بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

توسعه بنادر و اقتصاد دریایی ایران با الگوبرداری از پروژه “یک کمربندی، یک جاده” چین

پروژه یک کمربند، یک جاده (BRI) چین، با تمرکز بر توسعه بنادر و زیرساخت های دریایی، نمونه ای موفق از برنامه ریزی و سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد دریایی است.

توسعه بنادر و اقتصاد دریایی ایران با الگوبرداری از پروژه “یک کمربندی، یک جاده” چین
تین نیوز

پروژه یک کمربند، یک جاده (BRI) چین، با تمرکز بر توسعه بنادر و زیرساخت های دریایی، نمونه ای موفق از برنامه ریزی و سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد دریایی است. این پروژه که به عنوان یکی از بزرگ ترین طرح های زیرساختی و اقتصادی جهان شناخته می شود، هدف اصلی خود را در ایجاد اتصالات و ارتباطات جاده ای و دریایی بین چین و سایر کشورها قرار داده است. این اتصالات به منظور تسهیل تجارت، تبادلات اقتصادی و توسعه صادرات و واردات در سطح جهانی مورد توجه قرار می گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود که به عنوان یک پل ارتباطی بین آسیا و اروپا به شمار می رود، می تواند با الگوبرداری از این پروژه، بنادر و اقتصاد دریایی خود را توسعه داده و به بهبود روابط تجاری و اقتصادی خود بپردازد.

این موقعیت منحصر به فرد ایران، این کشور را به یکی از پتانسیل های مهم در حوزه تجارت و حمل و نقل دریایی تبدیل می کند. در ادامه به بررسی این طرح راجب ایران می پردازیم، به منظور شناخت بهتر چالش ها و فرصت های موجود در این زمینه و ارائه راهکارهایی برای بهره گیری بهینه از این فرصت.

الگوبرداری از چین در پروژه یک کمربند، یک جاده

چین با سرمایه گذاری های کلان در توسعه بنادر و زیرساخت های دریایی توانسته است نقش مهمی در تجارت جهانی ایفا کند. برخی از اقدامات مهم چین که ایران می تواند از آنها الگو بگیرد عبارتند از:

  1. توسعه بنادر استراتژیک

– بندر گوادر در پاکستان: چین با توسعه این بندر، آن را به یک هاب لجستیکی و تجاری تبدیل کرده است. ایران می تواند با الگوبرداری از این پروژه، بندر چابهار را به یک مرکز مهم تجاری و ترانزیتی تبدیل کند که این مهم با قرارداد جدید شرکت هندی برای توسعه این بندر، در حال انجام است.

– بندر کلمبو در سریلانکا: توسعه این بندر با همکاری چین، به بهبود زیرساخت های دریایی سریلانکا و افزایش حجم تجارت کمک کرده است. ایران نیز می تواند با همکاری چین، بنادر خود را توسعه داده و ظرفیت های تجاری آنها را افزایش دهد.

  1. سرمایه گذاری در زیرساخت های لجستیکی

– شبکه حمل و نقل چندوجهی: چین با ایجاد شبکه های حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی، به تسهیل حمل و نقل کالاها کمک کرده است. ایران با توسعه شبکه حمل و نقل بویژه شبکه مویرگی، از مهمترین مولفه های موفقیت تبادل کالا بر اساس پارامتر های لجستیک پایدار می باشد اقدام به تاسیس بنادر خشک و مراکز لجستیکی نماید.

– توسعه پایانه های کانتینری:ایجاد و بهبود پایانه های کانتینری در بنادر ایران می تواند به افزایش کارایی و سرعت حمل و نقل کمک کند. این مهم را می توان از دریچه پایانه های هوشمند و تمام مکانیزه بعنوان اولویتی در کاهش هزینه ، افزایش راندمان، بهره مندی و توسعه نیروهای متخصص و تسریع در جابجایی کالادید.

  1. جذب سرمایه گذاری خارجی

– تأسیس مناطق آزاد تجاری: چین با تأسیس مناطق آزاد تجاری، توانسته است سرمایه گذاری های خارجی را جذب و تجارت بین المللی را تقویت کند. ایران نیز می تواند با توسعه کمی و کیفی مناطق آزاد تجاری در بنادر خود به مفهوم صنعتی سازی و توسعه ی تسهیلات تجاری ، مالی ، اداری و… برای جلب  سرمایه گذاری های خارجی بیشتر اقدام نماید.هرچند دستیابی به این مزیت مستلزم ایجاد رقابت و تحقق اقتصاد آزاد می باشد

اقدامات پیشنهادی برای توسعه بنادر و اقتصاد دریایی ایران

  1. توسعه زیرساخت های بنادر

– افزایش ظرفیت بنادر: ارتقاء و توسعه کمی و کیفی بنادر موجود نظیر بندرعباس ، بندر امام خمینی  و بندر چابهار باهدف افزایش ظرفیت و افزایش سرعت بارگیری و تخلیه.

  1. جذب سرمایه گذاری و همکاری های بین المللی

– تشویق سرمایه گذاری خارجی: ارائه مشوق های مالی و تسهیلاتی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی در بخش های مختلف بندری و دریایی.

  1. بهبود فناوری و مدیریت بنادر

– استفاده از فناوری های نوین: به کارگیری فناوری های مدرن در مدیریت بنادر و حمل و نقل دریایی نظیر سیستم های اطلاعاتی و اتوماسیون.

– آموزش و توسعه نیروی کار ماهر: آموزش نیروی کار ماهر و متخصص در زمینه های بندری و دریایی برای افزایش کارایی و بهره وری.

در این رابطه یو میائوجی، رئیس دانشگاه لیائونینگ چین طی مصاحبه ای گفته بود که طرح کریدور حمل و نقلی " یک کمربند، یک جاده" چین برای کشورهای در حال توسعه نسبت به طرح آمریکایی که از هند با عبور از عربستان به اروپا می رسد، جذاب تر است.

وی اضافه کرد: یک جاده یک کمربند یک طرح باز است، به همین خاطر اگر کشورهای دیگر تصمیم بگیرند یک طرح مشابه را اجرا کنند، چین با خوشحالی از آن استقبال خواهد کرد.

سخنان این استاد دانشگاه نشان می دهد که چین تمایل دارد به کشورهایی که می خواهند از این طرح بهره مند شوند، راهکار ارائه کند که با توجه به قرارداد 25 ساله چین و ایران، این یک فرصت ارزشمند است.

ایران با بهره برداری از تجربیات موفق چین در پروژه یک کمربند، یک جاده” می تواند بنادر و اقتصاد دریایی خود را توسعه دهد.

با سرمایه گذاری در زیرساخت های بندری، تقویت شبکه حمل و نقل، جذب سرمایه گذاری های خارجی و به کارگیری فناوری های نوین، ایران می تواند نقش مهمی در تجارت منطقه ای و جهانی ایفا کند و به توسعه پایدار و رشد اقتصادی دست یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.