◄ تلفات ایرانیها در حوادث رانندگی؛ هر نیم ساعت یک نفر
بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور ایران هر 31 دقیقه یک ایرانی در حوادث ترافیکی از بین میرود و 9 درصد کل مرگومیرها و 12 درصد بار بیماریها به دلیل حوادث ترافیکی است.
گفته میشود که سالانه 16 هزار مرگ براثر حوادث جادهای در ایران رخ میدهد که همراه با آن 200 هزار نفر نیز مصدوم میشوند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز تصادفات رانندگی یکی از مهمترین عوامل تلفات انسانی در کشورهای مختلف محسوب میشود و ازاینرو کاهش تصادفات رانندگی سالهاست از سوی مجامع بینالمللی در دستور کار قرار دارد .
اطلاعات موجود نشان میدهد بعد از مرگومیر براثر آلودگی هوا در ایران، تصادفات جادهای بیشترین نقش را در از بین بردن جان شهروندان ایرانی دارد.
بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور ایران هر 31 دقیقه یک ایرانی در حوادث ترافیکی از بین میرود و 9 درصد کل مرگومیرها و 12 درصد بار بیماریها به دلیل حوادث ترافیکی است.
آمار مربوط به مرگومیر براثر حوادث رانندگی حاکی از آن است که نیمی از مرگومیرها در گروه سنی 15 تا 44 سال است و 50 درصد علت مرگهای غیرطبیعی ناشی از حوادث حملونقل است.
این گزارش همچنین میافزاید که دلیل بیشتر مرگ ها در کشورهای جهان سوم حوادث ترافیکی است و مرگ ناشی از حوادث رانندگی بیش از 2برابر مجموع مرگهای ناشی از بیماری ایدز سل و مالاریا است.
معمولاً دلیل مرگها در کشورهای جهان سوم حوادث ترافیکی است و در حوادث ترافیکی مردان دو برابر زنان فوت میشوند.
گفته میشود که سالانه 16 هزار مرگ براثر حوادث جادهای در ایران رخ میدهد که همراه با آن 200 هزار نفر نیز مصدوم میشوند.
کاهش آمار مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی طی یک دهه اخیر حاکی از روند کاهشی تصادفات است بااینحال اکنون سه سالی است که آمار تلفات جادهای روی رقم مشخصی متوقفشده است و این موضوع نگرانی جدی نهادهای مسئول را در پی داشته است.
در سال 84 27 هزار و 755 نفر در سال 93 16 هزار و 872 نفر و در سال 94 16 هزار و 584 نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست داده اند.
در بین 12 کشوری که از آنها بهعنوان بدترین کشورها ازنظر مرگ ناشی از حوادث ترافیکی یاد میشود ایران رتبه هشتم را دارد و قبل از ایران کشور افریقا بیشترین امار را به خود اختصاص می دهد.
عامل اصلی اغلب این حوادث عدم توجه به جلو و خوابآلودگی رانندگان است که این موضوع اهمیت تغییر در فرهنگ رانندگی و کنترل بیشتر رانندگان پرخطر و حتی حذف آنها از اکوسیستم حملونقل را آشکار میکند.