بازدید سایت : ۱۴۵۴۴۹

آذربایجان شرط خود برای صلح با ارمنستان را اعلام کرد

درخواست مقام های ارمنستان برای امضای پیش نویس توافق صلح با حذف مفادی که روی آن ها توافق نشد و همچنین تلاش برای به تعویق انداختن حل مشکلات موجود در روابط دوجانبه غیرقابل قبول است.

آذربایجان شرط خود برای صلح با ارمنستان را اعلام کرد
تین نیوز |

 

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه گفت درخواست مقام های ارمنستان برای امضای پیش نویس توافق صلح با حذف مفادی که روی آن ها توافق نشد و همچنین تلاش برای به تعویق انداختن حل مشکلات موجود در روابط دوجانبه غیرقابل قبول است.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، باکو گفته «شرط اصلی برای امضای یک توافق صلح پایدار و واقعی با ارمنستان، خاتمه ادعاهای ارضی است که در اسناد حقوقی و سیاسی متعدد از جمله قانون اساسی ارمنستان آمده است».

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به اظهارات روز سه شنبه «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان درباره توافق صلح بین ۲ کشور واکنش نشان داد و در بیانیه ای اعلام کرد، «اتهامات مطرح شده از سوی پاشینیان در جریان سخنرانی او در اجلاس "گفت وگوی ایروان" درباره پیش نویس توافق صلح و همچنین بیانیه سه جانبه به طور کلی، واقعیت ندارد».

«آیهان حاجی زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه ای اعلام کرد: «یکبار دیگر بدون توجه به تمایل طرف ارمنستانی برای امضای پیش نویس توافق صلح یادآور می شویم که شرط اصلی برای امضای یک توافق صلح پایدار و واقعی بین ۲ کشور، خاتمه ادعاهای ارضی جاری علیه جمهوری آذربایجان است که در اسناد حقوقی و سیاسی متعدد از جمله قانون اساسی ارمنستان آمده است.»

 

وی ادامه داد: «بدون توجه به ادعاهای مطرح شده ارضی علیه ارمنستان در قانون اساسی جمهوری آذربایجان، تاکید بر این نکته ضروری است که تلاش برای تشبیه یا ایجاد برابری بین قوانین اساسی ۲ کشور بی نتیجه خواهد بود.»

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان همچنین آمده است: «برخلاف قانون اساسی ارمنستان، در قانون اساسی استقلال کشور در سال ۱۹۹۱ و اعلامیه استقلال ۱۹۱۸ که در قانون اساسی جمهوری آذربایجان به آن اشاره شده، هیچ ادعای ارضی علیه ارمنستان نشده است.»

آذربایجان و ارمنستان

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد: «همچنین با توجه به این ماده در پیش نویس توافقنامه صلح که "هیچ طرفی نمی تواند به دلیل عدم انجام تعهدات خود در چارچوب توافقنامه صلح به قانون اساسی داخلی کشورش رجوع کند، اظهار بی ضرر بودن ادعای ارضی مندرج در قانون اساسی ارمنستان از سوی ایروان کاملا غیر منطقی است. یکبار دیگر بر این حقیقت تاکید می کنیم که هیچ توافق بین المللی بر قانون اساسی ارجح نیست.»

وی ادامه داد: «با توجه به گفته های نخست وزیر ارمنستان مبنی بر اینکه ۲ کشور یکپارچگی ارضی دیگری را بر اساس چارچوپ اعلامیه آلماتی به رسمیت می شناسند، باید یادآور شویم که ارمنستان به شدت این تعهد و الزام را نقض و اراضی جمهوری آذربایجان را اشغال کرده است.»

حاجی زاده گفته «پاشینیان درباره گشایش ارتباطات یکبار دیگر دچار سوءتفاهم شده و بند ۹ بیانیه سه جانبه به وضوح تعهدات ارمنستان و نحوه سازماندهی کنترل بر خطوط حمل و نقل را بیان می کند».

در این بیانیه آمده که «به طور کلی، پس از امضای بیانیه سه جانبه، طرف ارمنی تا سپتامبر ۲۰۲۳ به اقدامات نظامی در خاک جمهوری آذربایجان ادامه داد و نتوانست نیروهای مسلح خود را خارج کند. آنها ظاهرا مانع بازگشت پناهندگان و آوارگان داخلی شدند و با مطرح کردن ادعای پاکسازی قومی علیه ارامنه محلی و عدم بازگشت اسیران جنگی وضعیت واقعی را نادرست نشان دادند».

این وزارتخانه در ادامه گفته «این ادعا که افراد ارمنی تبار در پی عملیات ضد تروریستی ۲۰۲۳ از جمهوری آذربایجان فرار می کنند تا به ارمنستان و سایر کشورها نقل مکان کنند، یکی دیگر از اتهامات بی اساس پاکسازی قومی است. در مورد آزادی اسیران جنگی، باکو موظف به آزادی جنایتکاران جنگی یا اعضای رژیم تجزیه طلب نیست. جمهوری آذربایجان در یک اقدام انسانی، تمام اسیران جنگی را به ارمنستان بازگردانده است».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان همچنین گفت: «دستگیری های گسترده و پیگیرد زندانیان جنگ توسط ارمنستان پس بازگشت از جمهوری آذربایجان به "حفاظت از شهروندان" توسط ایروان تعبیر شده است. ما از طرف ارمنی می خواهیم اظهاراتی را که به دورنمای صلح لطمه وارد می کند، متوقف کند.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.