرم دو بانده می شود

علیرضا نثاری، نماینده مردم شهرستان نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز به ایسنا گفت: پروژه محور نهاوند-فیروزان-کنگاور ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد قرار است تا آغاز ماه محرم، مسیر نهاوند تا فیروزان دو بانده و زیر بار ترافیک برود.

وی اظهار کرد: ایمنی راه ها همیشه از مطالبات به حق مردم و از عوامل و زمینه ساز توسعه پایدار در هر منطقه ای است و در شهر توریستی نهاوند که جاذبه های گردشگری و طبیعی و سراب های زیبایی دارد و مسیر عبور استان های همدان، کرمانشاه، لرستان و محل رفت وآمد زائران عتبات عالیات است ایمنی راه ها اهمیت دوچندانی دارد.

وی تصریح کرد: محور نهاوند_فیروزان_کنگاور از نظر تصادفات یکی از خطرناک ترین جاده های استان است به طوری که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵۰ نفر در آن کشته یا زخمی شده اند به همین دلیل اولویت اصلی سازمان راهداری در استان همدان بهسازی و چهارخطه کردن این مسیر است.

نثاری ادامه داد: این مسیر یکی از پرترددترین جاده های کشور است که ۳۵ درصد زائران عتبات عالیات از آن عبور می کنند اما متأسفانه در سال های گذشته اقدامات مؤثری برای بهسازی آن صورت نگرفته است.

اختصاص ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار  برای محور نهاوند_فیروزان_کرمانشاه 

وی با بیان اینکه ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی و اوراق مرابحه برای پروژه نهاوند_فیروزان_کنگاور اختصاص یافته است، ادامه داد: این پروژه در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همچنین عملیات زیرسازی مسیر فیروزان تا بخشی از آن که در استان کرمانشاه قرار دارد، امسال آغاز خواهد شد و پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۵ به بهره برداری برسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین از بازدید اخیر اکبری رئیس سازمان راهداری کشور از شهرستان نهاوند خبرداد و افزود: خوشبختانه در این بازدید دستورات مهمی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرستان صادر شد و امیدواریم به زودی شاهد اجرایی شدن آن ها باشیم.

نثاری با اشاره به دیگر اقدامات حوزه راهداری در شهرستان نهاوند، گفت: روکش آسفالت جاده های روستایی، بهسازی و تعریض راه های شریانی، احداث زیرگذرها و تقاطع های غیرهمسطح، نوسازی و ایمن سازی مسیرهای پرخطر از جمله اقدامات حوزه راهداری در نهاوند است.

وی بر لزوم اجرای صحیح پروژه های راه سازی تأکید کرد و یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی با محوریت سازمان راهداری و شرکت توسعه زیربناها باید پیمانکاران را به رعایت نکات ایمنی در پروژه های در حال اجرا ملزم کند. 

نماینده مردم نهاوند در مجلس خاطرنشان کرد: خط کشی مسیرها، نصب علائم هشداردهنده، نوسازی تجهیزات جاده ای، رنگ آمیزی سرعت گیرها و ایجاد روشنایی در نقاط حادثه خیز از جمله اقداماتی است که باید با سرعت بیشتری انجام شود.

وعده معاون وزیر راه و شهرسازی برای پروژه محور نهاوند_فیروزان_کرمانشاه در سال جاری 

همچنین لازم به ذکر است که در تاریخ ۱۳ فروردین امسال نیز با دعوت نماینده مردم نهاوند در مجلس، هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی برای بررسی مشکلات محورهای مواصلاتی نهاوند به این شهرستان سفر و ضمن بازدید از این پروژه ها، اعلام کرد که این شهرستان کریدور اتصال استان های غربی به مرکزی و شرقی کشور است بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه ایمن سازی راه ها نقش مهمی در کاهش تصادفات منجر به فوت وجرح دارد، گفته بود؛ طول حوزه استحفاظی نهاوند ۵۵۵ کیلومتر است که تاکنون بیش از ۴۰ کیلومتر آن به بزرگراه تبدیل و ۲۶ کیلومتر دیگر آن در دست ساخت است.

بازوند وعده داده بود که امسال با تخصیص اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی قرار است محور حادثه خیر نهاوند- فیروزان تا انتهای حوزه استحفاظی این شهرستان ساماندهی شود.

سالیان زیادی است که ساماندهی و ایمن سازی محورهای مواصلاتی شهرستان نهاوند از مطالبات مهم و به حق مردم این شهرستان بوده است هرچند که طی چند سال اخیر اقداماتی برای ایمن سازی این محورها صورت گرفته، اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست و امیدواریم مسئولین مربوطه به وعده های خود برای ساماندهی این محورها در سال جاری جامه عمل بپوشانند و این مطالبه مهم مردم شهرستان نهاوند به زودی محقق شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.