برنامه آمریکا برای ساخت هواپیمای عمود پرواز جدید
"دارپا" قصد دارد به توسعه یک هواپیما با قابلیت برخاست و فرود عمودی بپردازد که می تواند در مناطقی بدون پایگاه های هوایی نیز فرود بیاید.
"دارپا" قصد دارد به توسعه یک هواپیما با قابلیت برخاست و فرود عمودی بپردازد که می تواند در مناطقی بدون پایگاه های هوایی نیز فرود بیاید.
به گزارش تین نیوز، "سازمان پروژه های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا" یا "دارپا"(DARPA) به دنبال توسعه یک "هواپیمای برخاست و فرود عمودی"(VTOL) جدید است.
این برنامه موسوم به "ANCILLARY"، با هدف توسعه یک وسیله پیشرو انجام می گیرد که می تواند در مناطقی بدون پایگاه های هوایی یا زیرساخت های دیگر فرود بیاید و بلند شود، در شرایط جوی نامطلوب کار کند و حتی روی عرشه کشتی های نیروی دریایی بدون تجهیزات پرتاب و بازیابی تخصصی مستقر شود.
دارپا اعلام نکرده که این برنامه برای توسعه یک هواپیمای سرنشین دار در نظر گرفته شده است یا بدون سرنشین اما ویدئویی که توسط این سازمان منتشر شده است، خلبانانی را نشان می دهد که با یک تبلت در حال کار کردن با هواپیما هستند که به معنای ارائه یک وسیله نقلیه از راه دور یا خودران است.
هدف برنامه ANCILLARY علاوه بر این اهداف، توسعه هواپیمایی است که وزن کمی داشته باشد، بتواند محموله های بزرگ را حمل کند و برای مدت طولانی در هوا بماند. این سازمان با صدور اطلاعیه ای در مورد صنایع مربوطه و سازمان های آکادمیک برای تامین قطعات و روش های ساخت که چنین هواپیمایی به آنها نیاز دارد، پیشنهاداتی را ارائه داده است.
"استیو کومادینا"(Steve Komadina)، مدیر برنامه ANCILLARY گفت: توانایی استقرار و بازیابی چنین سیستم هایی در شرایط چالش برانگیز بدون اتکا به زیرساخت ها و کارکنان، هزینه ها و آسیب پذیری را طی عملیات حساس به حداقل می رساند.
وی افزود: هر هواپیمایی که از برنامه ANCILLARY سرچشمه می گیرد، مستلزم گردآوری تئوری های کنترل پیشرفته، مدل سازی آیرودینامیک و پیش رانش پیشرفته برای رسیدن به اهداف چالش برانگیز طراحی است.
تعدادی از آزمایشگاه ها و سازندگان طی سال های اخیر در حال تحقیق و توسعه هواپیماهای مشابه هواپیمای برخاست و فرود عمود بوده اند. برنامه موسوم به "Agility Prime" نیروی هوایی آمریکا نیز در حال آزمایش یک هواپیمای برخاست و فرود عمود از راه دور است. ناسا نیز تاکسی هوایی خود را که توسط شرکت "جوبی ایویشن"(Joby Aviation) ساخته شده، آزمایش کرده است. چنین پلتفرم هایی برای فرود و برخاستن، نیازی به باندهای طویل ندارند.
هواپیماهای برخاست و فرود عمود می توانند انقلابی را در سفرهای هوایی ایجاد کنند، زیرساخت های مورد نیاز برای کار کردن با هواپیما را به حداقل برسانند و سر و صدای هواپیماهای سنتی را کاهش دهند. ناسا در بیانیه ای که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، خاطرنشان کرد که این نوع هواپیما می تواند یک سیستم کارآمد و مقرون به صرفه را برای حمل و نقل مسافر و بار و سایر کاربردها در جهت منافع عمومی ارائه دهد و شامل مواردی مانند پهپادهای ارسال بسته، تاکسی های هوایی و وسایل حمل و نقل تجهیزات پزشکی باشد.
دارپا در ۲۰ سپتامبر یک نشست را فقط با مهمانان دعوت شده برگزار می کند تا پیشنهادات مربوط به فناوری های مورد استفاده در برنامه های کمکی و روش های تولید را مورد بررسی قرار دهد.