انتقاد پلیس از وزارت بهداشت درباره تصادفات
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ضمن انتقاد از بیتوجهی برخی از دستگاهها به وظایف خود در امر کاهش جانباختگان و آسیبدیدگان تصادفات رانندگی، بار دیگر بر ضرورت افزایش ایمنی خودرو و جاده و اصلاح قوانین به منظور افزایش بازدارندگی آن تأکید کرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ضمن انتقاد از بیتوجهی برخی از دستگاهها به وظایف خود در امر کاهش جانباختگان و آسیبدیدگان تصادفات رانندگی، بار دیگر بر ضرورت افزایش ایمنی خودرو و جاده و اصلاح قوانین به منظور افزایش بازدارندگی آن تأکید کرد.
به گزارش تین نیوز، سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سالن همایشهای نورالرضا برگزار شد، اظهار کرد: حوزه پلیس راهور، حوزه کاملاً متفاوتی است که با جان مردم سروکار دارد. دیگر بخشها و حوزهها نیز مسئولیتهای مهمی دارند؛ اما هیچ کدام به اندازه پلیس مستقیماً بر جان مردم تمرکز ندارند. برای درک این موضوع باید بگویم که طی همین یک ساعتی که این جلسه برگزار شد، دستکم دو نفر در جادههای ما و در تصادفات رانندگی کشته و ۵۰ نفر نیز دچار مجروحیت شدند که از این تعداد دستکم ۲۰ نفرشان برای همیشه دارای معلولیت شدند. این آمار به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.
وی ادامه داد: ۵۱ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در دم و در همان صحنه تصادفات جان خود را از دست میدهند که از این تعداد ۳۴ درصد سرنشین خودرو هستند. ۴۹ درصد نیز بعد از تصادف جان خود را از دست میدهند که در این میان ۴۳ درصد در بیمارستان و ۶ درصد در حین انتقال جان خود را از دست میدهند.
نبود تجهیزات تشخیص خونریزی مغزی در برخی بیمارستانها
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: آمار ۴۳ درصدی مرگ آسیب دیدگان تصادفات در بیمارستانها آمار بالایی است. متأسفانه در بسیاری از بیمارستانها، ابزار و تجهیزات مربوط به تشخیص ضربه مغزی شدن یا خونریزی داخلی وجود ندارد. فرد به بیمارستان منتقل میشود، از او سوال میپرسند که آیا سردرد یا سرگیجه دارد یا خیر و ناگهان بعد از یک ساعت همین فرد در بیمارستان یا حتی در خانه و به دلیل خونریزی داخلی یا ضربه مغزی فوت میکند. لازم است به این موارد توجه ویژهای شود و این تجهیزات و امکانات برای بیمارستانها فراهم شود.
وی با تأکید بر اینکه در شرایطی هستیم که باید صادقانه عمل کنیم، گفت: تصادفات تعارفبردار نیست. تصادف به عامل انسانی، خودرو و راه بازمیگردد و واقعیت این است که نه خودرو، نه راه و نه عامل انسانی ما مناسب نیست. دلیل تصادفات به قوانین باز میگردد؛ اما قوانین ما بازدارنده نیست. وقتی در اصفهان یک خانمی فردی را در تصادف کشته و بعد میگوید دیهاش را میدهم این یعنی قوانین ما بازدارندگی کافی را ندارد که لازم است این موضوع نیز مورد توجه جدی قرار بگیرد.
سردار هادیانفر به موضوع اسقاط خودروها اشاره کرد و افزود: امروز خروجی خودروی ما مانند انتهای قیف شده است و روند اسقاط خودرو بسیار کند است؛ درواقع میتوان گفت که اصلاً به آن توجه نمیشود. وقتی یک خودرو ۲۰ بار تصادف کرده و بعد وارد جاده میشود و باز هم تصادف میکند و این بار باعث مرگ چندین نفر میشود. اینها مواردی است که باید به آن توجه شود. ما تا کی باید تعارف کنیم و فقط از یکدیگر تشکر کنیم.
وی افزود: سال ۸۳ در پلیس راهور بودم. آن زمان ۵۲۰۰ نقطه حادثهساز در کشور بود. زمانی که دوباره به پلیس راهور بازگشتم در سال ۹۸ خواستند که آمار نقاط حادثهخیز در شهرها و جادهها را به ما بدهند. باز هم آمار ۵۲۰۰ نقطه بود. چرا در این مدت کاری نشده است؟ تا کی باید بپذیریم که راه اصلی ما جدا شونده نداشته باشد و آن وقت دو پژو که در هر دوی آنها اعضای خانواده حضور دارند، شاخ به شاخ با هم برخورد کنند و منفجر شوند، کسی هم کاری از دستش برنیاید و این جانهای عزیز پرپر شوند.
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: یک زمان به ما میگفتند در مصاحبههایتان هیچ نامی از خودروها نیاورید چراکه به روند تولید آسیب میخورد. ما نامی نیاوردیم، اما چرا همچنان این خودروها قربانی میگیرد؟ امروز وضعیت چه شده است؟
وی با بیان اینکه همچنان در محورهایمان کشته میدهیم، گفت: تصادفات نیز مانند ویروس است. وقتی کرونا وارد کشور شد، همه برای مقابله با آن بسیج شدند؛ باید در برابر تصادفات نیز همین رویکرد را داشته باشیم. اتفاقاً ویروس کرونا رفع میشود اما ویروس تصادفات رفع نمیشود و لازم است که تمام کشور و تمام دستگاهها برای کاهش آمار آن بسیج شوند تا ما بتوانیم آمار جانباختگان و مصدومان حوادث رانندگی را کاهش دهیم.
سردار هادیانفر با اشاره به تشکیل جلسه شورای عالی ترافیک که اواخر سال گذشته به ریاست رئیسجمهور برگزار شد، گفت: من در آن جلسه به رئیسجمهوری گفتم که همین که دولت بخواهد در این زمینه ورود کند ۵۰ درصد کار ما حل است. تکالیف دستگاهها را خدمت رئیسجمهور عرض کردم و گفتم از هر دستگاهی بابت کارهایی که باید انجام دهد گزارش بخواهید و اولین دستگاه نیز پلیس باشد؛ همچنین از منِ رئیس پلیس راهور گزارش بخواهید که چه کارهایی انجام دادهام و اگر به وظایفم عمل نکرده بودم حتماً با من برخورد کنید و با دیگر دستگاهها نیز به همین شکل.
چرا وزارت بهداشت هیچ کاری درباره تصادفات نکرده است
وی از عملکرد وزارت بهداشت در مواجهه با تصادفات رانندگی انتقاد کرد و گفت: چرا وزارت بهداشت هیچ کاری با تصادفات ندارد، چرا هیچ گامی برنمی دارد. با سلام و صلوات که کار پیش نمیرود. من هم میتوانم بایستم و تشکر کنم و بعد از پنج سال هم یک لوح تقدیر بگیرم و بروم اما ما فردا جواب مردم را چگونه میخواهیم بدهیم. چه جوابی در برابر آمار فوتیها و جانباختگان خواهیم داشت. اینها موارد مهمی است که باید توجه کنیم.
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: معتقدم که با سادهترین اقدام و حداقل منابع هم میتوان از آمار جانباختگان و مصدومان حوادث رانندگی کم کنیم.
سردار هادیانفر از عملکرد دولت قبل در قبال تصادفات نیز انتقاد کرد و گفت: دولت به استناد ماده ۱۰۸ مسئولیت داشته و نه فقط این دولت بلکه همه دولتها مسئولیت دارند اما چرا رسیدگی نکردند؟ چرا هشت سال در دولت بودند و هیچ کاری نکردند و در یکی از کمیسیونها حضور پیدا نکردند؟ خوشبختانه جلسه عالی ترافیک شب عید با حضور رئیس جمهوری برگزار شد؛ اما این جلسه باید دست کم هر سه ماه یک بار برگزار شود.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به هجمههایی که بعد از انتقادات وی از کیفیت خودروها روانه وی شد، افزود: در حوزه سایبری اصلی داریم به نام اصل لاجیک یعنی این طور تصور کنید که ممکن است ما ساختمانی را ببینیم و در ظاهر همه چیز عادی باشد اما مثلاً فرض کنید اگر با یک عینکی به آن نگاه کنیم هکرها و اقداماتی را میبینیم که قصد نفوذ به آنجا را دارند. چیزهایی که در ظاهر دیده نمیشوند اما در باطن فشار و هجمه آن وجود دارد. اگر به من هم نگاه کنید همین مشکلات رادارم و شاید با همین دید، امروز من با یک لباس پاره یا زخمهای بر تن اینجا هستم؛ چراکه خیلیها مانع شدند و ما را کشیدند که حرفی نزنیم اما واقعیت این است که بعد از تصادف بهبهان دیگر آستانه تحمل ما تمام شد و تصمیم گرفتیم تا راجع به خودرو حرف بزنیم.
وی افزود: برخی خودروسازها پیش ما میآیند و میگویند ۱۶۴ برنامه ایمنی و کیفیت داریم. میگویم که برنامه روی کاغذ که به درد نمیخورد؛ در عمل چه کاری انجام دادهاید؟ فقط در یک مورد ورق ماشین باید فولاد کم کربن باشد اما در خودروهای ما از حلب سه لایه استفاده میشود پس معلوم است که در این شرایط با یک تصادف ساده خودرو مچاله میشود و آتش میگیرد. آیا خودروسازان ما ایربک و تمرکز را درست کردند؟ فقط به تولید و تولید فکر میکنند تا از یک میلیون به سه میلیون برسند. باید به جان مردم هم اهمیت بدهند و جان مردم برایشان مهم باشد.
سردار هادیانفر افزود: خودروسازان چقدر از این ۲۰۰۰ میلیارد درآمد روزانه خود را صرف ایمنی و کیفیت خودروهای خود میکنند. خیلیها به من میگویند که این حرفها را نزن اما نمیتوانم در برابر جان مردم سکوت کنم. نهایتاً یک لوح هم به من میدهند و من هم میروم اما باید حرفم را بزنم و حالا صرف نظر از مسئولان این خبرنگاران و رسانهها هستند که باید این مطالبات را پیگیری کنند.
وی با اشاره به واردات خودرو به کشور گفت: یک زمانی شنیدیم که قصد دارند خودرویی کمتر از ۱۰ هزار دلار هندی بیاورند. این چه کاری است! اگر قرار باشد خودرو ناایمن هندی را وارد کنند همین تیبا و پراید خودمان هم بود دیگر. ما موافق واردات خودرو هستیم اما میگوئیم واردات خودروی ایمن. در واردات باید کیفیت خودرو ارتقا پیدا کند.
کاهش جانباختگان تصادفات با واردات خودرو
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: زمانی که در سال ۸۵ واردات خودرو آزاد شد این موضوع تأثیر مستقیم بر خودروهای تولید داخل داشت و حتی کشتههای ما نیز کاهش پیدا کرد.
وی به تعیین سن فرسودگی خودرو در قانون نیز اشاره کرد و گفت: قانون سن فرسودگی خودرو را مشخص کرده اما از آن طرف یک نفر رفته و در دیوان عدالت شکایت کرده که معاینه فنی باید معیار باشد. کدام معاینه فنی؟ وقتی در همین اطراف تهران سیخ کباب را وارد اگزوز میکنند و مثلاً با آن تست چهارگاز میگیرند! نمیتوانم چشمم را روی این موارد ببندم. گاهی برخی از این شرکتهای معاینه فنی ما را دعوت میکنند و میگویند از ما حمایت کنید؛ چه حمایتی باید بکنیم وقتی در طرف دیگر جان و ایمنی مردم وسط است. اینها را به خاطر پولش میگویند اما جان مردم مهمتر است.
سردار هادیانفر به آمار مرگ کودکان در حوادث رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: ۱۸ درصد از فوتیهای ما در تصادفات رانندگی کمتر از ۱۸ سال دارند. اینها چه گناهی کردهاند که باید آینده آنان این طور تباه شود. چند وقت پیش از یک بیمارستان بازدید کردم. در آنجا فردی بود که میگفت ۲۰ سال است درگیر درمان عوارض ناشی از تصادفات است و بیش از ۲۰ عمل سنگین جراحی انجام داده است. به اینها باید توجه شود.
رئیس پلیس راهور فراجا به حمایتهای مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان مبنی بر ارتقای ایمنی تولیدات داخل نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که ما از ایمنی خودرو صحبت کردیم متأسفانه کسی سمت ما نیامد و در نهایت این مقام معظم رهبری بود که به این موضوع ورود کردند و شخصاً در چندین سخنرانی بر ضرورت ارتقای کیفیت و ایمنی خودروها تأکید داشتند. حالا دیگر حجت بر همه تمام است. خودروسازان اگر به حرف من گوش نمیدهند به حرف رهبر معظم انقلاب گوش دهند. وزیر مربوطه باید از خودروسازان مطالبه کند که در راستای عمل به فرمایشات رهبری چه کردهاند.
وی افزود: دولت خیلی مشغله و گرفتاری دارد اما واقعیت این است که موضوع ترافیک و هر آنچه که مربوط به تصادفات است مهم است به همین دلیل نیز تأکید دارم که شورای عالی باید هر سه ماه یک بار جلسه داشته باشد. امروز رفع ۳۰۰۰ نقطه حادثه خیز در جادهها ۵۰۰۰ میلیارد اعتبار میخواهد. سال گذشته بیش از ۶۰۰۰ میلیارد را ما به خزانه ریختیم و قانون و نحوه هزینهکرد آن نیز مشخص است. پولها کجا رفته است؟ در تمام این سالها پولهایی که ما ریختهایم چرا به دستگاههایی که طبق قانون سهمشان مشخص شده تعلق نگرفته که از ۱۵ سال پیش تاکنون همچنان نقاط حادثهساز ما همان نقاط است. چرا آمبولانسها و خودروهای امداد و نجات ما مناسب شرایط جادهای نیست. چرا گشتهای پلیس تأمین نشده است. ما باید به ازای هر ۱۲۰ کیلومتر در ۲۹۰ هزار کیلومتر در راههای کشور گشت داشته باشیم.
وی با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اخیراً به این موارد ورود کرده و قصد بررسی آن را دارد، گفت: امیدواریم که به این موارد توجه شود. امروز در ۷۰۲ شهر ما هنوز پلیس راهور مستقر نیست و باید این موارد فراهم شود.
برگ سبز ۶۰ درصد هزینههای مردم را کاهش داد
سردار هادیانفر در ادامه به موضوع برگ سبز خودروها و تبدیل آن به سند رسمی خودرو نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه درباره برگ سبز پلیس پیگیری زیادی کرد و در نهایت دولت نیز با ما همراهی کرد. حالا دیگر هیچ الزامی به ثبت سند رسمی خودرو در دفترخانهها نیست و همین موضوع هم ۴۰ تا ۶۰ درصد هزینههای مردم را کاهش داد. از این ماجرا ریالی به پلیس راهور تعلق نمیگیرد اما قصد ما راحتی مردم بود. خوشبختانه به زودی نیز این موضوع در دستور کار مجلس قرار میگیرد و انشاءالله تبدیل به قانون میشود و دیگر هیچ اما و اگری در این طرح باقی نمیماند.
وی افزود: ما در مورد توقیف موتورسیکلتها نیز روش را تغییر دادیم. موتورسیکلت برای برخی از مردم وسیله زندگی و امرار معاش است. البته که ما به اجرای قانون مکلف هستیم اما اجرای قانون به طرفیت مردم است و ما وظیفه خود میدانیم که حال مردم را خوب کنیم.
سردار هادیانفر با تأکید بر اینکه باید برویم به سمت اصلاح قوانین، افزایش ایمنی خودرو، ارتقای ایمنی جادهها گفت: این موضوع با همراهی و همکاری خبرنگاران و اصحاب رسانه شدنی است. ما برنامه داریم که در برنامه هفتم توسعه که این روزها در حال نگارش است آمار جانباختگان حوادث رانندگی ما طی یک برنامه پنج ساله به زیر ۸۰۰۰ نفر برسد. همچنین باید ۳۰۰ هزار مورد فوتی به ۱۵۰ هزار نفر کاهش پیدا کند. این موارد شدنی است به شرط آنکه تمام دستگاهها به وظایف خود عمل کنند و پای کار بیایند.