کابوس جادههای کهگیلویه و بویراحمد تمام نشدنی است
بیشتر راههای کهگیلویه و بویراحمد استاندارد نیستند.
هر تصادف حداقل یک مقصر دارد، خواه این مقصر راننده بیدقتی باشد که از قوانین تخطی کرده یا خودرویی باشد که استاندارد نبوده یا جادهای که دو خطه باشد، ولی به موقع تعریض و اصلاح نشده و استاندارد نیست.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، با این وجود قربانیان تصادفها همیشه تعدادی بیش از مقصرها هستند. رانندهای که خودروی خود را پیش از سفر تعمیر نکرده و در سفر هم قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمیکند، نهتنها جان خود که جان تمام سرنشینان را به خطر میاندازد، خودرویی که با خودروی دیگر تصادف میکند، تعداد قربانیان حادثه را میتواند تا دو برابر افزایش دهد و یا اتوبوسی که رانندهای خوابآلود دارد، میتواند دهها خانواده را عزادرا کند.
حوادث رانندگی از عوامل مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی است که میتواند آثار اجتماعی و اقتصادی سنگینی را به همراه داشته باشد. عوامل زیادی در بروز حوادث رانندگی دخیل هستند که در سه دسته کلی عوامل انسانی، وسیله نقلیه و راه قرار میگیرند.
در همین راستا کابوس تصادفات جادهای در استان کهگیلویه و بویراحمد پایانی ندارد و جان باختن افراد بسیاری از هم استانیها طی سالهای اخیر در این صحنهها روند رو به رشدی داشته است. با افزایش این حوادث، متولیان امر باید با اندیشیدن تمهیدات عملی و برنامه ریزی های اصولی از پیامدهای زیانبار آن جلوگیری کرده و مردم و رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.
عامل انسانی علت ۸۰ درصد تصادفات کهگیلویه و بویراحمد
سرهنگ بهنام ویسی پور، رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفت: عامل انسانی (تخلفات رانندگی) علت ۸۰ درصد تصادفات این استان را تشکیل میدهد. مردم با توجه به شرایط جاده رانندگی نمیکنند و ۲۰ درصد مابقی را نقص جاده، ایمن نبودن وسیله نقلیه و شرایط اقلیمی به خود اختصاص داده اند.
وی افزود: سرعت مجاز در جادههای استان ۹۵ کیلومتر و هنگام لغزنده بودن جاده ۵۰ کیلومتر است، بنابراین وقتی سرعت بیش از ۹۵ و ۱۰۰ کیلومتر شود، قطعاً حادثه پیش میآید.
سرهنگ ویسی پور در خصوص تصادفات منجر به فوت در استان بیان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون تصادفات منجر به فوت در راههای استان ۱۲ درصد کاهش داشته است اما روندی که پیش میرود نگران کننده است.
بیشتر راههای کهگیلویه و بویراحمد استاندارد نیستند
رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بیشترین تصادفات رخ داده در جادههای استان عنوان کرد: طی این مدت تصادفات در جادههای استان پراکنده بوده که نشان میدهد عامل تصادفات نقص راه نیست بلکه رعایت نکردن قوانین است.
سرهنگ ویسی پور بیان کرد: بیشتر راههای استان استاندارد نیستند و بزرگراههایی که داریم نیز شرایط استاندارد را ندارند چراکه دسترسی به بزرگراه باید کنترل شود.
وی ادامه داد: ۷۰ درصد جادههای استان کهگیلویه و بویراحمد بصورت رفت و برگشت هستند که دارای پیچ، قوس و شیب میباشند که تصادفات برخوردی در جادههای استان به همین علت است.
رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از بس که توصیه کردیم دیگر توصیه اثر ندارد، اضافه کرد: به مردم التماس میکنیم که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و جان خود و دیگران را با عجله و شتاب به خطر نیندازند و حتی الامکان از رانندگی در شب خودداری کنند.
برخی راهها جوابگوی این میزان ترافیک نیستند
همچنین عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفت: عامل بیشتر تصادفات استان انسانی است.
وی افزود: همه دستگاهها متولی از جمله پلیس راه، راهداری و دستگاههای امدادی تلاشهای خود را مضاعف کنند تا بتوانیم با کمک و همکاری همگانی به کاهش تصادفات جادهای استان کمک کنیم.
فیلی اظهار کرد: راههای استان با توجه به مشخصاتی که اجرا شدند، استاندارد هستند منتهی برخی از راهها از جمله "یاسوج- چرام"جوابگوی این میزان ترافیک را ندارند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: باید جادههای اصلی استان به چهار خطه تبدیل شوند که نیاز به اعتبارات ویژه دارد. البته باید از طریق رسانهها و صداو سیما در جهت فرهنگ سازی و ارتقا فرهنگ رانندگی تلاش شود. باید این دغدغه را در بین مردم ایجاد کنیم.
راههای شریانی به جاده چهار خطه تبدیل شوند
وی ادامه داد: باید ایمنی جادههای موجود استان را با آشکار سازی، حضور مستمر پلیس، نصب دوربین ثبت سرعت، علائم، تابلوها و گاردریل تجهیز، ایمنی و ارتقا دهیم تا ان شاء الله کمترین تلفات و مصدومان را داشته باشیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد آزاد راه نداریم، اضافه کرد: بیش از ۱۶۰ کیلومتر بزرگ راه در این استان داریم که باید راههای شریانی از جمله "یاسوج- اصفهان"، "یاسوج- بابامیدان" و "گچساران – بابامیدان" به طول حدود ۲۰۰ به جاده چهار خطه تبدیل شوند.
۱۱ هزار و ۸۵۲ نفر مصدوم تصادفات جادهای در سال ۹۷
جلال پورانفرد، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفت: ۸ هزار و ۲۶۰ فقره تصادف در سال ۹۷ به مرکز ارتباطات تلفنی ۱۱۵ در استان گزارش شده که متأسفانه ۷۲ نفر در این تصادفات در سطح استان فوت کردند و ۱۱ هزار و ۸۵۲ نفر مصدوم خدمات پزشکی لازم دریافت کردند و در صورت نیاز به مراقبتهای پزشکی بیشتر به مراکز درمانی انتقال داده شده اند که نسبت به تصادفات سال ۹۶ افزایش ۱۳ درصدی داشته است.
وی اظهار کرد: طی سالجاری (فروردین – اردیبهشت و از ابتدا تا روز بیست و یکم خرداد ماه ۹۸) تعداد یک هزار و ۸۵۱ تصادف در استان گزارش شد که ۲ هزار و ۹۹۹ مصدوم (۱۵۶۷ نفر شهری و ۱۵۳۲ نفر جادهای) و ۳۲ فوتی در صحنه تصادف برجای گذاشت.
جان باختن بیش از ۵۰ نفر طی سالجاری
"کامروز امینی"، مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون در مجموع بیش از ۵۰ نفر جان خود را در تصادفات جادهای استان از دست دادند.
وی افزود: طی فروردین ماه ۲۳ نفر، اردیبهشت ماه ۱۱ نفر و علاوه بر روزهای دیگر خرداد ماه تنها در چهار روز تعطیلات عید فطر ۱۱ نفر در تصادفات رانندگی استان جان خود را از دست دادند.
امینی در خصوص وضعیت تلفات تصادفات جادهای استان بیان کرد: بر اساس آمار ۱۸۶ نفر طی سال ۹۷ در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با سال گذشته با ۹۱ نفر فوت ناشی از حوادث رانندگی افزایش ۱.۶ درصدی داشته است. ۷۴ درصد از فوتیها در مسیرهای برون شهری بوده و ۲۵ مورد از تصادفات درون شهری بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۸۶ مورد فوت در اثر سوانح رانندگی و ۶۶ نفر راننده و ۴۰ نفر عابر و ۸۰ نفر سرنشین یا ترک وسیله ثبت شده است.
امینی تصریح کرد: ۷۶ مورد از تصادفات به علت برخورد دو وسیله نقلیه با یکدیگر صورت گرفته است که ۴۰ مورد برخورد برخورد وسیله نقلیه با عابر متوفی و ۴۴ مورد واژگونی و ۱۹ مورد برخورد با شیء ثابت و سایر موارد مثل سقوط و حریق و یا نامعلوم بوده است.
ارتقا جادههای اصلی و فرعی کهگیلویه و بویراحمد نیاز جدی است
محمد حسین نصیری راد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد نیز درباره تصادفات استان در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفت: هم اکنون ۶۰۸۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این میزان ۴۲۹۲ کیلومتر روستایی (۱۹۷۳ کیلومتر خاکی و شوسه)، ۱۸۹ کیلومتر چهارخطه، ۵۰۶ کیلومتر اصلی دو خطه و ۱۰۹۳ کیلومتر راه فرعی دوخطه است.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد راههای این استان کوهستانی است، افزود: این راهها دارای قوسهای افقی و پیچهای تند با محدودیت دید هستند که باعث بالا بردن آمار تصادفات استان شده است.
نصیری راد اظهارکرد: با وجود افزایش وسایل نقلیه چرخه حمل و نقل با ارتقا راههای استان تناسبی ندارد با این وضعیت تبدیل کردن جادههای اصلی استان به چهارخطه کردن و فرعیها به اصلی جهت ارتقا و ایمنی بیشتر نیاز جدی است.
حذف ۴۱۴ نقطه حادثه خیز طی ۵ سال
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: چهار عامل شرایط اقلیمی، خودرو، راه و انسان در وقوع تصادفات مؤثر است اما عامل اصلی وقوع تصادفات استان عامل انسانی (تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانایی رانندگان در کنترل وسیله نقلیه) بوده است.
نصیری راد با اشاره به اینکه ۹۲ نقطه حادثه خیز پر هزینه دیربازده و ۲۰۱ نقطه حادثه خیز کم هزینه زودبازده از سال ۹۲ تا ۹۶ در راههای استان رفع شده اند، تصریح کرد: در سال گذشته ۱۱ نقطه حادثه خیز پرهزینه دیربازده (دو نقطه با پیشرفت ۷۰ تا ۹۰ درصد در حال انجام) با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان و ۱۱۰ نقطه حادثه خیز کم هزینه زودبازده رفع شده است.
وی ادامه داد: راههای استان کهگیلویه و بویراحمد نقاط حادثه خیز زیادی دارد که سالانه براساس اولویت بندی و تعداد تصادفات و تلفات انسانی جهت رفع آنها اقدام میشود. در محور "یاسوج- اصفهان" از محدوده روستای «گندی خوری» به بعد همه نقاط حادثه خیز بوده و بیشتر تصادفات ما در این محور رخ به رخ است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در راههای استان داریم، عنوان کرد: مشکل اصلی استان در زمینه راههای فرعی و روستایی اینست که باوجود اینکه اعتبارات نگهداری و ایمن سازی راههای روستایی و فرعی باید از محل اعتبارات استانی تأمین شود اما متأسفانه اعتبارات ناچیزی تخصیص داده میشود.
حذف نقاط حادثه خیز جادههای استان نیازمند بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان
نصیری راد با اشاره به اینکه مشکل ما برای حذف نقاط حادثه خیز، ایمنی و نگهداری راههای اصلی استان کمبود اعتبار بوده و کفاف و جوابگوی حل مشکلات این راهها نیست، بیان کرد: در سال ۹۸ برای ایمنی، حذف نقاط حادثه خیز و کاهش تصادفات رانندگی راههای اصلی بیش از ۵۰ میلیارد تومان و راههای فرعی و روستایی استان حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
به گزارش ایسنا، در این میان، لزوم افزایش فرهنگ رانندگی و تبعیت از قوانین مربوط به رانندگی، بالا بردن ایمنی جادهها و به طور کلی راهکارهایی که تصادفات را در جاده کاهش دهد مدتهاست که احساس میشود اما در عمل حرکتی انجام نمیشود. آمارها نشان میدهد که حتی اگر نقش مسئولان را از این حوادث حذف کنیم، فرهنگ رانندگی به اندازهای پایین است که در نهایت اگر به تعداد تصادفات افزوده نشود از آن کاسته نیز نخواهد شد.
طی ۱۰ سال (از سال ۸۷ تا ۹۷) در تصادفات رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۸۰۸ تن جان باختند و ۴۰ هزار نفر مجروح، مصدوم و معلول شدند.
۸۰ درصد رانندگان استان بخصوص در شهر یاسوج هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده میکنند. هم اکنون بیش از ۱۵۰ معلول حرکتی ضایع نخاعی ناش ی از تصادفات رانندگی در استان داریم.
بر اساس سالنامه آماری پزشکی قانونی کشور استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از مصدومان رانندگی بر حسب جمعیت بوده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر دارای ۸ شهرستان کهگیلویه، بویراحمد، گچساران، دنا، باشت، بهمئی، چرام و لنده است که در بین استانهای خوزستان، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و بوشهر واقع شده است.
با توجه به اینکه این استان دارای طبیعت بکر و جاذبههای گردشگری است، سالانه پذیرای گردشگرانی از سراسر کشور و خارج کشور است که در برخی تعطیلات جمعیت استان چند برابر میشود که نیازمند توجه ویژه و بیشتر مسئولان کشوری، استانی و مجمع نمایندگان استان به زیرساختهای شبکههای ارتباطی و استانداردسازی و ایمنی سازی راههاست.
همچنین این استان در زمینه شبکههای ارتباطی نیز در محرومیت به سر میبرد، بطوری که به شبکه ریلی متصل نیست، فرودگاه مناسب و فعالی ندارد و تنها راه ارتباطی در دسترس مردم زمینی است که راهها زمینی نیز استاندارد نیستند، بیشتر راههای استان دوخطه رفت و برگشت و فاقد استاندارد و ایمنی لازم هستند و حتی یک متر آزاد راه ندارد و تنها ۱۸۹ کیلومتر جاده چهارخطه دارد.