سهم ۷۰ درصدی بخش حمل ونقل در آلایندگی هوا
بیشترین سهم آلایندگی هوا مربوط به بخش حمل و نقل است که این سهم بیش از ۷۰ درصد بوده و تنها حدود ۳۰ درصد از آلایندگی هوا به بخش های غیرحمل و نقل بازمی گردد.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی CNG گفت: اگر سهم آلایندگی منابع مختلف را در سطح کلان و نه به صورت محلی، بررسی کنیم، بیشترین سهم آلایندگی هوا مربوط به بخش حمل و نقل است که این سهم بیش از ۷۰ درصد بوده و تنها حدود ۳۰ درصد از آلایندگی هوا به بخش های غیرحمل و نقل بازمی گردد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حمیدرضا سهرابی امروز در نشست خبری با بیان اینکه آلایندگی هوا و منابع آلاینده در تمامی فصول وجود دارد، اما در فصول سرد با تغیرات جوی و بحث وارونگی دما، شاهد تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها هستیم، اظهار کرد: بحث آلایندگی هوا بحثی جهان شمول است و کشورهای متعددی در جهان با درک حساسیت های این موضوع، اقدام به انعقاد معاهده های زیست محیطی کرده و تلاش کرده اند با تغییراتی در روندها، بحث آلایندگی را مدیریت کنند و آنچه مشخص شده اصل آلایندگی هوا چیزی جز استفاده از سوخت های فسیلی نیست.
وی با بیان اینکه در ایران نیز موضوع آلایندگی کلانشهرها بحران جدی در دو دهه اخیر بوده و سال به سال هم تشدید می شود، گفت: منابع آلاینده شامل صنایع، نیروگاه ها، مصارف خانگی و حمل ونقل است اما سهم هر بخش در آلایندگی هوا، سهمی متفاوت است.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی CNG با بیان اینکه سهم مصارف خانگی با توجه به مصرف گاز در خانه ها در مقایسه با دیگر بخش ها در آلایندگی هوا، سهمی ناچیز است، اظهار کرد: صنایع و نیروگاه ها نیز در طول سال از سوخت گاز برای فعالیت بهره می برند اما با توجه به ناترازی گاز در فصول سرد، مصرف گازوئیل و مازوت، با بخشی از مصرف گاز آنها جایگزین می شود که بسته به میزان گوگرد و کیفیت آنها، آلایندگی های محلی ایجاد می کنند.
سهرابی با تاکید بر اینکه با این حال، اگر سهم آلایندگی منابع مختلف را در سطح کلان و نه به صورت محلی، بررسی کنیم، بیشترین سهم آلایندگی هوا مربوط به بخش حمل و نقل است که این سهم بیش از ۷۰ درصد است و تنها حدود ۳۰ درصد از آلایندگی هوا به بخش های غیرحمل و نقل مثل نیروگاه ها، صنایع و مصارف خانگی و غیره بازمی گردد، گفت: در بخش حمل و نقل نیز عمده آلایندگی مربوط به بخش حمل و نقل زمینی است و سهم حمل و نقل هوایی و ریلی در آلایندگی هوا در مقایسه با سهم حمل و نقل زمینی بسیار ناچیز است.
وی با بیان اینکه در واقع عمده آلایندگی هوا به مصرف بنزین و گازوئیل در بخش حمل و نقل عمومی و خودروهای سواری بازمی گردد، گفت: پارامترهای متعددی بحث آلایندگی مصارف سوخت در بخش حمل ونقل را تشدید می کند، یکی از این موارد، پرمصرفی خودروهای داخلی است که نسبت به خودروهای روز جهان، مصرف سوخت بالاتری در پیمایش مشابه دارند؛ مورد دیگر استفاده بیش از حد از بنزین در بخش حمل و نقل است و مصارف افسارگسیخته بنزین، به آلایندگی بیشتر بخش حمل و نقل منجر شده است.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی CNG با بیان اینکه همچنین تکنولوژی قدیمی تولید خودرو در کشور و کیفیت بنزین توزیعی نیز در بحث آلایندگی موثر است و اگر احتراق ناقص ناشی از سیستم سوخت خودرو و یا کیفیت و اکتان پایین بنزین صورت بگیرد، به تشدید آلایندگی منجر می شود، گفت: طرح ملی توسعه CNG با عنوان پروژه ملی سوخت پاک در اوایل دهه ۸۰ تنها به موضوع کاهش آلایندگی هوا آغاز شد، در آن زمان نه بحث تحریم های شدید مطرح بود و نه ناترازی بنزین مثل امروز بود، بلکه بحث کاهش آلایندگی هوا با جایگزینی یک سوخت پاک به جای بنزین، محور توسعه CNG در کشور بود.
در ادامه این نشست، احسان جان محمدی - دبیر هیأت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه مصرف بنزین و گازوئیل در بخش حمل ونقل سهمی ۷۰ تا ۸۰ درصدی در آلایندگی هوا دارند و درحالی که می توان با استفاده از CNG و جایگزینی آن با این دو فرآورده، به عنوان یک سوخت پاک، گام موثری در کاهش آلایندگی هوا برداشت، توجه به این سوخت پاک، سال به سال کمتر می شود، افزود: سهم CNG در سبد سوخت بخش حمل ونقل کشور از ۲۲ درصد به ۱۵ درصد رسیده و این کاهش ۷ درصدی، نقش خود را در افزایش آلایندگی هوا برجای می گذارد.
به گفته وی سهم CNG از مصرف گاز کشور حدود ۲ درصد است، درحالی که هم اکنون از ۴۴درصد ظرفیت ایجاد شده در بخش CNG استفاده می شود و اگر از تمامی این ظرفیت هم استفاده شود، این سهم به بیشتر از ۴ درصد نمی رسد.
او با بیان اینکه درحال حاضر به طور متوسط روزانه ۲۲ میلیون مترمکعب CNG مصرف می شود درحالی که ظرفیت عرضه ۴۵ تا ۵۰ میلیون مترمکعب CNG را در شبانه روز داریم و می توان سهم ۱۵درصدی CNG در سبد سوخت بهش حمل و نقل را به ۴۵درصد افزایش داد، اظهار کرد: از این طریق بحث ناترازی بنزین حل می شود و هم آلایندگی بخش حمل و نقل به طور قابل توجه کاهش می یابد.