◄ قیمت قطعات اتوبوسهای شهری 2.5 برابر شد
به منظور نظارت بیشتر بر سلامت اتوبوسها، گروهی از بازرسین شرکت واحد اتوبوسرانی مامور به نظارت بر اتوبوسهایی شدند که شبها اقدام به سرویسدهی در برخی خطوط میکنند.
ششمین کارگروه ویژه رفع دودزائی و اخذ معاینهفنی اتوبوسهای شهر تهران با حضور روسای سامانههای خصوصی و عمومی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به این نکته که از اوایل تیرماه سال جاری 6 جلسه با بررسی وضعیت معاینهفنی 6 سامانه برگزار شده است، گفت: در بررسی و تحلیل وضعیت اتوبوسهای شهر تهران در 6 سامانه، به عدد 100 درصدی اخذ معاینهفنی اتوبوسهای شهری طی 6 هفته دست پیدا کردیم.
پیمان سنندجی به موضوع اعمال قانون اتوبوسهای فاقد برگه معاینهفنی از ابتدای آبانماه، گفت: در مکاتبهای که استانداری تهران انجام شد، درخواست کردیم تا از این پس تمامی ادارات شهر و استان تهران در استفاده از خودروهایی که به منظور سرویس ادارات استفاده میشود دقت لازم در اخذ برگه معاینهفنی صورت بگیرد و از پذیرفتن اتوبوسهای فاقد برگه معاینهفنی به این خاطر خودداری شود.
در ادامه این جلسه مهندس زارع مدیر سامانه 6 اتوبوسرانی تهران که در منطقه 20 شهرداری تهران قرار دارد به ارائه گزارش عملکرد در ارتباط با اخذ برگه معاینهفنی پرداخت و گفت: سطح معاینهفنی در سامانه 6 از 88 درصد به96 درصد طی دو ماه ارتقاء پیدا کرد.
سنندجی تصریح کرد: 5هزار و 710 دستگاه از اتوبوسهای شهر تهران بالای 5 سال عمر دارند و این به آن معنا است که، 85 درصد از اتوبوسها نزدیک به سن فرسودگی هستند. با این آمار میتوان به این نکته پی برد که اتوبوسرانی کار سختی را متحمل میشود و در این میان بخش خصوصی به ویژه با مشکلات بیشتری مواجه است.
وی با بیان این مطلب که، 95 درصد اتوبوسهای شهر تهران موفق به اخذ برگه معاینهفنی شدهاند اما، به دلیل فرسودگی اکثر اتوبوسها اعتباری به آن نیست و ممکن است هر اتوبوس با کمترین فعالیت بار دیگر دچار مشکلاتی شود.
سنندجی با تاکید بر اینکه به هیچ اتوبوس فاقد برگه معاینهفنی اجازه تردد در شهر داده نخواهد شد، ابراز داشت: به منظور نظارت بیشتر بر سلامت اتوبوسها، گروهی از بازرسان شرکت واحد اتوبوسرانی مامور به نظارت بر اتوبوسهایی شدند که شبها اقدام به سرویسدهی در برخی خطوط میکنند.
وی افزود: هر کاری که بتواند از میزان آلودگی اتوبوسها بکاهد مد نظر ما است اما، نکته اینجا است که تنها راهکار برای رهائی از وضعیت فعلی نوسازی اتوبوسها است که با گذشت 6 ماه از سال جدید هنوز نتوانستهایم بودجه حاصل از محل صرفهجویی در حاملهای انرژی را به این منظور دریافت کنیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران یادآور شد: هر یک از سامانهها بیش از 80 درصد دچار فرسودگی هستند. نگهداری اتوبوسهای فرسوده بسیار هزینهبر و دشوار است. مراجعه اتوبوس به تعمیرگاه به معنی توقف و خروج اتوبوس از سرویس نیست.
وی در توضیح این نکته که سالانه تعداد زیادی از اتوبوسها به سن فرسودگی میرسند، گفت: سالانه هزینه زیادی صرف نگهداری اتوبوسهای فرسوده میشود که با افزایش قیمت قطعات به بیش از 2.5 برابر قیمتهای قبلی، این کار روز به روز سختتر از گذشته میشود.
به گفته سنندجی، صحبت از اتوبوسهایی است که با بیش از 8 سال سن روزانه بیش از 17 ساعت در روز کار میکنند و در این میان تنها بحث آلودگی نیست و ایمنی نیز باید با جدیت مورد توجه قرار بگیرد. تنها 3 هزار اتوبوس دیزلی در شهر فعالیت میکنند و تکلیف ایمنی اتوبوسهای گازسوز باید مشخص شود.
وی خاطرنشان کرد: در سایه تمام مشکلات اتوبوسرانی به ارائه خدمات مطلوب به شهروندان ادامه میدهد و تولید کنندگان نیز ملزم به تامین قطعات مورد نیاز اتوبوسها هستند.