نظارت پهپادها بر میزان آلایندگی کشتی ها در دریای بالتیک
هواپیماهای هدایت شونده از راه دور در دریای بالتیک در ماه جاری راه اندازی می شوند تا به طور خاص به دنبال کشتی هایی باشند که از سقف مجاز انتشار آلاینده ها تخطی می کنند.
هواپیماهای هدایت شونده از راه دور در دریای بالتیک در ماه جاری راه اندازی می شوند تا به طور خاص به دنبال کشتی هایی باشند که از سقف مجاز انتشار آلاینده ها تخطی می کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، این پروژه توسط آژانس ایمنی دریانوردی اروپا (EMSA) با همکاری آژانس فدرال دریایی و هیدروگرافی آلمان (BSH) انجام شده و ادامه پروژه های مشابهی است که EMSA در این منطقه با استفاده از پهپادها برای انجام سایر امور نظارتی در اروپا انجام داده است.
در طول سه ماه آینده، یک پهپاد، مقدار گوگرد منتشر شده از کشتیها را در دریای بالتیک اندازه گیری خواهد کرد و نقض محدودیت ها را تشخیص می دهد.
در عین حال، داده های تصویری نیز برای اهداف نقشه برداری و هیدروگرافی جمع آوری خواهند شد.
این پهباد از پایگاه Staberhuk متعلق به نیروهای مسلح آلمان در سواحل شرقی Fehmarn برخاسته و بر فراز کشتیهای منتخب که در کمربند Fehmarn و Kadetrinne/Kadetrenden فعالیت می کنند پرواز میکند تا با استفاده از حسگرهای خاص، میزان گوگرد منتشر شده از کشتی ها را اندازهگیری کند.
با استفاده از داده ها می توان میزان گوگرد سوخت کشتی را برآورد کرد که طبق مقررات نمی تواند از سطح ۰/۱۰ درصد در منطقه کنترل دریای بالتیک (SECA) بیشتر شود.
نتایج اندازه گیری از طریق سیستم اطلاعاتی که توسط EMSA اداره میشود، در اختیار مقامات بنادر اروپایی قرار می گیرد.
به گفته آژانس منافع دریایی اتحادیه اروپا، کشتیها را میتوان به طور خاص در بندر بعدیش انتخاب کرد و نمونه هایی از سوختش را مورد بررسی قرار داد. اگر بتوان نقض محدودیت های گوگرد را اثبات کرد، مقصرین با مجازات های سنگین مواجه خواهند شد.
آژانس ایمنی دریانوردی اروپا خدمات سیستم هواپیمای هدایت از راه دور (RPAS: Remotely Piloted Aircraft System) را به صورت رایگان به کشورهای اتحادیه اروپا ارائه می دهد. آنها برای کمک به عملیات نظارت دریایی و نظارت بر انتشار گازهای گلخانه ای کشتیها توسعه یافته اند و میتوانند در هر نقطه از سواحل اتحادیه اروپا فعالیت کنند. خدمات RPAS میتواند از عملکردهای گارد ساحلی سنتی، از جمله جستجو، نجات، پیشگیری از آلودگی و پاسخ پشتیبانی کند.
مقامات دانمارکی و فرانسوی در سال ۲۰۲۰ برنامه های نظارتی مشابهی را با EMSA اجرا کردند و سال گذشته این آژانس به درخواست اداره حفاظت از محیط زیست وزارت محیط زیست لیتوانی برنامه نظارتی را در بالتیک اجرا کرد.
مقامات اسپانیایی نیز در سال ۲۰۲۱ همراه با EMSA هواپیماهای بدون سرنشین را بر روی خطوط شلوغ کشتیرانی در تنگه جبلالطارق مستقر کردند تا سطح گوگرد دی اکسید منتشر شده توسط کشتی ها را بررسی کنند. آنها نزدیک به ۱۰ درصد از کشتی های عبوری از تنگه جبل الطارق را برای بازرسی بیشتر از نظر نقض احتمالی مقررات فعلی گوگرد شناسایی کردند.
این پهباد در سال جاری علاوه بر اندازه گیری گازهای خروجی کشتی، تصویر هوایی چند طیفی را به دست خواهد آورد. هدف این تحقیق بررسی این موضوع است که آیا تصاویر هوایی می توانند اطلاعات تکمیلی مربوط به خدمات نقشه برداری هیدروگرافی آلمان را ارائه دهند یا خیر. برای آب های کمعمق، مقادیر عمق سنجی را می توان از تصاویر استخراج کرد. این تصویر همچنین امکان نقشه برداری سه بعدی از منطقه ساحلی را نیز فراهم خواهد کرد.
پروازهای پهپادها توسط شرکت نروژی Nordic Unmanned به نمایندگی از EMSA انجام می شود. فناوری حسگر و قابلیت های تجزیه و تحلیل برای اندازه گیری انتشار توسط شرکت دانمارکی Explicit ApS ارائه شده است.