ظرفیت خط کشتیرانی مدیترانه، یک میلیون تی ای یو بیشتر از مرسک شد
شرکت کشتیرانی سوئیسی - ایتالیایی مدیترانه (ام اس سی - MSC)، ۱۸ ماه پس از پیشی گرفتن از رقیب سنتیاش به عنوان بزرگترین ناوگان کشتیرانی کانتینری جهان، برتری ظرفیتی خود نسبت به خط کشتیرانی مرسک (Maersk Line) را هم افزایش داده است.
شرکت کشتیرانی سوئیسی - ایتالیایی مدیترانه (ام اس سی - MSC)، ۱۸ ماه پس از پیشی گرفتن از رقیب سنتیاش به عنوان بزرگترین ناوگان کشتیرانی کانتینری جهان، برتری ظرفیتی خود نسبت به خط کشتیرانی مرسک (Maersk Line) را هم افزایش داده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر دانش، به دنبال سفارشات ساخت و یا خرید و اجاره طولانی مدت کشتیهای دست دوم، ظرفیت حمل ناوگان ام اس سی اکنون به حدود به ۵.۱۳ میلیون تی ای یو رسیده که تقریباً یک میلیون تی ای یو بیشتر از ظرفیت ۴.۱۴ میلیون تی ای یو فعلی Maersk است.
آلفالاینر در گزارش خود گفته که برتری ظرفیتی MSC نسبت به Maersk از ژانویه ۲۰۲۲، هر هفته ۱۲۸۰۰ تی ای یو افزایش یافته است.
شرکت MSC در سه سال گذشته بیش از ۳۰۰ فروند کشتی خریداری کرده و فهرست سفارشات نشان میدهد که ام اس سی پیشتازی خود را نسبت به سایر خطوط اصلی کشتیرانی دنیا در سال ۲۰۲۳ نیز افزایش خواهد داد.
باتوجه به رونق ناشی از خاتمه دوران شیوع کووید 19 ، سفارش ساخت بیش از حد کشتی های کانتینری در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ کم کم خود را در آمار روز افزون تحویل کشتیها نشان می دهد به طوریکه در ماه ژوئن از مجموع ۲۷۷،۸۷۳ تی ای یو کشتی تحویل داده شده، سهم ام اس سی به تنهایی ۳۹ درصد بود که شامل دو کشتی ۲۴ هزار تی ای یو و پنج کشتی ۱۵۰۰۰ و ۱۶۰۰۰ تی ای یو می باشد.
آلفالاینر خاطر نشان کرد که ام اس سی از زمان تأسیس شرکت در سال ۱۹۷۰ به طور پیوسته ناوگان و شبکه خود را گسترش داده اما رشد این شرکت به طور قابل توجهی از اواخر دهه ۲۰۱۰ سرعت گرفته و در سال ۲۰۲۰ که تنگناهای لجستیکی مرتبط با کووید ۱۹ نرخ کرایه حمل را به بالاترین حد تاریخی رساند، بیش از حد تصور پیش رفت.
آلفالاینر همچنین می گوید: ام اس سی نه تنها بزرگترین سفارش دهنده ساخت کشتی بین تمام حمل کننده ها بوده (با مجموع ظرفیت یک و نیم میلیون تی ای یو)، بلکه کشتی های دست دوم بسیار بیشتری را نسبت به هر خط کشتیرانی دیگری خریداری کرده است.
انتظار میرود تحویل کشتی های نوساز در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ با مجموع ظرفیت ۷.۶ میلیون تی ای یو که ۲۸.۵ درصد از ناوگان موجود است، همچنان بالا بماند.
آلفالاینر ادامه داد: مقررات زیست محیطی جدید مقداری تقاضای غیرواقعی ایجاد کرده و حجم محمولات مطمئناً به اندازه ای نیست که همه ظرفیت کشتیهای جدید را پر کند.
بنابراین آلفالاینر معتقد است که بخشهای بزرگی از کشتیهای امروزی به جای افزایش کلی ظرفیت ناوگان، برای نوسازی آن به کار گرفته شوند.
لازم به ذکر است که خط کشتیرانی مرسک تمرکز خود را به جای توسعه ناوگان و افزایش ظرفیت حمل به سوی گسترش فعالیتهای لجستیکی و همچنین سفارش کشتیهایی با قابلیت استفاده از سوختهای جدید مانند متانول سبز متمرکز ساخته است.