◄ ورود 45 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان+عکس
۴۵ دستگاه اتوبوس تازه نفس به ارزش 2200 میلیارد ریال به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اضافه و عملیات اجرایی ساختمان دفتر مرکزی سازمان پایانههای مسافربری شهرداری آغاز شد.
در یکصد و دومین برنامه افتتاحیههای شهرداری اصفهان با حضور شهردار و رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، ۴۵ دستگاه اتوبوس تازه نفس به ارزش 2200 میلیارد ریال به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اضافه و عملیات اجرایی ساختمان دفتر مرکزی سازمان پایانههای مسافربری شهرداری آغاز شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، تعداد ۲۵ دستگاه اتوبوس ایران خودرو دیزل ۱۲ متری جدید با هزینه ای بالغ بر یکهزار میلیارد ریال و ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید اسکانیا به ارزش ۱,۲۰۰ میلیارد ریال خریداری شده و به چرخه حمل و نقل اتوبوسرانی شهر اضافه شد تا عمر این ناوگان از ۸.۹ به ۸.۲ سال کاهش یابد.
قیمت هرکدام از این اتوبوسها که دارای استاندارد یورو پنج است و بدین سبب آلایندگی کمتر نسبت به اتوبوسهای یورو چهار دارد، در حدود دو میلیارد تومان است.
ویژگی اتوبوسهای جدید
اتوبوسهای خریداری شده با موتور بنز یورو چهار مجهز به فیلتر جاذب ذرات و دوده(DPF)، دارای امکانات رفاهی برای افراد دارای معلولیت نظیر رمپ ویلچر و کالسکه کودک و امکان کاهش ارتفاع اتوبوس از یک طرف برای راحتی سوار شدن این افراد و کلید درخواست توقف در ایستگاه جهت جلوگیری از راه افتادن اتوبوس در هنگام پیاده و سوار شدن مسافر است.
حرکت نکردن اتوبوس در زمان باز بودن درها، صندلیهای راحت مسافری با تفکیک بخش معلولان و دارا بودن سیستم سرمایشی تقویت شده از دیگر ویژگیهای بارز اتوبوسهای خریداری شده است.
علاوه بر ورود این اتوبوس ها امروز کلنگ آغاز عملیات اجرایی ساختمان دفتر مرکزی سازمان پایانه های مسافربری شهرداری اصفهان به متراژ 2000 مترمربع و با برآورد هزینه ای بالغ بر 140 میلیارد ریال با حضور شهردار اصفهان به زمین زده شد
خرسند از تحقق وعده ها
قدرت اله نوروزی شهردار اصفهان در این آیین ضمن ابراز خرسندی بابت تحقق قول های وعده داده شده، اظهار کرد: گفته بودیم در حوزه حمل و نقل اتفاقات خوبی طی 4 سال خواهد افتاد و همه موارد مدنظر ما بدون کم و کاست تحقق یافت.
وی تصریح کرد: تحول بزرگی در حوزه حمل و نقل شهری رخ داد؛ خرید بیش از 200 دستگاه اتوبوس و بازسازی بیش از 300 اتوبوس، نوسازی تعداد بسیاری تاکسی و اضافه شدن دو رام قطار برای مترو، توسعه خطوط بی آر تی، اضافه شدن ایستگاه های اتوبوس در سطح شهر و از همه مهمتر هوشمندسازی سیستم اتوبوسرانی با هزینه سنگین اما موثر و مفید برای شهروندان بخشی از اقداماتی بود که در حوزه حمل و نقل رخ داد.
شهردار اصفهان با اشاره به پیشتازی اصفهان در جذب اوراق مشارکت این حوزه، ادامه داد: استفاده از اوراق مشارکت در قانون برای حمل و نقل عمومی به معنایی که امروز انجام شده و ریشه در اقدام شهرداری اصفهان دارد وجود نداشت زیرا اوراق مشارکت تنها برای مترو بود؛ دو سال پیش با استفاده از این اعتبارات 200 میلیارد تومان برای اتوبوسرانی گرفتیم و موفق شدیم اتوبوس هایی را خریداری کنیم و این موضوع به کل کشور تعمیم داده شد.
وی اضافه کرد: همه این موارد در راستای این است که بتوانیم مسائلی مانند ایجاد حمل و نقل روان، کاهش آلودگی ها، روان سازی حرکت اتوبوس ها در شهر و افزایش ایمنی را حل کنیم، این موارد زمانی تحقق می یابد که ابزار آن فراهم باشد.
نوروزی گفت: نمی تواند سن اتوبوس ها از 10 سال بیشتر باشد، قطار شهری و بی آر تی، مسیر دوچرخه سواری توسعه پیدا نکند، موتورهای برقی خریداری نشود و بخواهیم شهری فاقد آلودگی داشته باشیم، البته اگر همه این موارد نیز وجود داشته باشد اما فرهنگ استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی نباشد هیچ فردی نمی تواند ادعا کند که مسئله حل شده است.
وی با بیان اینکه فرهنگ مسئله ای زمان بر بوده و نیاز به یک بسیج همگانی دارد، افزود: تنها به صرف قانون نمی توان فرهنگ را اصلاح کرد، گاهی قانون وجود دارد اما این قانون عملکرد ندارد، این موضوعات باید تبدیل به یک وجدان عمومی شود و هنر مجلس و توان یک نماینده باید این باشد تا بتواند حقیقت جامعه را کشف و آنچه مورد پذیرش عمومی است را به قانون تبدیل کند زیرا اگر چنین شود قانون اجرا می شود.
شهردار اصفهان ادامه داد: برای فرهنگ سازی نقش مهم راهنمایی و رانندگی بسیار مهم است چراکه متولی نظم در حمل و نقل شهر بر عهده متولیان راهنمایی و رانندگی است، راهنمایی و رانندگی اصفهان در این حوزه ها به شهرداری اصفهان کمک بسیاری کرده است.
وی اضافه کرد: بحث اینکه هر دوچرخه ای جایگزین اتومبیل شود یک جمله کوتاه ولی دارای مفهوم بسیار بزرگ است، این موضوع به معنای این است که 5 میلیون لیتر بنزینی که در شهر می سوزد تا عده ای برای دور زدن و تفریح در شهر از آن استفاده کنند و مردم را گرفتار هزاران بیماری کنند به طور مطلق با دوچرخه جایگزین شود.
نوروزی تاکید کرد: احداث 777 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شهر مورد پذیرش قرار گرفت و پلیس پیشرو تر از همه نهادها بسیاری از ماموریت های خود را با دوچرخه انجام داد که جای تبریک برای این پیشتازی دارد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه هر حرکتی که انجام شده بر اساس سنجش افکار عمومی صورت گرفته است، افزود: ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری، نوسازی حمل و نقل عمومی و ... بر همین اساس بوده است، در مورد تراموا نیز خواسته های ما اجرایی نشد. اگر جلوی این کار به درستی گرفته شد که ما به آنها درود می فرستیم اما اگر این مانع تراشی ها بی جهت بود لازم است مدیران آینده شهری اصفهان این مورد را پیگیری و به سرانجام برسانند.
وی تصریح کرد: کارهای مقدماتی ایجاد تراموا، مانند گفت و گو با کارشناسان صاحب نظر و خبره انجام، از شهرهای خواهرخوانده مانند فرایبورگ و در این زمینه مشورت گرفته شد که آنها نیز بهترین وسیله حمل و نقلی را تراموا ذکر می کردند زیرا ارزان ساخته شده و دارای ایمنی بالا بوده و فضایی را اشغال نمی کند. امیدوارم روزی در این شهر این آرمان نیمه کاره تحقق پیدا کند.
اتوبوس های جدید دارای امکانات ویژه برای افراد دارای معلولیت
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در این آیین با بیان اینکه امروز 25 دستگاه اتوبوس ساخت شرکت ایران خودرو دیزل 12 متری آتروز دارای استاندارد آلایندگی یورو4، وارد حمل و نقل عمومی شهر شد، اظهار کرد: این اتوبوس ها با استفاده از اعتبارات اوراق مشارکت ۱۳۰ میلیارد تومانی خریداری شده است.
مسعود بنده خدا با بیان اینکه برای خرید اتوبوس های جدید 100 میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: 30 میلیارد تومان باقیمانده اوراق مشارکت نیز برای زیرساخت مسیر خط اتوبوس حدفاصل پایانه دارک تا میدان امام علی (ع) که تا شیخ صدوق ادامه پیدا می کند، ساخت ایستگاه اتوبوس و احتمالا احداث پایانه دارک هزینه می شود.
وی اضافه کرد: امکان کاهش ارتفاع برای سوار و پیاده شدن افراد دارای معلولیت، جایگاه برای توقف این افراد، استاندارد یورو4 و تحت لیسانس دایملر بنز آلمان از ویژگی های این اتوبوس های جدید است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به ورود ۲۰ اتوبوس ساخت کارخانه عقاب افشان در شهر اصفهان، گفت: ۲۰۰ میلیارد اوراق مشارکت در سال ۹۸ برای خرید اتوبوس دریافت کردیم که با استفاده از آن ها ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شد، ۸۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا با مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار وارد شهر اصفهان شد و مابقی بودجه در حدود ۴۰ میلیارد تومان صرف ایجاد زیرساخت مسیر بزرگ حمل و نقل عمومی شهر از خیابان هشت بهشت تا خیابان آتشگاه، خرید تجهیزات الکترونیکی در مسیر برای عبور اتوبوس ها و اولویت بندی تردد این وسایل شد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه رقم 20 دستگاه اتوبوس قبلا پرداخت شده ارزش فعلی آن 120 میلیارد تومان است که با اعتبارات داخلی شهرداری تهیه شده است، این 20 دستگاه اتوبوس دارای استاندارد آلایندگی یورو5، سیستم کاهش ارتفاع، رمپ معلولین و سیستم سرمایش و گرمایش کامل است.
خدمات کم نظیر در این دوره
رئیس کمیسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این آیین با تاکید بر برآورده شدن نیازهای مردم شهر اصفهان برای تحقق یک زندگی آبرومندانه، اظهار کرد: اگر خواهان این هستیم که اصفهان الگو و سمبل یک شهر باشد، باید در همه ابعاد مانند هوای خوب، حمل و نقل مناسب، خدمات اداری و دولتی خوب، شفافیت و ارتباط کارآمد باشد.
فتح الله معین تصریح کرد: مردم باید همه این موارد را با تمام وجود احساس کنند که این شهر شهری است که انسانها در آن عزتمندند و برای رفع حوائج روزمره و ... امکانات کافی و بدون منت در اختیار دارند.
وی اضافه کرد: خدماتی که در این دوره مدیریت شهری ارائه شد در راستای برطرف کردن نیازهای مردم و احساس رضایت درونی آنها بوده است. با توجه به سابقه 14 ساله در شورای شهر امروز با جرأت می گویم در این دوره مدیریت شهری به لحاظ خدمات ارائه شده، خدماتی کم نظیر بوده که در راستای خدمت به مردم و اعتلای نام اسلام و یک شهر شیعی ارائه شده است و اگر آیندگان می خواهند این مسیر را ادامه دهند بدانند که ملاک، ارزیابی رفاه مردم و رفع نیازهای آنها است.
مکان اداری مناسب برای وسعت کار پایانه ها
شهردار اصفهان همچنین در آیین کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی ساختمان دفتر مرکزی سازمان پایانه های مسافربری شهرداری اصفهان اظهار کرد: با توجه به وسعت کار سازمان پایانه ها ما در نظر داشتیم که مکان بهتری را برای اداره این سازمان مد نظر قرار دهیم.
وی تصریح کرد: در شورای سازمان ها تصمیم گرفته شد تا زمینی ۵۰۰ متری را برای انجام این کار در پایانه جی کلنگ بزنیم. این ساختمان در چهار طبقه و با تمام امکانات ساخته خواهد شد البته تاکیدم به مدیریت سازمان پایانه ها و معاون حمل و نقل این بود که ادامه کار با در نظر گرفتن تمام ضوابط انجام شود تا این پروژه مانند دیگر پروژه های شهرداری در زمان مقرر افتتاح شود.