رقابت کریدور شمالی و میانی/ آیا آلمان از مسیر کریدور میانی حمایت می کند؟
کریدور میانی در مقایسه با کریدور شمالی، مسیر تجاری سریع تر و اقتصادی تری را ارائه می کند و مسیر را تقریباً 2000 کیلومتر کوتاه می کند.
مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) که به عنوان کریدور میانی نیز شناخته می شود، در نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و اولاف شولز، صدراعظم فدرال آلمان در آستانه مورد توجه قرار گرفت.
به گزارش تین نیوز به نقل از اندیشکده حمل و نقل ایران، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، بر پتانسیل کریدور میانی به عنوان محرک رشد اقتصادی تاکید کرد. او ابراز خوش بینی کرد که آلمان به ادغام TITR با شبکه حمل و نقل ترانس اروپایی (TEN-T) و استراتژی دروازه جهانی کمک کند.
توکایف با تاکید بر نیاز به همکاری نزدیکتر بین دو منطقه گفت: "ادغام بیشتر سیستم های حمل و نقل و لجستیک آسیای مرکزی و اروپا یک کار فوری است." وی همچنین از تصمیم شرکای اروپایی برای تخصیص 10 میلیارد یورو از طریق برنامه گلوبال گیت وی (Global Gateway) برای حمایت از توسعه کریدور میانی استقبال کرد.
رئیس جمهور توکایف همچنین با اشاره به چشم انداز افزایش تجارت بین قزاقستان و آلمان، آمادگی قزاقستان را برای افزایش صادرات به آلمان در 100 گروه کالایی به مبلغ 850 میلیون دلار اعلام کرد. علاوه بر این، توکایف تصریح کرد که قزاقستان آماده افزایش صادرات نفت به بازار آلمان است.
در سال 2023، قزاقستان 993 هزار تن نفت را از طریق خط لوله دروژبا به آلمان انتقال داده است. خط لوله دروژبا، یکی از طولانی ترین خطوط لوله نفت جهان، نقشی اساسی در ظهور قزاقستان به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار نفت اروپا ایفا کرده است. در اکتبر 2023، وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد که این کشور ممکن است صادرات نفت خود به آلمان را از طریق دروژبا از 1.2 میلیون تن به 2 میلیون تن در سال افزایش دهد.
کریدور میانی در مقایسه با کریدور شمالی، مسیر تجاری سریع تر و اقتصادی تری را ارائه می کند و مسیر را تقریباً 2000 کیلومتر کوتاه می کند. این مسیر با حدود 4250 کیلومتر راه آهن و 500 کیلومتر راه دریایی، چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و ترکیه را به هم متصل می کند و در نهایت به اروپا می رسد.