بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

گرمای طاقت‌فرسای هوا و خاموشی کولر اتوبوس‌ها

در استان قم، که اتوبوس‌ها مهم‌ترین وسایل نقلیه عمومی به شمار رفته و شهروندان بیشترین استفاده را از آن دارند، انتظار می رود تا در فصل گرما، آن هم تابستانی که مقارن با ماه مبارک رمضان است،‌ حداقل تجهیزات سرمایشی را داشته باشد.

گرمای طاقت‌فرسای هوا و خاموشی کولر اتوبوس‌ها
تین نیوز |

در استان قم که اتوبوس‌ها مهم‌ترین وسایل نقلیه عمومی به شمار رفته و شهروندان بیشترین استفاده را از آن دارند، انتظار می رود تا در فصل گرما، آن هم تابستانی که مقارن با ماه مبارک رمضان است،‌ حداقل تجهیزات سرمایشی را داشته باشد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، چند سالی است که ماه مبارک رمضان،‌ با فصل تابستان همزمان شده است، روزهای بلند این فصل و گرمای طاقت فرسای آن به خصوص در شهرهایی همچون قم، روزه داری را برای مردم سخت تر می کند، با این وجود افرادی که به اصول دینی خود مقید هستند در هر شرایطی روزه داری را ترک نمی کنند.

صبر در برابر گرمای طاقت‌فرسای تابستان و تحمل روزهای بلند این فصل، از منظر الهی نیز بسیار اجر و ثواب داشته و در روایات متعددی به آن اشاره شده است، چنانکه در روایتی آمده است که "روزه گرفتن در گرما، جهاد است" (بحارالانوار، ج 96، ص 257)، بنابراین روزه‌داری در فصل گرم تابستان و تحمل چنین شرایط سختی از دیدگاه الهی نه تنها پوشیده نیست بلکه پاداش فراوانی خواهد داشت.

در این میان، شهرهایی همچون قم، که تابستان گرم‌تری نسبت به برخی دیگر شهرهای کشور دارد، نیازمند خدمات‌رسانی بهتر به مردم روزه‌دار است،‌ آماده‌سازی و تجهیز ادارات، ارگان ها و وسایل حمل و نقل عمومی به وسایل سرمایشی مناسب و به طور کلی فضاهای عمومی که مردم در طول روز بیشتر با آن سر و کار دارند، شاید کوچکترین کاری است که از مسئولین انتظار می رود تا نسبت به آن بی اعتنا نباشند.

در استان قم که اتوبوس ها مهم ترین وسایل نقلیه عمومی به شمار رفته و شهروندان بیشترین استفاده را از آن دارند، انتظار می رود تا در فصل گرما، آن هم تابستانی که مقارن با ماه مبارک رمضان است،‌ حداقل تجهیزات سرمایشی را داشته باشد.

این روزها به محض اینکه سوار اتوبوس‌های درون شهری قم می شویم، گرمایی که فضای داخلی اتوبوس را پر کرده است را به وضوح حس می کنیم، گرمایی که تحمل آن در فضای بیرون از اتوبوس بسیار آسان تر است؛ در شرایطی که روزه داران بعد از خستگی یک روز کاری در فضای شلوغ اتوبوس ها و ازدحام جمعیتی که در ساعات اوج گرما وجود دارد، حاضر می‌شوند، نیاز این وسیله نقلیه را به وسایل سرمایشی بیشتر می‌کند.

بی اعتنایی رانندگان اتوبوس به روشن کردن وسایل سرمایشی و تحمل فضای گرم و طاقت فرسای آن یک طرف، باز گذاشتن تمامی درب های اتوبوس که رانندگان آن را جایگزین وسایل سرمایشی کرده و به عنوان تهویه از آن بهره می برند از همه این شرایط بدتر و عجیب تر است.

اینکه از چه زمان باز گذاشتن درب های اتوبوس به  جای روشن کردن کولر، ‌آن هم زمانی که این وسیله نقلیه با سرعت درحال حرکت است، یک ایده و خلاقیت به شمار می رود، ‌معلوم نیست!؟ نکته جالب تر اینکه زمانی که به رانندگان اتوبوس اعتراض شود که بازگذاشتن درب‌های اتوبوس خطرناک است،‌ پاسخ می‌دهند که هوا گرم است!

بازگذاشتن درب‌های اتوبوس‌ در هنگام حرکت، تخلف است

امیر یزدی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم عنوان کرد: بازگذاشتن درب‌های اتوبوس‌های درون شهری هنگام حرکت، تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده، با رانندگان متخلف برخورد خواهد شد.

وی در رابطه با وضعیت سیستم های سرمایشی اتوبوس های درون شهری گفت: اتوبوس های جدیدی که اخیرا به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده اند، همگی مجهز به سیستم سرمایشی بوده و از ابتدای روزهای گرم در قم، کولرهای خود را روشن کرده اند.

هزینه گزاف سرویس کردن کولر اتوبوس‌های فرسوده

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم، با تاکید بر اینکه اتوبوس‌های قدیمی‌تر متعلق به بخش خصوصی بوده و اکثرا فرسوده هستند، بیان کرد: اتوبوس‌های قدیمی تری که حدود 10 سال یا بیش تر از عمرشان می گذرد، سیستم های سرمایشی آن ها، پیش از شروع به کار، باید سرویس شوند که همین امر حدود 700 هزار تا 2 میلیون تومان هزینه دربردارد، به علاوه اینکه، آماده شدن و سرویس شدن تمامی این اتوبوس ها زمان می برد.

یزدی با اشاره به اینکه تمامی اتوبوس‌های درون شهری از ابتدای خردادماه باید کولرهای خود را روشن کنند، تاکید کرد: خاموش بودن سیستم سرمایشی اتوبوس ها در فصل گرما به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان، علاوه بر ایجاد آزار و اذیت برای شهروندان، رانندگان اتوبوس را نیز آزار می دهد، بنابراین اگر سیستم سرمایشی اتوبوس ها سرویس شده و هرچه سریع تر روشن شود، آسایش رانندگان را هم در پی دارد.

وی عنوان کرد: این اتوبوس‌های فرسوده که در حال حاضر در سطح شهر فعال هستند، از هنگام ورود به ناوگان اتوبوسرانی قم، حدود 10 سال تعهد کار داشته اند، که هم اکنون اکثر آن ها، 10 سال فعالیت خود را تمام کرده اند و باید از ناوگان خارج شوند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم، گفت: باتوجه به شروع فصل گرما و همزمانی آن با ایام ماه مبارک رمضان، مسئولین سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم، طی برگزاری جلسات متعدد، در تلاش هستند تا با مساعدت مالی به این شرکت های خصوصی، سیستم های سرمایشی اتوبوس های قدیمی و فرسوده را سرویس کرده و در اختیار مردم قرار دهند که امیدواریم در روزهای آینده تمامی اتوبوس های درون شهری کولرهایشان را روشن کرده و از آن استفاده کنند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.