بازدید سایت : ۹۴۲۶۰
| کد خبر ۲۹۶۱۲۲
کپی شد

جاده ترانزیتی خور و بیابانک یک متر جاده دوبانده ندارد

خور و بیابانک بعنوان محروم ترین شهرستان اصفهان با وجود داشتن نقش ترانزیتی در کشور و برخوداری از چهار دهه ردیف بودجه ملی، حتی یک متر هم جاده دوبانده ندارد.

جاده ترانزیتی خور و بیابانک یک متر جاده دوبانده ندارد
تین نیوز |

الهام آزاد با بیان اینکه خور و بیابانک بعنوان محروم ترین شهرستان اصفهان با وجود داشتن نقش ترانزیتی در کشور و برخوداری از چهار دهه ردیف بودجه ملی، حتی یک متر هم جاده دوبانده ندارد، افزود: در مجموع نایین و خور و بیابانک جزو ۳۱ شهرستان محروم کشور محروم می شوند و با وجود وسعت زیاد(یک سوم استان، با کمبودهای جدی در زیرساخت ها بویژه جاده روبه رو هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، نماینده مردم نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از دهه ۶۰ اعتبار ملی برای دوبانده شدن برخی از محورهای خور و بیابانک اختصاص یافته اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته و تمام راه های آن یکطرفه است، تاکید کرد: نبود جاده های مناسب موجب شده است تا مشکلات اهالی این شهرستان محروم در حوزه بهداشت و درمان نیز زیاد باشد.

وی افزود: کمبود پزشک متخصص و مسیرهای سخت و دشوار، سفر بیماران این دیار را به مراکز درمانی در دیگر شهرها مشکل کرده است.

نماینده مردم نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که با سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به خور و بیابانک، گام های مؤثری در راستای بهبود وضعیت محروم ترین نقاط استان اصفهان از جمله خور و بیابانک برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: از جمله پروژه های مهم انجام نشده در این شهرستان احداث ۳۵ کیلومتر جاده طبق تفاهمنامه منعقد شده بین شرکت های ایمیدرو، پتاس و ساخت و توسعه و همچنین ۱۲ کیلومتر «واریانت» (تغییر نقشه مسیر راه) شهر «فَرخی» است که برغم انجام زیرسازی آن در سال های گذشته، آسفالتش بدلیل تأمین نشدن اعتبار، متوقف مانده است.

آزاد، وضعیت جاده های روستایی منطقه را نیز بسیار نامناسب توصیف و اظهار امیدواری کرد که پروژه های محوری این شهرستان مانند جاده ۳۵ کیلومتری «خور» به «پتاس»، محور پلیس راه «جندق» به خور و بیابانک و جاده جندق - گرمسار که سال ها معطل مانده است، به مرحله اجرا برسد.

نماینده مردم نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین توجه به راه روستاهای «حاجی آباد» به «بیاضه» که با وجود اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هنوز تکمیل نشده، ضروریست.

وی همچنین انجام مطالعات احداث خط آهن شرق طبس به نایین و فعال سازی ایستگاه راه آهن انارک برای جذب مسافر را از درخواست های مهم مردم این شهرستان اعلام کرد.

به گفته کارشناسان بهداشت خور و بیابانک، بیش از ۹۰ درصد از بیماران اورژانسی این شهرستان بدلیل نبود امکانات لازم و برای دریافت خدمات پزشکی بهتر به شهرهای دیگر اعزام می شوند که بدلیل تأخیر حرکت آمبولانس ها در جاده های دوطرفه و فرسوده، گاهی زمان طلایی درمان خود را از دست می دهند و در مسیر بازگشت با آمبولانس های شهرداری به خانه ابدی می روند و در بقیه ایام نیز اگر فردی نیاز به درمان تخصصی داشته باشد باید با به جان خریدن خطرهای مختلف، تَن به سفر ۲۰۰ کیلومتری بدهد و خود را به شهرهایی همچون اردکان و میبد یزد یا دیگر شهرهای استان اصفهان برسانند.

شهرستان خور و بیابانک با ۱۲ هزار کیلومتر وسعت و ۲۰ هزار نفر جمعیت در ۴۲۰ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

این شهرستان با ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و روستایی دارای جاده های دوطرفه و حادثه آفرین است.

بر اساس آمار، روزانه بیش از سه هزار خودروی سواری سبک، سنگین و فوق سنگین در محورهای اصلی و روستایی شهرستان خور و بیابانک تردد می کنند که حدود ۳۰۰ دستگاه از آنها تریلرهای حامل سنگ هستند.

ضرورت افزایش ایمنی تردد، دید کافی در شب، کنترل ترافیک، تسهیل رفت و آمد و کاهش میزان سوانح رانندگی از مهمترین مسائل مبتلابه این شهرستان است.
خور و بیابانک در شرق استان اصفهان از شمال با شهرستان دامغان در استان سمنان، از جنوب با شهرستان اردکان در استان یزد، از شرق با شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی و از غرب با روستای چوپانان در نایین هم مرز است.

وزیر راه و شهرسازی، جمعه ۲۹ فروردین سال جاری به منظور بررسی مشکلات اصفهان به این استان سفر و در نخستین ساعات حضورش وارد شهرستان خورو و بیابانک شد.

فرزانه صادق در این سفر از پروژه واریانت فرخی، سه راه جندق در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، سه راه مشجری در پروژه مسیر نایین - طبس و ایستگاه راه آهن خور - نایین بازدید کرد.

وی در جلسه شورای اداری این شهرستان نیز اعلام کرد: پس از طی فرایندهای اداری و با مشارکت مجتمع پتاسیک، عملیات دوبانده کردن محور این شهرستان بزودی آغاز و با حمایت وزارت راه و شرکت ساخت، پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

وی همچنین گفت: پروژه آسفالت جاده کمربندی شهر فرخی نیز با توجه به تکمیل زیرساخت هایش، تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از صدور دستور اجرای پروژه مسیر ۱۱۰ کیلومتری خور تا جندق خبر داد و گفت: این محور شامل بخش های در حال اجرا و مناقصه های مراحل دوبانده سازی است و مسوولان مربوطه قول داده اند که تا پایان سال جاری، تکلیف تمام بخش های بلاتکلیف این پروژه مشخص شود، هرچند احتمال دارد بخشی از آن به سال آینده موکول شود.

 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.