راه اندازی اولین مسیر ریلی چین به افغانستان با عبور از قزاقستان
KTZ Express، شرکت زیرمجموعه راه آهن قزاقستان، و اپراتور پیشرو حمل و نقل کانتینری چین، China Railway Container Transport Co., Ltd، اولین مسیر ریلی از چین به افغانستان را سازماندهی کرده اند.
![راه اندازی اولین مسیر ریلی چین به افغانستان با عبور از قزاقستان](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/GNsYxXAaO7OH/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLJwMhYHKgBMX/%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B2%DB%8C%D8%AA+%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C.jpg)
KTZ Express، شرکت زیرمجموعه راه آهن قزاقستان، و اپراتور پیشرو حمل و نقل کانتینری چین، China Railway Container Transport Co., Ltd، اولین مسیر ریلی از چین به افغانستان را سازماندهی کرده اند.
به گزارش تین نیوز، اولین قطار از چین حرکت کرده و مقصد نهایی آن شهر حیراتان است که در نزدیکی مرز ازبکستان قرار دارد، زیرا خدمات ریلی در عمق افغانستان به طور کلی به خوبی توسعه نیافته است. زمان تحویل ریلی تا ۱۵ روز تخمین زده می شود.
این قطار شامل ۵۵ کانتینر تجهیزات مخابراتی است و از ایستگاه “Tuanjiecun” در شهر چونگ کینگ چین حرکت کرده است. این قطار از مرز قزاقستان در ایستگاه “Khorgos/Altynkol” عبور کرده و سپس به ایستگاه “Galaba” در ازبکستان وارد می شود و پس از عبور از این کشور به شهر حیراتان در افغانستان می رسد. زمان کل سفر در این مسیر ریلی بین ۱۲ تا ۱۵ روز تخمین زده می شود. با این حال، احتمال می رود که کالاها پس از آن به وسیله جاده به سایر مناطق کشور منتقل شوند.
این مسیر ریلی به نزدیک ترین شهر افغانستان به مرز ازبکستان می رسد، زیرا ارتباطات ریلی در افغانستان به طور کلی به خوبی توسعه نیافته است. تنها در سال جاری می توان کار ساخت بزرگراه ترانس افغانی را آغاز کرد که به عنوان یک توسعه از راه آهن ازبکستان به مرز افغانستان با پاکستان خواهد بود. با این حال، این راه آهن در بهترین حالت تا سال ۲۰۳۰ راه اندازی خواهد شد.
طرفین به دنبال توسعه خدمات کانتینری به افغانستان هستند و قزاقستان نقش خود را به عنوان یک هاب ترانزیتی استراتژیک می بیند. به عنوان مثال، در پاییز امسال گزارشی مبنی بر برگزاری جلسه ای بین نمایندگان قزاقستان و افغانستان منتشر شد که در آن امکان تحویل کالاهای چینی به افغانستان از طریق قزاقستان و چشم انداز بارگیری مجدد کانتینرها مورد بحث قرار گرفت. به عنوان راه حلی برای این مشکل، قزاقستان پیشنهاد کرده است که محصولات کشاورزی از افغانستان به قزاقستان در پرواز برگشتی منتقل شود و سپس در ادامه مسیر به چین، قطارها با کالاهای قزاق بارگیری شوند.
در آینده، قزاقستان برنامه ریزی کرده است که یک هاب بزرگ برای سازماندهی ترانزیت افغانستان بسازد که امکان بارگیری کالاها به انواع مختلف حمل و نقل را فراهم کند.